Får bluescreen varje gång jag startar upp datorn, anledning är gdrv.sys

Permalänk
Medlem

Får bluescreen varje gång jag startar upp datorn, anledning är gdrv.sys

Som det står ovan, får bluescreen varje gång jag startar upp datorn, anledningen är gdvr.sys. googlade runt och nästan alla sa att man bara skulle deleta den filen för att fixa det, deleta den men problemet återstår fortfarande.
Förstpr inte hur en fil som inte längre finns på datorn kan orsaka bluescreen.
Hjälp snälla.
Om det hjälper så är stop koden: 0x000000C4

Permalänk
Medlem

Har du Gigabyte Easytuner installerat?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Säker på att den är borttagen då, den ska normalt ligga här C:\Windows\System 32\Drivers\gdrv.sys
För säkerhetsskull kolla även C:\Windows\Syswow64\Drivers\ om den kan hamna där också, om du har 64 bit OS förstås.

Det bästa än nog dock att avinstallera det gigabyte program som använder filen.

Om den läggs tillbaks i sina kataloger, efter en omstart är det nog Windows restore funktion som är inblandat i detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Har du Gigabyte Easytuner installerat?

Ja, typ. Just nu är jag på safe mode med nätverk. när jag går in på kontrol panelen och försöker avinstallera någon av de program som man får med gigabyte, alltså easytune 6, auto green eller liknande så funkar det inte, kan alltså inte avinstallera de programmen av nån anledening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Ja, typ. Just nu är jag på safe mode med nätverk. när jag går in på kontrol panelen och försöker avinstallera någon av de program som man får med gigabyte, alltså easytune 6, auto green eller liknande så funkar det inte, kan alltså inte avinstallera de programmen av nån anledening.

"Boot to safe mode + networking.

You can try using Revo Uninstaller or Windows Installer Cleanup Utility.

When the uninstall is complete, you can navigate to C:\Windows\System32\drivers

and manually delete gdrv.sys if it is still there."

Kopierat från en annan tråd från en som hade samma problem, det löste saken för honom

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

"Boot to safe mode + networking.

You can try using Revo Uninstaller or Windows Installer Cleanup Utility.

When the uninstall is complete, you can navigate to C:\Windows\System32\drivers

and manually delete gdrv.sys if it is still there."

Kopierat från en annan tråd från en som hade samma problem, det löste saken för honom

Använde Revo för avinstallera smart 6, easytune 6 och ett tredje program som kom med gigabyte. får fortfarande bluescreen utav samma anledning

Permalänk
Medlem

Och när jag försöker formatera om datorn med cd skivan så sluter min mus funka när menyn kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Och när jag försöker formatera om datorn med cd skivan så sluter min mus funka när menyn kommer fram.

Låter som om den inte fungerar med aktuell USB-port. Testa byt till en annan port, förslagsvis usb 2.0-port. Sök efter filen på C:\, kanske finns på fler ställen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Låter som om den inte fungerar med aktuell USB-port. Testa byt till en annan port, förslagsvis usb 2.0-port. Sök efter filen på C:\, kanske finns på fler ställen?

Ursäkta för det sena svaret böt usb port o det funkade fortfarande och jag gav upp för då, provade dock igen senare och funkade med den originella usb porten som innan inte funkade. väldigt konstigt, men har nu formaterat och det ser bra ut för nu.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

ibland kan det ligga kvar en massa skit som spökar i usb katalogen som du hittar under enhetshanteraren. avinstallera allt som du inte har inkopplat.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.