Ingen POST, antagligen CPU eller Mobo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

Ingen POST, antagligen CPU eller Mobo

Datorn fungerade vid runt 19, när jag kom tillbaka till den vid 21 var den inte längre på, utan hade stängt av sig. När jag startade den händer följande:

Datorn når inte POST. Ingen av skärmarna får signal. Alla LED:ar på moderkortet som borde lysa lyser. Q-Code visar 00. CPU-fläktarna snurrar inte. Övriga fläktar snurrar, men de får ström via en molex. Har tömt RTC RAM / CMOS. Den beter sig likadant utan grafikkort och RAM, även Q-Code är 00. Det enda jag kan tänka mig då är moderkortet eller CPU:n. Jag har tyvärr ingen annan socket 1150 att prova med. Datorn går att starta med startknappen på moderkortet. Tangentbordet (ett QPAD MK-85) lyser inte upp när datorn startar.

Moderkortet och chassit är köpt hos Inet och resten (förutom grafikkortet som jag hade sedan tidigare) hos Webhallen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, finns det något ytterligare test jag kan göra? Bör jag vända mig till någon av butikerna, och i sådana fall vilken (med tanke på att hårdvaran kommer från olika butiker)? Jag tror ju mest på att det är CPU:n som har gått sönder, eftersom moderkortet ändå beter sig skapligt vettigt.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4770K (inte överklockad, alltså kvar på 3,5GHz)
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: ASUS MAXIMUS IV HERO
Minne: 4x 8 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz
Grafikkort: Gainward GTX 690
Hårddisk: Samsung 840 PRO 256 GB + Samsung 840 EVO 1TB
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 1000W
Chassi: Fractal Design Defins XL R2
Övrig kylning: 3x Noctua NF-A14 FLX 140mm (bytte ut standardfläktarna i chasit).
Temperaturer: CPU brukar idla på under 30 och under 40 på hög belastning

Tack på förhand.

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gissa och vinn en termos
Registrerad
Dec 2004

Skulle mer gissa på mobo el nätagget än på cpu´n. Börja med att testa ett annat nätagg. sen gå vidare med ett annat mobo.