Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Bäst sätt att rikta fläktarna?

Hej,
Det är så att jag har ett mini-itx chassi med ett moderkort med intergrerad CPU som endast har passiv kylning.

Så som jag har det nu är 120mm fläkt i fronten som suger in luft i chassit i bak så har jag endast nätagget med fläkten uppåt så antar att den sprutar ut luften.
Dock på sidan ca 1cm ifrån CPU kylflänsen har jag en 80mm fläkt som sprutar ut luft, är det att rekommendera att kanske rikta om den så att den sprutar luft på kylflänsen för CPU:n?

Som jag har det nu har jag 120mm fläkten kopplad till CPU-fan på moderkortet och 80mm fläkten till system-fan, detta bör jag kanske ändra på också.

Ska iofs köpa nya fläktar, dom som jag fick med chassit låter förjävligt kan inte nästan vara i samma rum som datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Har du möjlighet att lägga upp en bild, så vi kan se hur det ser ut?

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
> FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | AXR9 280X 3GBD5-T2DHE/OC | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |> Raspberry Pi 2 | Osmc |> OnePlusOne |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av xfade:

Har du möjlighet att lägga upp en bild, så vi kan se hur det ser ut?

Hej,
Här kommer en bild som förklarar luftflödet.
Har hål lite överallt på chassit också, lägger till en bild på det också dock syns bara en sida av chassit men ser lika ut på andra sidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

En till fråga när jag ändå har er på tråden.

Som att jag ska köpa två nya 120mm fläktar och en ny 80mm fläkt, vilka skulle ni rekommendera?
Jag vill ha så tysta som möjligt utan att överhetta alla komponenter, men så som original fläktarna till chassit låter nu blir man fan galen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av devos88:

En till fråga när jag ändå har er på tråden.

Som att jag ska köpa två nya 120mm fläktar och en ny 80mm fläkt, vilka skulle ni rekommendera?
Jag vill ha så tysta som möjligt utan att överhetta alla komponenter, men så som original fläktarna till chassit låter nu blir man fan galen.

Är du säker på att det är chassifläktarna som låter? Om det nu är dom som låter så kan du kanske sänka varvtalet lite så blir dom tystare, men luftflödet sämre

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av niclasc:

Är du säker på att det är chassifläktarna som låter? Om det nu är dom som låter så kan du kanske sänka varvtalet lite så blir dom tystare, men luftflödet sämre

Japp det är dom som låter, har inget annat som låter i datorn
Kan inte sänka varvtalen dom låter förjävligt ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Beställde följande fläktar från komplett.se nu.

Noctua NF-R8 80mm Fläkt 1800RPM

Noctua NF-P12 120mm Fläkt 1300RPM

Läste recensioner om dom, och enligt typ alla så var dom knapptysta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

En 120mm fläkt på 1300RPM är tyvärr INTE knäpptyst. Styr dem via Speedfan eller om moderkortet har inbyggd tempstyrning är mitt tips!

Men annars, ja Noctua är kanonfläktar!

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2010

Noctua fläktar är väldigt tysta, men som sagt över låter alla datorfläktar vid 1300 rpm. Lyckligtvis är Noctua väldigt bra på att skicka med tillbehör, inlkusive adaptrar för fläktstyrning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av devos88:

Hej,
Här kommer en bild som förklarar luftflödet.
Har hål lite överallt på chassit också, lägger till en bild på det också dock syns bara en sida av chassit men ser lika ut på andra sidan.

http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/komponenter/chas...

http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/komponenter/chas...

Om 80 mm-fläkten sitter som den gör på bilden så blåser den ju in luft.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Zuty:

Noctua fläktar är väldigt tysta, men som sagt över låter alla datorfläktar vid 1300 rpm. Lyckligtvis är Noctua väldigt bra på att skicka med tillbehör, inlkusive adaptrar för fläktstyrning.

Okej, hoppas om skickar med så jag kan styra den.

Den 80mm fläkt som sitter nu går på 2200rpm och 120mm går i 1200rpm.
Kan förklara oljudet.

Jag kan tyvärr inte kontrollera fläktarna i bios.
I värsta fall får jag helt enkelt köpa någon snygg fläkt kontroller och sätta in, men dom som jag har sett passar inte till mina strömkablar på mitt nätagg, har endast sånna som är för sata diskar.
Finns de några omvandlare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Ok men en del moderkort har så att man kan sätt automatisk fläktstyrning. Eller, de flesta moderna kort borde ha det.

Och det är garanterat 80mm fläkten som låter mest!

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Finns en del moderkort idag som försakat styrning av 3pins fläktar. Vet inte hur det är på ditt moderkort. Men finns PWM fläktar isf.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ok men en del moderkort har så att man kan sätt automatisk fläktstyrning. Eller, de flesta moderna kort borde ha det.

Och det är garanterat 80mm fläkten som låter mest!

Fläkten står på auto i bios, men går inte att ändra.

Finns det någon ström-omvandlare så fläkt kontroll fungerar med mitt nätagg?
Jag har bara ström som passar sata diskar och inte dom där äldre strömkablarna som var till ide.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Hej igen alla,

Nu har jag råkat beställt fel nocta 120mm fläktar.
Så jag har en på 1100 varv och en på 1300 varv.

Vilken ska jag sätta först av dom? Se bilden ovan.
Bägge suger in luft.

Med först menar jag längst ut mot dvd-porten lixom, fan svårt utan att rita men hoppas ni fattar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Ingen som vet eller har några invändningar?
1100rpm fläkt först i fronten och sedan 1300rpm eller tvärtom?
Gäller 120mm fläktarna som jag skrev tidigare se bild på hur fläktarna m.m sitter på bilden ovan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

1300rpm som till-luft

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Till-luft? Dvs den som suger in luften från "utsidan"?

Och 1100rpm i mitten som flyttat luften vidare?