9800 GTX - Drivrutinsproblem

Permalänk
Medlem

9800 GTX - Drivrutinsproblem

God kväll,
Jag har nyligen ordnat iordning min äldre dator som bland annat min bror använder nu för tiden. Skillnaden efter att ha ordnat kylningen samt bytt till SSD är väldigt nice Men ett problem kvarstår dock med grafikkortet! Det var såhär innan också.

Datorn kör Vista. Nuvarande drivrutin är 311.?? alltså en äldre då dagens är 332.21. När jag försöker uppdatera så säger den ifrån vid kompabilitetschecken att för att installera denna drivrutin krävs Servicepack 1 på datorn, vilket finns tillsammans med nyare Servicepacks!

Drivrutinen krashar ibland vilket ger till exempel grön bild på Youtube-filmer eller så fryser bilden när man kollar film eller liknande. Temperaturerna på alla komponenter är i schack!

Kan det vara så att kortet i sig är trasigt? Kan det vara annan hårdvara som spökar? Letade efter billigt ersättningskort och hittade http://www.inet.se/produkt/5405183/asus-geforce-gt-610-1024mb
vilket verkar fylla deras behov med bravur! Surf, Minecraft eventuellt andra enkla spel!

Edit:
-Den senaste drivrutin som går att installera är 314.22, längre än så funkar inte då det står att Service pack 1 krävs (vilket finns).
-Tips på dagens grafikkort som går att jämföra med t.ex Geforce 8600 GT eller GeForce GT 240 (alternativt AMD).

Permalänk
Medlem

Ja, det där kortet fungerar alldeles utmärkt! Trevligt med ett tyst system också Svårt att svara på om kortet är trasigt, men låter mer som om det är drivrutinsproblem, annars hade du nog fått konstiga grafikfel titt som tätt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

God kväll,
Jag har nyligen ordnat iordning min äldre dator som bland annat min bror använder nu för tiden. Skillnaden efter att ha ordnat kylningen samt bytt till SSD är väldigt nice Men ett problem kvarstår dock med grafikkortet! Det var såhär innan också.

Datorn kör Vista. Nuvarande drivrutin är 311.?? alltså en äldre då dagens är 332.21. När jag försöker uppdatera så säger den ifrån vid kompabilitetschecken att för att installera denna drivrutin krävs Servicepack 1 på datorn, vilket finns tillsammans med nyare Servicepacks!

Drivrutinen krashar ibland vilket ger till exempel grön bild på Youtube-filmer eller så fryser bilden när man kollar film eller liknande. Temperaturerna på alla komponenter är i schack!

Kan det vara så att kortet i sig är trasigt? Kan det vara annan hårdvara som spökar? Letade efter billigt ersättningskort och hittade http://www.inet.se/produkt/5405183/asus-geforce-gt-610-1024mb
vilket verkar fylla deras behov med bravur! Surf, Minecraft eventuellt andra enkla spel!

Skrivet av trickysaer:

Ja, det där kortet fungerar alldeles utmärkt! Trevligt med ett tyst system också Svårt att svara på om kortet är trasigt, men låter mer som om det är drivrutinsproblem, annars hade du nog fått konstiga grafikfel titt som tätt.

Det funkar nog bra, men grafikkortet är ungefär hälften så starkt jämfört med det gamla. Skulle satsat på i alla fall ett 7750/7770/GTX650/GTX650Ti

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

God kväll,
Jag har nyligen ordnat iordning min äldre dator som bland annat min bror använder nu för tiden. Skillnaden efter att ha ordnat kylningen samt bytt till SSD är väldigt nice Men ett problem kvarstår dock med grafikkortet! Det var såhär innan också.

Datorn kör Vista. Nuvarande drivrutin är 311.?? alltså en äldre då dagens är 332.21. När jag försöker uppdatera så säger den ifrån vid kompabilitetschecken att för att installera denna drivrutin krävs Servicepack 1 på datorn, vilket finns tillsammans med nyare Servicepacks!

Drivrutinen krashar ibland vilket ger till exempel grön bild på Youtube-filmer eller så fryser bilden när man kollar film eller liknande. Temperaturerna på alla komponenter är i schack!

Kan det vara så att kortet i sig är trasigt? Kan det vara annan hårdvara som spökar? Letade efter billigt ersättningskort och hittade http://www.inet.se/produkt/5405183/asus-geforce-gt-610-1024mb
vilket verkar fylla deras behov med bravur! Surf, Minecraft eventuellt andra enkla spel!

610 funkar bra, men tänk på att eventuella spel ska vara superenkla då, det är långt ifrån ett kort lämpat för spel.
Minecraft bör gå bra dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Det funkar nog bra, men grafikkortet är ungefär hälften så starkt jämfört med det gamla. Skulle satsat på i alla fall ett 7750/7770/GTX650/GTX650Ti

Är det så pass stor skillnad? Alright, inte jag som styr budgeten på detta, får väl se Såg bara att någon hade skrivit på Inet att det verkade fixa Minecraft med råge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

Är det så pass stor skillnad? Alright, inte jag som styr budgeten på detta, får väl se Såg bara att någon hade skrivit på Inet att det verkade fixa Minecraft med råge

Fast sen beror det ju på vad "minecraft med råge" är. Min laptop med ett GT650M (ungefär fyra gånger starkare än ett GT610) tycker jag inte klarar mc bra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Fast sen beror det ju på vad "minecraft med råge" är. Min laptop med ett GT650M (ungefär fyra gånger starkare än ett GT610) tycker jag inte klarar mc bra.

Upplösningen på skärmen är bara 1440x900. Har noll koll på Minecraft och vad som krävs för det, men det ser ju inte så krävande ut

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett kort som är lie bättre än GTX9800 så hamnar man på GTX650, tar man bara GT640 så är det lite svagare, men bägge är förstås modernare har DX11 och drar mindre ström.

Med AMD hamnar man på 7770 för ett ungefär jämnstarkt kort, och R7 260x som ett lite starkare kort, och med samma fördelar som dom nyare Nvidiakorten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om man vill ha ett kort som är lie bättre än GTX9800 så hamnar man på GTX650, tar man bara GT640 så är det lite svagare, men bägge är förstås modernare har DX11 och drar mindre ström.

Med AMD hamnar man på 7770 för ett ungefär jämnstarkt kort, och R7 260x som ett lite starkare kort, och med samma fördelar som dom nyare Nvidiakorten

Okej. Uppdaterade högst upp nyss vilka av dagens kort som går att jämföra med GeForce 8600 GT vilket ska vara minimum för att prestera "good" samt GeForce GT 240 som minimum för att prestera "optimal"!