För varm processor? Intel core i5 2500k 3,3 Ghz

Permalänk
Medlem

För varm processor? Intel core i5 2500k 3,3 Ghz

Jag inte säker på om det är processor temperaturen jag har fått fram. Jag laddade ner RealTemp 3.7 och körde RealTempGT och RealTemp. Båda visar lite olika, när jag spelade fick jag maximum 76 på den ena (GT) och 72 på den andra. Är värdena för höga? Thermal status stod på "OK".
Intel core i5 2500k 3,3 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fllavour:

Jag inte säker på om det är processor temperaturen jag har fått fram. Jag laddade ner RealTemp 3.7 och körde RealTempGT och RealTemp. Båda visar lite olika, när jag spelade fick jag maximum 76 på den ena (GT) och 72 på den andra. Är värdena för höga? Thermal status stod på "OK".
Intel core i5 2500k 3,3 Ghz

Det är ju lite varmt men personligen tycker jag under 80°C är väl ok, men det skulle väl inte skada att endera montera om kylaren du har eller skaffa en bättre.

Antar du sitter på originalkylaren, jag fick temps på strax över 70°C i CPU-krävande spel med originalkylaren oklockat.

Nu med en Antec Kühler 620 får jag ~60-62°C i spel klockat till 4.5GHz med 1.248V, får dock 75°C i OCCT Linpack men hur ofta belastas den så hårt det är t.ex. ~7°C varmare än vad jag får i Prime95

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog bort sidorna på chassit och satte en vanlig bordsfläkt på golvet bredvid med samma luftströms riktning som de andra fläktarna. Fick ner typ 8 grader på processorn, grafikkortet blev ungefär oförändrat. Borde kunna köra med den setupen varje gång jag spelar. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Borde ju inte vara ett problem så länge den inte börjar throttla. Tror det är kring 90c på sandy bridge. Eller nåt liknande

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

72/76 grader är inte för varmt för Sandy Bridge, men det är ju knappast svalt om vi säger så.

Du har inte massa damm i kylflänsarna?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fllavour:

Jag inte säker på om det är processor temperaturen jag har fått fram. Jag laddade ner RealTemp 3.7 och körde RealTempGT och RealTemp. Båda visar lite olika, när jag spelade fick jag maximum 76 på den ena (GT) och 72 på den andra. Är värdena för höga? Thermal status stod på "OK".
Intel core i5 2500k 3,3 Ghz

Använd inte RealTempGT eller den vanliga, dom brukar visa oerhört fel för Sandy bridge.

Ladda ner HWmonitor / Aida64. Återkom.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Min I5-sandy bridge 2500k. låg också runt 80 grader med originalfläns. Nu kör jag med en cooler master 212 och den ligger vid 50-60 grader med 4533Mhz och vcore 1,360. Känns stabilt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Använd inte RealTempGT eller den vanliga, dom brukar visa oerhört fel för Sandy bridge.

Ladda ner HWmonitor / Aida64. Återkom.

Den gav faktiskt samma värden, mina max värden på processorn när jag har spelet är 66-69 grader.

Permalänk
Medlem

Har lite samma problem här byggt datorer i ca 13 år nu, vet hur man monterar, har en H60i kylare, märkte att den fläkta på som fan lät som en dammsugare, så bytte ut Corsair fläkten mot en Noctua fläkt, började kolla på temps och Idle ligger jag på 50-52c kollat i coretemp & i bios... testat ha pumpen på CPU_opt uttaget på moderkortet, testat haft pumpen på cpu_fan, och nu på cha_fan, har stängt av Qfan control så alla fläktar ligger på samma varvtal hela tiden, haft H50/H60 förut och har kommit ner massvis i temps.

Fläkten sitter mellan chassit & radiatorn som det ska vara, radiatorn ska aldrig ligga emot chassit, testat haft den så den blåser in och nu ut, utåt ger några grader mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kittle:

Har lite samma problem här byggt datorer i ca 13 år nu, vet hur man monterar, har en H60i kylare, märkte att den fläkta på som fan lät som en dammsugare, så bytte ut Corsair fläkten mot en Noctua fläkt, började kolla på temps och Idle ligger jag på 50-52c kollat i coretemp & i bios... testat ha pumpen på CPU_opt uttaget på moderkortet, testat haft pumpen på cpu_fan, och nu på cha_fan, har stängt av Qfan control så alla fläktar ligger på samma varvtal hela tiden, haft H50/H60 förut och har kommit ner massvis i temps.

Fläkten sitter mellan chassit & radiatorn som det ska vara, radiatorn ska aldrig ligga emot chassit, testat haft den så den blåser in och nu ut, utåt ger några grader mindre.

Vet inte vad det står i instruktionsboken för just din vattenkylning då jag personligen inte testat någon Corsair produkt. Men både Antec Kühler 620 och ECO ALC ska pumpen vara kopplad till konstant 12V, PWR_FAN rekommenderas eller direkt till nätagget.

Fast om du nu kör cha_fan på fullt så bör den väl ge ut 12V så det är väl endera nåt som gick fel i montering eller din enhet är defekt.

Personligen skulle jag först koppla pumpen till PWR_FAN eller direkt till nätagget å se om det hjälper. Hjälper inte det montera om å hjälper inte det RMA......

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Började kolla upp saker då jag fick uppleva 92c efter jag spelat cod ett tag märkte jag att cpu tempen var skyhög, så drog igång windows egna prestanda test och steg då upp i 92c, koppla ur allt, tog bort kylaren radiatorn, rengjorde från kylpasta, la dit ny pasta klutt i strl som en ärta, montera allt, var väldigt noga med att skruva varsit hörn så det skulle bli jämt tryck och allt, testat vända så radiatorn är upp och ner gjort allt man kan göra, tempsen är fortfarande höga.

har ingen PWR_fan har CPU_fan och cpu_opt, sist nämnda ska ge 12v, har testat kopplat pumpen direkt mot nätagget också, lagt ner massvis med tid men inga bättre resultat, antar att det är något som inte står rätt till så skrivit till inets kundtjänst... =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Vet inte vad det står i instruktionsboken för just din vattenkylning då jag personligen inte testat någon Corsair produkt. Men både Antec Kühler 620 och ECO ALC ska pumpen vara kopplad till konstant 12V, PWR_FAN rekommenderas eller direkt till nätagget.

Fast om du nu kör cha_fan på fullt så bör den väl ge ut 12V så det är väl endera nåt som gick fel i montering eller din enhet är defekt.

Personligen skulle jag först koppla pumpen till PWR_FAN eller direkt till nätagget å se om det hjälper. Hjälper inte det montera om å hjälper inte det RMA......

Den var defekt, fått ny nu och fungerar klockrent

Permalänk
Skrivet av fllavour:

Jag inte säker på om det är processor temperaturen jag har fått fram. Jag laddade ner RealTemp 3.7 och körde RealTempGT och RealTemp. Båda visar lite olika, när jag spelade fick jag maximum 76 på den ena (GT) och 72 på den andra. Är värdena för höga? Thermal status stod på "OK".
Intel core i5 2500k 3,3 Ghz

Tempen är bra tycker jag men 60 så har du en mycket säker temperatur, jag har en lika dan prossesor som du har i min lan dator min temp ligger på 95-99 grader men andvänder den endast 2 grr om året när jag lanar på dh, inget att rekommendera men har funkat dom senaste 3 åren

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut med min i5 ivy bridge när jag spelat bf4 med mitt nya radeon r9 280x. Känns inte bra Skrev en annan tråd tidigare idag där jag rensat CPU fläkt genom att plocka bort den. Då följde ju kylaren med och jag tror att pastan kanske blev dålig då med

Permalänk
Medlem

Spela inte mer förrän du lagt på ny pasta!!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

hehe, verkar som jag får beställa lite ny pasta helt enkelt