Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2009

VÄLDIGT hög minnesanvändning

Det började för ungefär en månad sedan. Min minnesanvändning skjuter i höjden nästan direkt efter att jag har startat datorn. Först trodde jag att det var något fel på något av mina minnen (hade 4gb totalt då)och köpte då nya 4x4gb (=16gb). Detta funkade till en början, men nu går den upp till 99% igen varav 14,3gb ligger i "icke växlingsbar pool". Detta segar ned systemet totalt och gör mig riktigt sur, så hjälp skulle uppskattas.

Dator finns i sign.

Såhär ser det ut i aktivitetshanteraren:

Men som ni ser här så används det inte alls mycket på användaren.

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus DirectCUII 680 2gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Razer Deathadder | Logitech G11 | Sennheiser PC360 G4me | Huawei Mate 8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Det brukar vara någon drivare som läcker minne t.ex. amd eller killer nic. Det finns många trådar om detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Snorren:

Det brukar vara någon drivare som läcker minne t.ex. amd eller killer nic. Det finns många trådar om detta.

Just detta moderkort använder sig av killer nic. Ska jag installera en äldre version av drivern bara?

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus DirectCUII 680 2gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Razer Deathadder | Logitech G11 | Sennheiser PC360 G4me | Huawei Mate 8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Se den här tråden t.ex. verkar vara samma moderkort:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Har du laddat hem de senaste drivarna till kortet från MSI?

Eller så går man och köper ett intel kort och stänger av killer-nic:et...
http://www.dustinhome.se/product/5010618973/intel-9301ct-giga...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av InCyBoy:

Just detta moderkort använder sig av killer nic. Ska jag installera en äldre version av drivern bara?

Prova installera om samma drivrutin först, men stäng inte av Killer NIC som en del ber dig göra, Killer NIC gör nytta, speciellt vid onlinespelande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Apr 2011

Har samma problem, har du ett AMD kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fotbollsplanen
Registrerad
Sep 2002

Starta kommandoprompten som admin och skriv "sc config NDU start= disabled" starta sedan om.

Det är drivarna till killernicet som läcker minne, hade samma problem själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Jag har precis samma problem som TS här men har inget Killer NIC. Provade att stänga av NDU men det gjorde ingen skillnad. Detta problem började när jag bytte till windows 8.1. I windows märks inget men när jag spelar bf4 så är det som att minnet tar slut och allt laggar nåt fruktansvärt tills jag stänger ner det. Minnesanvändningen är lika hög hela tiden oavsett vad jag har igång.

Mitt system: Asus Sabertooth X58, i7950, 12 GB DDr 1258mhz, HD6950, Sandisk SSD, Zalman 550W PSU.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av killawife:

Jag har precis samma problem som TS här men har inget Killer NIC. Provade att stänga av NDU men det gjorde ingen skillnad. Detta problem började när jag bytte till windows 8.1. I windows märks inget men när jag spelar bf4 så är det som att minnet tar slut och allt laggar nåt fruktansvärt tills jag stänger ner det. Minnesanvändningen är lika hög hela tiden oavsett vad jag har igång.

Mitt system: Asus Sabertooth X58, i7950, 12 GB DDr 1258mhz, HD6950, Sandisk SSD, Zalman 550W PSU.

Kanske lite att testa? http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-p...

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Min minnesanvänding gick ner av nån anledning. Kanske tog det att par tre omstarter för NDU att stänga av?

"I live, I die, I live again!"