Meningslös överklockning av FX 6300 för BF4?

Permalänk

Meningslös överklockning av FX 6300 för BF4?

Hej!

Ger det någon märkbar effekt i spel som Battlefield 4 (multiplayer) att gå från 3.5 Ghz till 4.5 Ghz?
Just nu har jag 4.1 Ghz och märker ingen större skillnad.

För övrig så består systemet bland annat av:
R9 290
16 GB @ 1600 hz
M5A97

Tacksam för svar.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildcattin:

Hej!

Ger det någon märkbar effekt i spel som Battlefield 4 (multiplayer) att gå från 3.5 Ghz till 4.5 Ghz?
Just nu har jag 4.1 Ghz och märker ingen större skillnad.

För övrig så består systemet bland annat av:
R9 290
16 GB @ 1600 hz
M5A97

Tacksam för svar.

Med tanke på att det är din bottleneck borde det göra enorm skillnad! Vad kör du för inställningar egentligen?

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Med tanke på att det är din bottleneck borde det göra enorm skillnad! Vad kör du för inställningar egentligen?

Precis, CPU:n är flaskhalsen i denna setup. När den låg på 3.7 Ghz så kunde jag köra ultra i BF4 och det flöt på hyggligt bra. Men jag vill gärna få högre fps så att jag kan få mer användning av en 120/144 hz-monitor.

Visa signatur

------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wildcattin:

Precis, CPU:n är flaskhalsen i denna setup. När den låg på 3.7 Ghz så kunde jag köra ultra i BF4 och det flöt på hyggligt bra. Men jag vill gärna få högre fps så att jag kan få mer användning av en 120/144 hz-monitor.

Du kan lätt ta reda på om det är processorn som sätter stopp. Öppna aktivitetshanteraren och se om den används till 100% när du spelar

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Du kan lätt ta reda på om det är processorn som sätter stopp. Öppna aktivitetshanteraren och se om den används till 100% när du spelar

Tack! Jag är lite av en PC-noob då jag inte har använt en på ca fem år men det är ju givetvis enkelt och klokt att göra så.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildcattin:

Precis, CPU:n är flaskhalsen i denna setup. När den låg på 3.7 Ghz så kunde jag köra ultra i BF4 och det flöt på hyggligt bra. Men jag vill gärna få högre fps så att jag kan få mer användning av en 120/144 hz-monitor.

I ultra med singelkort är det inte säkert att cpu bottleneckar så sjukt mycket dock. hade nog märkts mer på lägre settings. Ett 290 får på shangai 75/54 (avg/low) enligt sweclockers test, alltså får du inte ut särskilt mycket av en 120/144-skärm oavsett cpu.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wildcattin:

16 GB @ 1600 hz

Det är minnet som flaskar!

Skrivet av deadich:

I ultra med singelkort är det inte säkert att cpu bottleneckar så sjukt mycket dock. hade nog märkts mer på lägre settings. Ett 290 får på shangai 75/54 (avg/low) enligt sweclockers test, alltså får du inte ut särskilt mycket av en 120/144-skärm oavsett cpu.

Med en bra CPU (kanske även med en överklockad 6300, det vet jag inte) skulle han ha stor nytta av en 120/144 Hz-skärm med ett 290. Han måste inte köra på Ultra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Skulle rekommendera att du kör på HIGH settings om du vill pressa ut så mycket fps som möjligt. Själv ser jag ingen skillnad mellan high och ultra förutom rendering på längre håll, och kanske några fler löv

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Melinho2895:

Skulle rekommendera att du kör på HIGH settings om du vill pressa ut så mycket fps som möjligt. Själv ser jag ingen skillnad mellan high och ultra förutom rendering på längre håll, och kanske några mer löv

Den stora skillnaden är MSAA, och den är STOR. Kunde jag köra med MSAA skulle jag nöja mig med allt annat på Low utom Textures på High och Lighting/Shadows på Medium.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är minnet som flaskar!

.

Det skulle jag vilja ha en källa på något enormt...

1600 Flaskar nämligen inte i min setup. Har testat 1866 och 2133.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gublo:

Det skulle jag vilja ha en källa på något enormt...

1600 Flaskar nämligen inte i min setup. Har testat 1866 och 2133.

Har du verkligen provat 1600 Hz?

Skrivet av Wildcattin:

16 GB @ 1600 hz

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Har du verkligen provat 1600 Hz?

Ah, Ursäkta! Rättade det automatiskt i huvudet båda gångerna ^^

Permalänk

Som ni har nämnt tidigare så blir det ju meningslöst med en 120 hz-monitor om jag ändå inte kommer upp i matchande fps. Har med hjälp av BF Settings Editor (http://www.realmware.co.uk/) och lite förnuft ändrat vissa inställningar till high och medium samt tagit bort en del annat, delvis med utgång i denna info- video http://youtu.be/k_F6i2-Gnbg Då lyckades jag toppa med 130 fps när det var lugnt, men givetvis lägre när det händer mera.

Har processorn på 4.3 Ghz nu men den blir lite väl varm när jag kör Prime 95. Funkar dock bra i de spel som jag har testat. Men om detta inte ger något vidare utslag i BF4 så klockar jag väl ned den igen.

Ja... minnet ligger på 1600 Ghz.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Mantle borde hjälpa dig.. eller?..

Så överklocka inte ännu och vänta på Mantle..