Återställ till fabriksinställningar - tar bort virus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Återställ till fabriksinställningar - tar bort virus

Hej!

Det är så att jag har blivit utsatt för dataintrång och vi misstänker att någon hackat sig in på vår dator. Jag uppmanades där efter av folk jag känner att återställa hela datorn och installera om windows 7. Jag använde mig av avancerad återställningsmetod och där av "återställ till fabriksinställningar", vilket medförde att den rensade hela hårddisken och installerade om windows 7 precis som jag ville. Det stod även att det skulle ta bort eventuella virus osv. Det jag undrar är nu om det jag gjort verkligen hjälper mot virus, är jag säker och kan börja om som vanligt?

Jag har googlat enormt mycket om det här och det verkar vara delade meningar om den saken, därför frågar jag nu er här om någon vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Ja, det har fått bort alla skadliga program i din Windows-installation. Datorn är som när den var ny.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av CeciliaB:

Ja, det har fått bort alla skadliga program i din Windows-installation. Datorn är som när den var ny.

Beror helt på vilket virus som finns på datorn. Vissa är riktigt jobbiga att bli av med och då hjälper en system restore nada. Även återställningspartitionen kan bli inficierat. Bäst är att rensa så gott det går och sedan göra en ren installation. Vill man vara nästan 100% säker byter man hårddisk (även bios kan bli inficierat).

TS: Om du har blivit hackad bör du även se över ditt nätverk, kör du tex. trådlöst kan det vara där man har tagit sig in. Hur vet du att det handlar om intrång?

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av screamin-daemon:

Beror helt på vilket virus som finns på datorn. Vissa är riktigt jobbiga att bli av med och då hjälper en system restore nada. Även återställningspartitionen kan bli inficierat. Bäst är att rensa så gott det går och sedan göra en ren installation. Vill man vara nästan 100% säker byter man hårddisk (även bios kan bli inficierat).

TS: Om du har blivit hackad bör du även se över ditt nätverk, kör du tex. trådlöst kan det vara där man har tagit sig in. Hur vet du att det handlar om intrång?

Jag har aldrig läst talas om att något skadligt går in i återställningspartitionen och ändrar så att datorn återigen är infekterad efter en återställning till leveransskick. Kan du ge mig en källa till det?

Visst finns det skadliga program som ändrar MBR och det på ett sätt som en fabriksåterställning normalt inte rättar till med de är ju ovanliga, särskilt i 64-bitars Windows. Om så är fallet behöver man förstås inte slänga hårddisken utan det räcker med att skriva om MBR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Gällande dator tillverkarens återställningspartition / funktion så vet jag bara om fall där den sluta funka när något hänt Windows partitionen trots att de är på olika partitioner. Gick inte att använda ens.

Tex Om Windows partitionen får vissa virus, formateras, raderas, installeras om med andra OS skivor än dator tillverkarens. Även köpta Windows skivor från Microsoft är kända för att sabba den funktionen.

Edit:
Det är ett skäl till att man ska bränna DVD skivorna (ibland ges fler alternativ) dator tillverkaren uppmanar en att göra. Dom bruka rena bort allt först.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av CeciliaB:

Jag har aldrig läst talas om att något skadligt går in i återställningspartitionen och ändrar så att datorn återigen är infekterad efter en återställning till leveransskick. Kan du ge mig en källa till det?

Visst finns det skadliga program som ändrar MBR och det på ett sätt som en fabriksåterställning normalt inte rättar till med de är ju ovanliga, särskilt i 64-bitars Windows. Om så är fallet behöver man förstås inte slänga hårddisken utan det räcker med att skriva om MBR.

Jag som yrade i nattmössa, satt och tänkte på vanliga system restore (återställningspunkt). När det gäller MBR och kasta hårddisken var det mer myntat på att det ger ro i sinnet

Hur som helst har jag ingen jättekoll på verktyg och program som deciderade hackare använder sig av. Nån av dom som är "omöjliga" att bli av med? (Om TS nu verkligen har blivit hackad på riktigt).

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av panpo98:

Gällande dator tillverkarens återställningspartition / funktion så vet jag bara om fall där den sluta funka när något hänt Windows partitionen trots att de är på olika partitioner. Gick inte att använda ens.

Tex Om Windows partitionen får vissa virus, formateras, raderas, installeras om med andra OS skivor än dator tillverkarens. Även köpta Windows skivor från Microsoft är kända för att sabba den funktionen.

Edit:
Det är ett skäl till att man ska bränna DVD skivorna (ibland ges fler alternativ) dator tillverkaren uppmanar en att göra. Dom bruka rena bort allt först.

Det finns skadliga program som ändrar MBR så att kopplingen mellan F-tangenten man använder för att starta återställningen och återställningspartitionen bryts. En del får ju för sig att radera även återställningspartitionen när de installerar Windows från skiva eftersom det i många anvisningar står att man ska ta bort alla partitioner under installationen.

Skrivet av screamin-daemon:

Jag som yrade i nattmössa, satt och tänkte på vanliga system restore (återställningspunkt). När det gäller MBR och kasta hårddisken var det mer myntat på att det ger ro i sinnet

Hur som helst har jag ingen jättekoll på verktyg och program som deciderade hackare använder sig av. Nån av dom som är "omöjliga" att bli av med? (Om TS nu verkligen har blivit hackad på riktigt).

Ja, det är förvirrande med alla dessa typer av återställningar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av CeciliaB:

Har sett någon som hävdar att återställningpartitionen på två olika datorer varit infekterade med W32.Virut. Dock var detta 2010. Sant eller falskt, vem vet. Det verkar råda delade meningar om huruvida det är möjligt eller inte.

http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/503850/can-factory-i...