Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleg:

Oavsett så fungerade inte det för mig!! Jag får mycket bättre resultat av att inte bry mig om andra parametrar än de nödvändigaste!
Jag kan läsa den igen och se om det går bättre men jag tror inte det kommer att sänka min Vcore som faktiskt är mitt problem just nu!

Grejen är att du ska lära dig vilka parametrar som gör vad, inte vad du ska fylla i. Läs det inte som en överklockningsguide, för det är det inte.

Du får veta vad PLL Overvoltage är, inom vilka rimliga gränser du ska sätta VCCIN etc.

Glöm allt vad värden är för något.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Grejen är att du ska lära dig vilka parametrar som gör vad, inte vad du ska fylla i. Läs det inte som en överklockningsguide, för det är det inte.

Du får veta vad PLL Overvoltage är, inom vilka rimliga gränser du ska sätta VCCIN etc.

Glöm allt vad värden är för något.

Självklart ska man det! De är några av de få som jag tycker är nödvändiga
Allt som har med manuell volt är för mig nödvändiga i viss mån och är de som har störst betydelse för bra resultat i mitt tycke!

Jag ska läsa den igen och se om deras förklaringar gör det bättre. Kändes som man snubblar in i allt för mycket onödigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Självklart ska man det! De är några av de få som jag tycker är nödvändiga
Allt som har med manuell volt är för mig nödvändiga i viss mån och är de som har störst betydelse för bra resultat i mitt tycke!

Jag ska läsa den igen och se om deras förklaringar gör det bättre. Kändes som man snubblar in i allt för mycket onödigt!

Sen just PLL Overvoltage förklarar dom väl knappt? Står väl bara att den inte gör någon större skillnad i överklockning? Men jag får läsa igen som sagt så får vi se om det gör något!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Man blir nästan sugen på att byta tillbaka till 1155 3770K istället.
Men allt ska väl inte vara för lätt. vad vore livet utan lite hinder!

Den kyls med en H80i, den funkar bra och vet inte vart folk får att den låter så mycket ifrån:O kör typ 50% på fläktarna. Ja det är ju klart :P. Om allt är lätt hela tiden vet man ju inte när det är svårt^^

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleg:

Självklart ska man det! De är några av de få som jag tycker är nödvändiga
Allt som har med manuell volt är för mig nödvändiga i viss mån och är de som har störst betydelse för bra resultat i mitt tycke!

Jag ska läsa den igen och se om deras förklaringar gör det bättre. Kändes som man snubblar in i allt för mycket onödigt!

Skrivet av kalleg:

Sen just PLL Overvoltage förklarar dom väl knappt? Står väl bara att den inte gör någon större skillnad i överklockning? Men jag får läsa igen som sagt så får vi se om det gör något!

Nej, jag tog bara några exempel ur luften. För dom har helt rätt i vad dom säger gällande Haswell.

Jag körde manuell spänning på processorn och ändrade bara multipliern för att få en stabil klock med så låg spänning som möjligt. Efter detta kan du ändra och experimentera med Adaptive.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Den kyls med en H80i, den funkar bra och vet inte vart folk får att den låter så mycket ifrån:O kör typ 50% på fläktarna. Ja det är ju klart :P. Om allt är lätt hela tiden vet man ju inte när det är svårt^^

Aldrig testat faktiskt!? Något att rekommendera?

Helt rätt tänkt! hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Jag har faktiskt Rensat lim och bytt kylpasta så tempsen är jämna och fina!
Jag kör Adaptive nu men datorn vägrar sänka hastigheten /volt på CPUn.
När jag körde som högst på Vcore ca 1.42v låg jag som max på 85 grader så det är rätt så rimligt och jag använder bara Intels egna program Intel Extreme Tuning Utility för att stresstesta! Prime och andra lite äldre kan köra på lite väl hårt som kanske inte är realistiskt i verkliga användandet!(min åsikt)!

ROGs egna guide fungerade inte alls för mig utan använde mig av tålamod och testande med de olika variablerna!

Jag har också det problemet, den vägrar sänka hastigheten och volten.
Det gillar jag inte riktigt :/ vill ju inte ligga på så hög volt hela tiden.
Jag funderar på att Delida när tillfälle ges, dvs när jag åker till svärföräldrarna nästa gång och kan ta med mig datorn.
Kommer köra skruvstäd och hammare med en träbit då jag inte vågar skära med rakblad då jag har en vana att slinta och ha otur med sådant.
Vilket material är bäst att använda för att isolera vrmsen ovanpå processorn ? Jag har läst att folk använt eltejp till det, men det känns sådär eller ?

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Jag har också det problemet, den vägrar sänka hastigheten och volten.
Det gillar jag inte riktigt :/ vill ju inte ligga på så hög volt hela tiden.
Jag funderar på att Delida när tillfälle ges, dvs när jag åker till svärföräldrarna nästa gång och kan ta med mig datorn.
Kommer köra skruvstäd och hammare med en träbit då jag inte vågar skära med rakblad då jag har en vana att slinta och ha otur med sådant.
Vilket material är bäst att använda för att isolera vrmsen ovanpå processorn ? Jag har läst att folk använt eltejp till det, men det känns sådär eller ?

Hittade varför inte volten/multiplen gick ner. Se bild!

Att Delida med rakblad var för mig extremt mycket lättare än jag trott! Träbit och hammare låter fel i mina öron men det kanske är lättare!

Är det inte lite overkill att behöva isolera/kyla dem? men för isolering bör väl Eltejp fungera? Eltejp är väl till för att isolera elkaplar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hmm. Med högre VCCIN kanske jag kan sänka Vcore! Har inte pillat med den ännu.. ska testa! 1.5 vcore låter farligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte bara värme som skadar CPUn det är spänningen, 1.4 V är grymt högt för Luft och med tanke på värdena du får så misstänker jag att antingen är det något fel på dina temp sensorer eller dina Vcore sensorer.. för på 1.4V luft under stresstest BÖR du throttla.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Jag har också det problemet, den vägrar sänka hastigheten och volten.
Det gillar jag inte riktigt :/ vill ju inte ligga på så hög volt hela tiden.
Jag funderar på att Delida när tillfälle ges, dvs när jag åker till svärföräldrarna nästa gång och kan ta med mig datorn.
Kommer köra skruvstäd och hammare med en träbit då jag inte vågar skära med rakblad då jag har en vana att slinta och ha otur med sådant.
Vilket material är bäst att använda för att isolera vrmsen ovanpå processorn ? Jag har läst att folk använt eltejp till det, men det känns sådär eller ?

Nagelack! ta ett tunt lager.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det är inte bara värme som skadar CPUn det är spänningen, 1.4 V är grymt högt för Luft och med tanke på värdena du får så misstänker jag att antingen är det något fel på dina temp sensorer eller dina Vcore sensorer.. för på 1.4V luft under stresstest BÖR du throttla.

Jag kör 360+240 vattenkylning. Jag misstänker dock att mina tempsensorer inte stämmer fast att de visar högre än de egentligen är. Då olika program visar olika plus att fläktarna ska gå på max vid 60grader men maxar först vid 70-75 grader enligt te.x real temp. Om en cpu ligger på 75 till 80 grader? Bör man inte känna värmen på bakplåten eller ovanför cpun?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hittade varför inte volten/multiplen gick ner. Se bild!

Att Delida med rakblad var för mig extremt mycket lättare än jag trott! Träbit och hammare låter fel i mina öron men det kanske är lättare!

Är det inte lite overkill att behöva isolera/kyla dem? men för isolering bör väl Eltejp fungera? Eltejp är väl till för att isolera elkaplar?

http://www.kalleg.se/wp-content/uploads/2014/01/140125230223....

jag har det där enabled också, men det vill sig inte för det.
Får väl köra en cmos reset och börja om från början istället

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Fan vart orolig jag har behövt mycket vcore till min 4770k kör den i 4.6 med 1.289v i bios vilket är samma irl då UD4 har ingen drop på vcoren.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av kalleg:

Aldrig testat faktiskt!? Något att rekommendera?

Helt rätt tänkt! hehe

Vad är något att rekommendera :P? Är lite trött just nu haha. Ursäkta är allmänt dryg idag xD

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Vad är något att rekommendera :P? Är lite trött just nu haha. Ursäkta är allmänt dryg idag xD

Heh. Kylaren?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har också fått en skitvariant av 4770K. Den vill inte klocka mycket alls utan att jag höjer spänningen till fläsk.
Just nu kör jag. 4.2 GHz på 1.25 V. Över det orkar inte min kylare kyla den här Fläskcpun.
Fan säkert värre än Bulldozer ju.

Blir iaf varmt och gott i rummet.

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Skrivet av kalleg:

Heh. Kylaren?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha^^,hehe är lite små trött:P Jadå:) Den var busenkel att installera och kyler bra men jag fick ett måndas ex i början så jag skickade den till Inet och fick en ny:D!

Jag skulle rekomendera den till kompisar iaf, den har ju ingen vikt så ingen risk att paja en moderkaka på väg till lan etc

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk

Hur stabilitetstestar ni era oc?

Själv kör jag med Wprime 1024 för mellanbelastning, Prime95 Large FFT för högbelastning och Prime95 Small FFT för extrem tortyrbelastning.

Prime95 Small FFT trottlar 4770'an i alla oc medan Prime Large FFT klarar sig upp till 4400 och Wprime 1024 hela vägen upp 4500.

Jag gissar att 4770k under normal användning typ spel etc aldrig blir mer belastad än någonstans mellan Wprime 1024 och Prime95 Large FFT.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hur stabilitetstestar ni era oc?

Själv kör jag med Wprime 1024 för mellanbelastning, Prime95 Large FFT för högbelastning och Prime95 Small FFT för extrem tortyrbelastning.

Prime95 Small FFT trottlar 4770'an i alla oc medan Prime Large FFT klarar sig upp till 4400 och Wprime 1024 hela vägen upp 4500.

Jag gissar att 4770k under normal användning typ spel etc aldrig blir mer belastad än någonstans mellan Wprime 1024 och Prime95 Large FFT.

Jag använder alltid Intel Extreme Tuning Utility(Intel ETU) i minst 8h för tester! Det är nog det enda jag kommer att använda.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Jag använder alltid Intel Extreme Tuning Utility(Intel ETU) i minst 8h för tester! Det är nog det enda jag kommer att använda.

Testade precis Intel ETU stresstest och det ser riktigt bra ut, både minnena och cpu kan stresstestas.

-EDIT-

Intel ETUs stresstest gav mig lite ideer som går ut på att det egentligen räcker om den klarar Intels stresstest. Dvs dom flesta laster som jag kan råka ut för under normal användning kommer att ligga på eller under den stress som Intels stresstest genererar.

Så om jag jag lägger på en tdp begränsning i Intel ETU på den tdp processorn går i under Intels stresstest i den överklockade frekvensen borde jag kunna sänka VCORE en (hel) del med bibehållen stabilitet även under extremstress som i tex Prime95, dock med den haken att processorn då kommer klockas ned.

I mina första tester har jag fått upp min 4770k i 4.6GHz stabilt med 1.4V VCORE dvs den klarar Intels stresstest med bibehållen frekvens 4.6GHz medan den i Prime95 klockar den ned sig till 4.2GHz vilket jag tycker är helt ok. Har tom med fått upp den i 4.7GHz men den bsod'ar efter ett par minuter.

Jag ska se om jag kan få processorn stabil i 4.5GHz med 1.35V VCORE eller lägre men det får vänta tills imorgon :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Testade precis Intel ETU stresstest och det ser riktigt bra ut, både minnena och cpu kan stresstestas.

-EDIT-

Intel ETUs stresstest gav mig lite ideer som går ut på att det egentligen räcker om den klarar Intels stresstest. Dvs dom flesta laster som jag kan råka ut för under normal användning kommer att ligga på eller under den stress som Intels stresstest genererar.

Så om jag jag lägger på en tdp begränsning i Intel ETU på den tdp processorn går i under Intels stresstest i den överklockade frekvensen borde jag kunna sänka VCORE en (hel) del med bibehållen stabilitet även under extremstress som i tex Prime95, dock med den haken att processorn då kommer klockas ned.

I mina första tester har jag fått upp min 4770k i 4.6GHz stabilt med 1.4V VCORE dvs den klarar Intels stresstest med bibehållen frekvens 4.6GHz medan den i Prime95 klockar den ned sig till 4.2GHz vilket jag tycker är helt ok. Har tom med fått upp den i 4.7GHz men den bsod'ar efter ett par minuter.

Jag ska se om jag kan få processorn stabil i 4.5GHz med 1.35V VCORE eller lägre men det får vänta tills imorgon :D.

Hur gick det för dig med att få stabilt på 4.5?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Hur gick det för dig med att få stabilt på 4.5?:)

Skickades från m.sweclockers.com

4.5GHz ser ut att ha gått bra, tyvärr var jag ganska trött i igår (måndag) så det blev inte så mycket tester, jag somnade i datorstolen :D.

Men ikväll ska jag testa vidare.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

4.5GHz ser ut att ha gått bra, tyvärr var jag ganska trött i igår (måndag) så det blev inte så mycket tester, jag somnade i datorstolen :D.

Men ikväll ska jag testa vidare.

Fasen vad gott.. lycka till!

Själv är man bara uppe i 4.4GHz på 1,36V, Började på 4.5GHz men fick ligga på 1.41 för att vara stabil så jag tog beslutet att gå ner till en aning!

Visa signatur
Permalänk

Jag var lite trött igår kväll också efter ett mtb pass på morgonen och ett på kvällen, tyvärr är jag urkass på mtb men det är roligt. Jag kan i allafall meddela att om jag begränsar "Turbo Boost Short Power Max " till 105W och "Turbo Boost Power Max" till 84W så är 4.5GHz stabilt med VCORE=1.35V och 4.6GHz verkar vara stabilt med VCORE=1.4V.

TDP begränsningarna gör att processorn klockar ner sig till mellan 3.9GHz-4.2GHz när belastningen blir högre än wprime eller intels stresstest men annars går den med 4.5GHz eller 4.6GHz.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Nu är jag klar med testningen av 4.5GHz och med följande inställningar är cpu'n helt stabil:

CpuRatio=45
CacheRatio=39
Vccin=1.900V
Vcore=1.360V Adaptive
Vcache=1.250V Adaptive
Turbo Boost Short Power Max=105W (Intel spec)
Turbo Boost Power Max=84W (Intel spec)

Under stresstesterna går Vcore upp till 1.361V, tidigare utan tdp begränsning gick den upp ända till 1.520V. Nedan kommer lite skärmdumpar från Intel Extreme Tuning Utility under stresstesterna.

Test1: Intel Stresstest, 4.5GHz hela testen dvs ingen nedklockning

Test2: Wprime 1024, 4.5GHz hela testen dvs ingen nedklockning

Test3: Prime95 In-place large FFTs tortyrtest, 4770k klockas ned till 4.1GHz pga tdp begränsning på 84W

Test4: Prime95 Small FFTs extrem tortyrtest, 4770k klockas ned till 3.8GHz pga tdp begränsning på 84W

Jag känner mig ganska nöjd :D, ok under tortyrtesterna klockas 4770k ned litegrann men risken att råka ut för så hög belastning under normal användning eller i spel är nog väldigt liten.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Nu är jag klar med testningen av 4.5GHz och med följande inställningar är cpu'n helt stabil:

CpuRatio=45
CacheRatio=39
Vccin=1.900V
Vcore=1.360V Adaptive
Vcache=1.250V Adaptive
Turbo Boost Short Power Max=105W (Intel spec)
Turbo Boost Power Max=84W (Intel spec)

Under stresstesterna går Vcore upp till 1.361V, tidigare utan tdp begränsning gick den upp ända till 1.520V. Nedan kommer lite skärmdumpar från Intel Extreme Tuning Utility under stresstesterna.

Test1: Intel Stresstest, 4.5GHz hela testen dvs ingen nedklockning
http://i.imgur.com/6kZS9eQ.jpg

Test2: Wprime 1024, 4.5GHz hela testen dvs ingen nedklockning
http://i.imgur.com/rfYFDhE.jpg

Test3: Prime95 In-place large FFTs tortyrtest, 4770k klockas ned till 4.1GHz pga tdp begränsning på 84W
http://i.imgur.com/oAkUJyS.jpg

Test4: Prime95 Small FFTs extrem tortyrtest, 4770k klockas ned till 3.8GHz pga tdp begränsning på 84W
http://i.imgur.com/XfSRhk4.jpg

Jag känner mig ganska nöjd :D, ok under tortyrtesterna klockas 4770k ned litegrann men risken att råka ut för så hög belastning under normal användning eller i spel är nog väldigt liten.

Det är inte helt illa pinkat alltså! Du har nog fått en av de bättre CPUerna!
Hur hög temp kom du upp i och med vilken kylare?

Jag håller på att diskuterar med Inet att min CPU utvecklar för mycket värme och är väldigt begränsad samt att den inte går att klocka utan att skapa seriösa värmeproblem i datorn!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Det är inte helt illa pinkat alltså! Du har nog fått en av de bättre CPUerna!
Hur hög temp kom du upp i och med vilken kylare?

Jag håller på att diskuterar med Inet att min CPU utvecklar för mycket värme och är väldigt begränsad samt att den inte går att klocka utan att skapa seriösa värmeproblem i datorn!

Högsta temp är 83 grader under stresstesterna med en Noctua NH-U12P-SE2 kylare med endast 1 Noctua pwm fläkt, i original kommer den med 2st 3-pins Noctua fläktar.

Angående värme på din cpu prova ställa ned "Turbo Boost Power Max" till 84W i Intel ETU och se hur det går, för mig gick det ganska bra och tempen gick ned från 90-100 grader till 80 grader.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Högsta temp är 83 grader under stresstesterna med en Noctua NH-U12P-SE2 kylare med endast 1 Noctua pwm fläkt, i original kommer den med 2st 3-pins Noctua fläktar.

Angående värme på din cpu prova ställa ned "Turbo Boost Power Max" till 84W i Intel ETU och se hur det går, för mig gick det ganska bra och tempen gick ned från 90-100 grader till 80 grader.

Det är bra! Anledningen att jag får så hög temp är för att jag måste ha 1,4 Vcore för att kunna driva 4.4GHz vilket skapar MYCKET värne. Har tom för hög värme i standardklock så något är det som är galet!

Såg att även i standardklock kräver den mer ström än 1.2 i vcore som är standard!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Nu är jag klar med testningen av 4.5GHz och med följande inställningar är cpu'n helt stabil:

CpuRatio=45
CacheRatio=39
Vccin=1.900V
Vcore=1.360V Adaptive
Vcache=1.250V Adaptive
Turbo Boost Short Power Max=105W (Intel spec)
Turbo Boost Power Max=84W (Intel spec)

Under stresstesterna går Vcore upp till 1.361V, tidigare utan tdp begränsning gick den upp ända till 1.520V. Nedan kommer lite skärmdumpar från Intel Extreme Tuning Utility under stresstesterna.

Test1: Intel Stresstest, 4.5GHz hela testen dvs ingen nedklockning
http://i.imgur.com/6kZS9eQ.jpg

Test2: Wprime 1024, 4.5GHz hela testen dvs ingen nedklockning
http://i.imgur.com/rfYFDhE.jpg

Test3: Prime95 In-place large FFTs tortyrtest, 4770k klockas ned till 4.1GHz pga tdp begränsning på 84W
http://i.imgur.com/oAkUJyS.jpg

Test4: Prime95 Small FFTs extrem tortyrtest, 4770k klockas ned till 3.8GHz pga tdp begränsning på 84W
http://i.imgur.com/XfSRhk4.jpg

Jag känner mig ganska nöjd :D, ok under tortyrtesterna klockas 4770k ned litegrann men risken att råka ut för så hög belastning under normal användning eller i spel är nog väldigt liten.

Skulle knappast säga att en överklockning är stabil om processorn throttlar under stresstester, och inte lite heller på test 4 kommer du ju under standard boost frekvenser.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Skrivet av kalleg:

Det är bra! Anledningen att jag får så hög temp är för att jag måste ha 1,4 Vcore för att kunna driva 4.4GHz vilket skapar MYCKET värne. Har tom för hög värme i standardklock så något är det som är galet!

Såg att även i standardklock kräver den mer ström än 1.2 i vcore som är standard!

Jag har hört att Intels originalkylare är lite vek och knappt kan hålla ned temperaturen i turboläge, har du en sån kan det vara läge att byta till en bättre.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB