Får bluescreen varje gång jag startar upp datorn, anledning är gdrv.sys

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Får bluescreen varje gång jag startar upp datorn, anledning är gdrv.sys

Som det står ovan, får bluescreen varje gång jag startar upp datorn, anledningen är gdvr.sys. googlade runt och nästan alla sa att man bara skulle deleta den filen för att fixa det, deleta den men problemet återstår fortfarande.
Förstpr inte hur en fil som inte längre finns på datorn kan orsaka bluescreen.
Hjälp snälla.
Om det hjälper så är stop koden: 0x000000C4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Har du Gigabyte Easytuner installerat?

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Säker på att den är borttagen då, den ska normalt ligga här C:\Windows\System 32\Drivers\gdrv.sys
För säkerhetsskull kolla även C:\Windows\Syswow64\Drivers\ om den kan hamna där också, om du har 64 bit OS förstås.

Det bästa än nog dock att avinstallera det gigabyte program som använder filen.

Om den läggs tillbaks i sina kataloger, efter en omstart är det nog Windows restore funktion som är inblandat i detta.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av trickysaer:

Har du Gigabyte Easytuner installerat?

Ja, typ. Just nu är jag på safe mode med nätverk. när jag går in på kontrol panelen och försöker avinstallera någon av de program som man får med gigabyte, alltså easytune 6, auto green eller liknande så funkar det inte, kan alltså inte avinstallera de programmen av nån anledening.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av EliAfram:

Ja, typ. Just nu är jag på safe mode med nätverk. när jag går in på kontrol panelen och försöker avinstallera någon av de program som man får med gigabyte, alltså easytune 6, auto green eller liknande så funkar det inte, kan alltså inte avinstallera de programmen av nån anledening.

"Boot to safe mode + networking.

You can try using Revo Uninstaller or Windows Installer Cleanup Utility.

When the uninstall is complete, you can navigate to C:\Windows\System32\drivers

and manually delete gdrv.sys if it is still there."

Kopierat från en annan tråd från en som hade samma problem, det löste saken för honom

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av trickysaer:

"Boot to safe mode + networking.

You can try using Revo Uninstaller or Windows Installer Cleanup Utility.

When the uninstall is complete, you can navigate to C:\Windows\System32\drivers

and manually delete gdrv.sys if it is still there."

Kopierat från en annan tråd från en som hade samma problem, det löste saken för honom

Använde Revo för avinstallera smart 6, easytune 6 och ett tredje program som kom med gigabyte. får fortfarande bluescreen utav samma anledning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Och när jag försöker formatera om datorn med cd skivan så sluter min mus funka när menyn kommer fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av EliAfram:

Och när jag försöker formatera om datorn med cd skivan så sluter min mus funka när menyn kommer fram.

Låter som om den inte fungerar med aktuell USB-port. Testa byt till en annan port, förslagsvis usb 2.0-port. Sök efter filen på C:\, kanske finns på fler ställen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av trickysaer:

Låter som om den inte fungerar med aktuell USB-port. Testa byt till en annan port, förslagsvis usb 2.0-port. Sök efter filen på C:\, kanske finns på fler ställen?

Ursäkta för det sena svaret böt usb port o det funkade fortfarande och jag gav upp för då, provade dock igen senare och funkade med den originella usb porten som innan inte funkade. väldigt konstigt, men har nu formaterat och det ser bra ut för nu.
Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

ibland kan det ligga kvar en massa skit som spökar i usb katalogen som du hittar under enhetshanteraren. avinstallera allt som du inte har inkopplat.

Dator - Eizo S2431W, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 4970K, CM Hyper EVO 212, Asus Z97, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 16 gb Kingston DDR 3 1833Mhz, Gigabyte Geforce Windforce 970, Asus Zonar DG, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80!