Vem uppfattar du som snabbast? Windows 8.1 eller Windows 7?

Permalänk

Vem uppfattar du som snabbast? Windows 8.1 eller Windows 7?

Tänk dig två exakt lika datorer som är nyinstallerade. En har Windows 8.1 och andra har Windows 7.
Vem är då snabbast i praktiken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

Tänk dig två exakt lika datorer som är nyinstallerade. En har Windows 8.1 och andra har Windows 7.
Vem är då snabbast i praktiken?

Usain Bolt är snabbast.

Skämt å sido; "vilken" menar du...datorerna är ju inga personer.

Och svaret är Win 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

8.1 utan tvekan om du menar boot- och laddningstider

Permalänk
Medlem

Håller med.... 8.1 ALL THE WAY !

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

det skiljer sig lite mellan w8 och w8.1.
gjorde ett test mellan dom:

CPU: AMD FX 8350 4.66ghz överklockat
GPU: AMD radeon HD 7870 X2 crossfire 1070/1250 överklockat
OS W8 64 bit
test: Performance

Med win 8
3DMark Score: P10306
Graphics Score:13297
Physics Score:6782
Combined Score:5403
http://www.3dmark.com/3dm11/7733705

Med win 8.1

3DMark Score: P11404
Graphics Score:15761
Physics Score6672
Combined Score:5676

http://www.3dmark.com/3dm11/7743464

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 alla gånger! Windows 7 känns numera något såsigt i jämförelse.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Windows 8.1, inget snack om saken.

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 helt klart:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Då får det bli Windows 8.1.

Jag ska köra Windows 8.1 via QEMU på debian linux på min Chromebook Acer C7 som är snart BIOS-hackad.
+ Ska jag köpa ett till ram på 2 GB.

Permalänk

I choose you pikatchu! .... 8.1

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
99:e percentilen

Windows 8.1 är snabbast, men det mesta gör jag ändå mycket snabbare på Windows 7, eftersom jag slipper kastas in i Metro stup i ett eller få ett helskärmsprogram uppsmäckt i ansiktet när jag vill ha en PDF eller en bild vid sidan om det jag jobbar med.

Ja, Start8 osv. Det löser inte att många filtyper som standard öppnas i fullskärmsappar eller en del andra problem, som att texten på fönsterramar har samma färg som fönsterramen och därför är oläsbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

8.1 utan tvekan.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

8.1 utan tvekan så man får hoppas att dom fixar alla problem inför 9an så vi Win7 användare kan göra hoppet.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 är bra mycket snabbare än Windows 7.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Rekordmedlem

Win 7, man får mest gjort på kortare tid eftersom man inte begränsas av interfacet, däremot startar 8an snabbare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Linux! Men av de två, självklart åttan!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Win 7, man får mest gjort på kortare tid eftersom man inte begränsas av interfacet, däremot startar 8an snabbare.

Du glömde installerar snabbare, stänger av snabbare, startar program snabbare, installerar program snabbare, återgår från sovläge snabbare, installerar usb-enheter snabbare, ritar bilder snabbare, ritar text snabbare, kopierar filer snabbare över nätverk, kopplar upp sig snabbare mot trådlösa nätverk, får högre fps i spel, letar efter virus snabbare, startar om mer sällan och är därför snabbare, tar backup på filer snabbare, skannar efter fel på lagringsenheter snabbare, startar extra snabbt med UEFI, vissa delar i gränssnittet går att komma åt snabbare, mindre fördröjning vid webbkamerananvändning = snabbare, snabbare sökfunktion, förbättrad SSD-support = snabbare.....

Så det räcker nog så. Kort och gott finns det säkert några tusen olika sätt som det är snabbare på, om man vet vad och var man ska mäta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Kan man inte banta ned Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Windows 8.1 är snabbast, men det mesta gör jag ändå mycket snabbare på Windows 7, eftersom jag slipper kastas in i Metro stup i ett eller få ett helskärmsprogram uppsmäckt i ansiktet när jag vill ha en PDF eller en bild vid sidan om det jag jobbar med.

Ja, Start8 osv. Det löser inte att många filtyper som standard öppnas i fullskärmsappar eller en del andra problem, som att texten på fönsterramar har samma färg som fönsterramen och därför är oläsbar.

Men om en fil öppnas i en "app" och du stör dig på det, sätt ett annat standardprogram då?
Jag har gjort det på allt jag stött på. Det finns en bildvisare i desktopläge om du inte visste det

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Obolla:

Men om en fil öppnas i en "app" och du stör dig på det, sätt ett annat standardprogram då?
Jag har gjort det på allt jag stött på. Det finns en bildvisare i desktopläge om du inte visste det

Jag vet. Jag fick göra det för ett antal filtyper när jag körde Windows 8.1. Det blev ett irritationsmoment varje gång något öppnades i en fullskärmsapp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Du glömde installerar snabbare, stänger av snabbare, startar program snabbare, installerar program snabbare, återgår från sovläge snabbare, installerar usb-enheter snabbare, ritar bilder snabbare, ritar text snabbare, kopierar filer snabbare över nätverk, kopplar upp sig snabbare mot trådlösa nätverk, får högre fps i spel, letar efter virus snabbare, startar om mer sällan och är därför snabbare, tar backup på filer snabbare, skannar efter fel på lagringsenheter snabbare, startar extra snabbt med UEFI, vissa delar i gränssnittet går att komma åt snabbare, mindre fördröjning vid webbkamerananvändning = snabbare, snabbare sökfunktion, förbättrad SSD-support = snabbare.....

Så det räcker nog så. Kort och gott finns det säkert några tusen olika sätt som det är snabbare på, om man vet vad och var man ska mäta.

Och en hel del av det du tar upp är ju saker man gör mycket sällan medan interfacet är i vägen hela tiden.
Även om vissa delar i win 8 är klart snabbare tar det längre tid att utföra "nyttosaker" i det just pga interfacet hela tiden kommer i vägen, men det finns andra stora trådar om det och du hänvisar ju till en sån i din signatur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kom på att win 8.1 är lite trög när jag öppnar en mapp med 260gb inehåll. det gick fortare i xp 64bit att komma åt inehållet.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av heretic16:

Kan man inte banta ned Windows 7?

Ett sätt att få Windows 7 att kännas snabbare är att stänga av animationerna när fönster öppnas, stängs, maximeras etc.

Och ja, det kan man absolut göra. Det finns program för det. Har dock aldrig brytt mig om det, då Windows 7 på en SSD är tillräckligt snabbt för att jag inte har känt att det har varit värt besväret.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Windows 8.1 är snabbast, men det mesta gör jag ändå mycket snabbare på Windows 7, eftersom jag slipper kastas in i Metro stup i ett eller få ett helskärmsprogram uppsmäckt i ansiktet när jag vill ha en PDF eller en bild vid sidan om det jag jobbar med.

Ja, Start8 osv. Det löser inte att många filtyper som standard öppnas i fullskärmsappar eller en del andra problem, som att texten på fönsterramar har samma färg som fönsterramen och därför är oläsbar.

Undrar lite hur mkt tid jag spenderar extra på grund av att man hamnar allt som oftast i metro...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Om man säger så här:
Jag ska BARA använda skrivbord. Är Win 8.1 snabbare då än Win 7 eller är dom lika snabba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Om man säger så här:
Jag ska BARA använda skrivbord. Är Win 8.1 snabbare då än Win 7 eller är dom lika snabba?

Windows 8.1 är generellt snabbare på det allra mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Windows 8.1 är snabbast, men det mesta gör jag ändå mycket snabbare på Windows 7, eftersom jag slipper kastas in i Metro stup i ett eller få ett helskärmsprogram uppsmäckt i ansiktet när jag vill ha en PDF eller en bild vid sidan om det jag jobbar med.

Ja, Start8 osv. Det löser inte att många filtyper som standard öppnas i fullskärmsappar eller en del andra problem, som att texten på fönsterramar har samma färg som fönsterramen och därför är oläsbar.

Skrivet av mrqaffe:

Win 7, man får mest gjort på kortare tid eftersom man inte begränsas av interfacet, däremot startar 8an snabbare.

Skrivet av mrqaffe:

Och en hel del av det du tar upp är ju saker man gör mycket sällan medan interfacet är i vägen hela tiden.
Även om vissa delar i win 8 är klart snabbare tar det längre tid att utföra "nyttosaker" i det just pga interfacet hela tiden kommer i vägen, men det finns andra stora trådar om det och du hänvisar ju till en sån i din signatur.

Skrivet av Hzup:

Undrar lite hur mkt tid jag spenderar extra på grund av att man hamnar allt som oftast i metro...

Jag fattar ingenting. Kör Win8 och åker aldrig "ut" i metro-gränssnittet. De filtyper jag använder är ändrade till desktopvarianten av programmet, och det finns inget annat som tvingar mig till metro.

Vad är det ni gör som tar er till metro?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Avstängd

och när var det win 8.2 skulle släppas? var det inte rätt snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

och när var det win 8.2 skulle släppas? var det inte rätt snart?

jag tror 8.1 update 1 var väll i mars eller april om jag minns rätt

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Jag fattar ingenting. Kör Win8 och åker aldrig "ut" i metro-gränssnittet. De filtyper jag använder är ändrade till desktopvarianten av programmet, och det finns inget annat som tvingar mig till metro.

Vad är det ni gör som tar er till metro?

För mig med laptops har det oftast nog varit att man råkat swypa med musen lite konstigt och man blir utslängd från sitt program till startskärmen. Har hänt mig nu på ett flertal Windows 8.x datorer blir själv urgalen på detta.

Samt som folk beskriver pga olika filtyper som är metroappar by default.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.