Permalänk
Medlem

ubuntu val under "Boot device"

För ett tag sedan så installerade jag ExTiX (http://www.extix.se/). En variant av Ubuntu på min dator. Sedan dess så har jag valet ubuntu när jag ska välja boot device. Har ett Gigabyte H77N-Wifi moderkort och om jag kopplar ur alla hårdiskar och USBminnen och sedan trycker F12 vid boot så har jag där valet "ubuntu".

Hur får jag bort det? Gissar att det är nåt med UEFI och secure boot. Jag har laddat "default i BIOS", men det hjälpte inte. Har även testat att Cleara CMOS, men det hjälpte inte heller.

Nån som har nåt tips?

Permalänk
Avstängd

Förstår jag dig rätt i att du vill få bort möjligheten att välja Ubuntu och bara komma direkt till Windows? Det handlar inte om BIOS eller UEFI utan om boot-loadern. Enklaste sättet att lösa det är att antingen inifrån Windows köra en kommandoprompt som admin och köra bootrec.exe /fixmbr alternativt /fixboot i slutet. Annars kan du fixa det med en Windows-skiva: http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-window...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Förstår jag dig rätt i att du vill få bort möjligheten att välja Ubuntu och bara komma direkt till Windows? Det handlar inte om BIOS eller UEFI utan om boot-loadern. Enklaste sättet att lösa det är att antingen inifrån Windows köra en kommandoprompt som admin och köra bootrec.exe /fixmbr alternativt /fixboot i slutet. Annars kan du fixa det med en Windows-skiva: http://www.sevenforums.com/tutorials/20864-mbr-restore-window...

Nej, det är ingen bootloader. Jag har INGA hårddiskar eller USBminnen inkopplade. Har en "ubuntu" som boot device i BIOS. Det är den jag vill ta bort.

Permalänk
Medlem

Det går att göra på flera sätt, lite beroende på vilken väg som du tycker är smidigast, och om du kör något annat operativsystem i stället.

Jag hade startat Linux, aningen om du har det installerat, eller via en live-CD. Du måste starta den via UEFI, ej bios-emulering. Startar du med live-CD och trycker F12 eller liknande så brukar det finnas två alternativ som startar från CDn, välj då den som heter något med UEFI.

Öppna sedan en terminal och kör:

sudo apt-get install efibootmgr sudo modprobe efivars sudo efibootmgr

Sista steget skriver ut en lista över dina boot-alternativ. Gör den inte det så har du inte startat via UEFI, utan via bios-emulering.

Leta reda på numret för ubuntu.
Exempelvis:

BootCurrent: 0004
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 2001,0003,0005,0006,0000
Boot0000* Lenovo Recovery System
Boot0001* EFI Network 0 for IPv6 (B8-88-E3-84-F3-EF)
Boot0002* EFI Network 0 for IPv4 (B8-88-E3-84-F3-EF)
Boot0003* Windows Boot Manager
Boot0004* EFI USB Device (SanDisk)
Boot0005* ubuntu
Boot2001* EFI USB Device

I detta exempel är ubuntu numer 5, då det börjar med Boot0005*.

Kör sedan, efter att ha dubbelkollat det en gång till så du inte gör fel:

sudo efibootmgr -b 5 -B

Där du byter ut 5'an till vilket numer du vill ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Det går att göra på flera sätt, lite beroende på vilken väg som du tycker är smidigast, och om du kör något annat operativsystem i stället.

Jag hade startat Linux, aningen om du har det installerat, eller via en live-CD. Du måste starta den via UEFI, ej bios-emulering. Startar du med live-CD och trycker F12 eller liknande så brukar det finnas två alternativ som startar från CDn, välj då den som heter något med UEFI.

Öppna sedan en terminal och kör:

sudo apt-get install efibootmgr sudo modprobe efivars sudo efibootmgr

Sista steget skriver ut en lista över dina boot-alternativ. Gör den inte det så har du inte startat via UEFI, utan via bios-emulering.

Leta reda på numret för ubuntu.
Exempelvis:

BootCurrent: 0004
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 2001,0003,0005,0006,0000
Boot0000* Lenovo Recovery System
Boot0001* EFI Network 0 for IPv6 (B8-88-E3-84-F3-EF)
Boot0002* EFI Network 0 for IPv4 (B8-88-E3-84-F3-EF)
Boot0003* Windows Boot Manager
Boot0004* EFI USB Device (SanDisk)
Boot0005* ubuntu
Boot2001* EFI USB Device

I detta exempel är ubuntu numer 5, då det börjar med Boot0005*.

Kör sedan, efter att ha dubbelkollat det en gång till så du inte gör fel:

sudo efibootmgr -b 5 -B

Där du byter ut 5'an till vilket numer du vill ta bort.

Tackar. Ska testa det när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Jag flashade BIOS istället. Fanns en nyare version (F4 istället för F2 som jag hade). Kändes som den snabbaste lösningen