Permalänk

Dator startar inte

Hej jag har precis byggt ihop min dator men den startar ej så jag behöver hjälp att felsöka
Det händer alltså ingenting

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle gissa på att du antagligen stoppat i pin sladdarna fel, de som är Power led, reset sw och power sw.

En bild med hur du monterat allt skulle vara bra eller att du skriver och bekräftar alla sladdar du kopplat i.

Och en väldigt viktig sak, har du distanser mellan moderkortet och chassit?

Permalänk

Det händer absolut ingenting? Inga fläktar, inga pip?
Har du kopplat in datorn i väggen? Har du satt powerswitchen på nätagget på "1"?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Lite mer ingående information hade ju inte varit fel.

Permalänk
Skrivet av Relive:

Ja, jag skulle gissa på att du antagligen stoppat i pin sladdarna fel, de som är Power led, reset sw och power sw.

En bild med hur du monterat allt skulle vara bra eller att du skriver och bekräftar alla sladdar du kopplat i.

Och en väldigt viktig sak, har du distanser mellan moderkortet och chassit?

Power sw reset sw power led hdd led sitter rätt, jag har även testat att starta med en skruvmejsel men det fungerade ej

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Power sw reset sw power led hdd led sitter rätt, jag har även testat att starta med en skruvmejsel men det fungerade ej

Okej, men som sagt, vi behöver mer info. Vi kan inte sitta och gissa på vad du gjort fel/är fel.

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Det händer absolut ingenting? Inga fläktar, inga pip?
Har du kopplat in datorn i väggen? Har du satt powerswitchen på nätagget på "1"?

Skrivet av growwsen:

Lite mer ingående information hade ju inte varit fel.

Händer ingenting men jag vet att nätaggregat fungerar för jag har precis testat klart min vattenkylning. Vad vill du ha för info? CPU moderkort och grafikkort sladdar sitter i samt ssdn. Kan tillägga att datorn fungerade tidigare idag när jag hade den utan chassi.

Edit, kan grafikkortet göra så datorn inte startar, så det inte händer någonting alls

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Händer ingenting men jag vet att nätaggregat fungerar för jag har precis testat klart min vattenkylning. Vad vill du ha för info? CPU moderkort och grafikkort sladdar sitter i samt ssdn. Kan tillägga att datorn fungerade tidigare idag när jag hade den utan chassi.

Monterade du avstånden i chassit så moderkortet inte ligger direkt på chassit?

Permalänk
Skrivet av Ootini:

Monterade du avstånden i chassit så moderkortet inte ligger direkt på chassit?

Yes

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

och du kom ihåg att koppla in 8-pins kontakten?

Något du kopplade in nu men inte hade kopplat in tidigare när du testade?

Permalänk
Skrivet av Ootini:

och du kom ihåg att koppla in 8-pins kontakten?

Något du kopplade in nu men inte hade kopplat in tidigare när du testade?

Ja. Ett annat 7970 nu samt ramminnerna i platserna 2 och 4 istället för 1 och 3. ,spelar det någon roll?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Ja. Ett annat 7970 nu samt ramminnerna i platserna 2 och 4 istället för 1 och 3. ,spelar det någon roll?

Bara för att testa och köra uteslutningsmetoden...

Du kör alltså nu 2 st 7970? Koppla bort det ena helt och ta bort minnet och koppla endast in 1 st i plats 1.

Permalänk
Skrivet av Ootini:

Bara för att testa och köra uteslutningsmetoden...

Du kör alltså nu 2 st 7970? Koppla bort det ena helt och ta bort minnet och koppla endast in 1 st i plats 1.

1 7970 nu, testat båda i första. Inget händer

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

1 7970 nu, testat båda i första. Inget händer

hmm, monterade du bort kablarna från nätagget när du monterade in det i chassit? är alla kablarna intryckta helt i nätagget igen då?

En bild hade hjälpt..

Permalänk
Medlem

Sitter distanserna säkert på rätt platser så där inte är nån extra som kortsluter en krets på baksidan?
Om du kollar på grafikkortet, syns guldpläteringen i någon av ändarna? I så fall är det inte rätt istoppat.
Kolla att minneshållarna har klickat in i rätt läge ("stående uppåt")
Kolla som föregående sa med 1 minnessticka.
Kolla att 24-pin och 8-pin till moderkortet sitter i helt utan mellanrum mellan sockeln och kontakten.
Kolla att pci-e-kontakterna i gpu sitter motsvarande rätt i.
Dra ur alla hårddiskar och dvd.
Ta ur alla kablar från fronten utom pw sw
Var processorn urkopplad nån gång under flytten in i chassit, efter att den fungerade utanför chassit?
Grand finale: dra ut och sätt i strömkabeln till nätagget från väggen. Kolla ON/off läge på nätagg.

Permalänk
Medlem

Har du testat vägguttaget? eller eventuellt skarvsladden?

Permalänk
Skrivet av Ootini:

hmm, monterade du bort kablarna från nätagget när du monterade in det i chassit? är alla kablarna intryckta helt i nätagget igen då?

En bild hade hjälpt..

Tog bort alla utom dom 3 som sitter fast, alla sitter i
Inte bra bilder mem hoppas du ser något iaf.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av growwsen:

Har du testat vägguttaget? eller eventuellt skarvsladden?

Ja min gamla dator startar med samma sladd och uttag

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha en multimeter hemma? om du har det så testa att 24 pinnen skickar ut rätt mängd volt

Permalänk
Skrivet av runeman:

Sitter distanserna säkert på rätt platser så där inte är nån extra som kortsluter en krets på baksidan?
Om du kollar på grafikkortet, syns guldpläteringen i någon av ändarna? I så fall är det inte rätt istoppat.
Kolla att minneshållarna har klickat in i rätt läge ("stående uppåt")
Kolla som föregående sa med 1 minnessticka.
Kolla att 24-pin och 8-pin till moderkortet sitter i helt utan mellanrum mellan sockeln och kontakten.
Kolla att pci-e-kontakterna i gpu sitter motsvarande rätt i.
Dra ur alla hårddiskar och dvd.
Ta ur alla kablar från fronten utom pw sw
Var processorn urkopplad nån gång under flytten in i chassit, efter att den fungerade utanför chassit?
Grand finale: dra ut och sätt i strömkabeln till nätagget från väggen. Kolla ON/off läge på nätagg.

Datorn startade när jag tog ut grafikkortet! Inge roligt att grafikkortet skulle gå sönder...

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Datorn startade när jag tog ut grafikkortet! Inge roligt att grafikkortet skulle gå sönder...

Hade du inte testat med 2 grafikkort? Låter ju konstigt om båda skulle vara trasiga, prövat en annan pci-e slot?

Permalänk
Skrivet av Relive:

Hade du inte testat med 2 grafikkort? Låter ju konstigt om båda skulle vara trasiga, prövat en annan pci-e slot?

Nej, en med luft en med vatten, den som fungerar har luft. Det var den jaghade först innan chassi

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

1 7970 nu, testat båda i första. Inget händer

Skrivet av Lindqvist:

Datorn startade när jag tog ut grafikkortet! Inge roligt att grafikkortet skulle gå sönder...

Skrivet av Lindqvist:

Nej, en med luft en med vatten, den som fungerar har luft. Det var den jaghade först innan chassi

Den fungerar ju inte med något av dem? Eller missförstår jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Datorn startade när jag tog ut grafikkortet! Inge roligt att grafikkortet skulle gå sönder...

Det kan vara kasst istoppat, strömkablar fel i eller pcie port trasig.

Permalänk
Skrivet av runeman:

Det kan vara kasst istoppat, strömkablar fel i eller pcie port trasig.

Datorn startar med det vattenkylda grafikkortet ("trasiga"), men jag får ingen bild. Den är helt svart...

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Datorn startar med det vattenkylda grafikkortet ("trasiga"), men jag får ingen bild. Den är helt svart...

Har du båda grafikkorten installerade nu?

Testat samtliga utgångar på grafikkorten?

Testat att koppla skärmen till det dedikerade grafikkortet på moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Ootini:

Har du båda grafikkorten installerade nu?

Testat samtliga utgångar på grafikkort. orten?

Testat att koppla skärmen till det dedikerade grafikkortet på moderkortet?

Jag testade med bara 'trasiga' kortet. Då får jag svart skräm. Skärmen som jag har nu har bara dvi.
Men jag får bild med nya kortet. Om jag stoppar i båda ska jag ha dvi kabeln i nya? Kommer det andra tradiga kortet jobba då?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze