Permalänk

Biosen är låst.

Hallå sweclockers, köpte nyss nya delar till datorn och när jag skulle installera windows 7 ultimate på datorn så stod det: Licenstjänsten rapporterade att en licens som krävs för datorns BIOS saknas. Det funkade inte så jag formaterade om hårddisken(använde DBAN) . Sen prövade jag igen,samma sak.
Är det microsoft som har låst själva moderkortet eller hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxosization:

Licenstjänsten rapporterade att en licens som krävs för datorns BIOS saknas.

Fick du ingen felkod?
Har du bytt moderkort?

http://support.microsoft.com/kb/942962

A computer that was obtained from an OEM and that has an ACPI_SLIC table in the system BIOS must have a valid Windows marker in that ACPI_SLIC table if that system includes an OEM license for a Microsoft operating system (Windows XP, Windows Vista, or Windows 7).

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maxosization:

Hallå sweclockers, köpte nyss nya delar till datorn och när jag skulle installera windows 7 ultimate på datorn så stod det: Licenstjänsten rapporterade att en licens som krävs för datorns BIOS saknas. Det funkade inte så jag formaterade om hårddisken(använde DBAN) . Sen prövade jag igen,samma sak.
Är det microsoft som har låst själva moderkortet eller hårddisken?

Windows 7 ultimate, är det äkta Windows? Ifall det är en OEM kan det bli strul om du har bytt moderkort.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av thirdace:

Fick du ingen felkod?
Har du bytt moderkort?

http://support.microsoft.com/kb/942962

A computer that was obtained from an OEM and that has an ACPI_SLIC table in the system BIOS must have a valid Windows marker in that ACPI_SLIC table if that system includes an OEM license for a Microsoft operating system (Windows XP, Windows Vista, or Windows 7).

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen felkod, datorn startar och allt men det står att biosen saknar licens. Har inte bytt moderkort då jag inte hade pengar till det

Permalänk
Skrivet av Kent:

Windows 7 ultimate, är det äkta Windows? Ifall det är en OEM kan det bli strul om du har bytt moderkort.

Nepp det är 100% äkta windows 7, hade OEM windows home premium innan jag bytte komponenter.

Permalänk
Medlem

Låter som ett moderkort från en märkesdator???
Som ja du kan behöva just det märkes OEM version av Windows för att det ska fungera.

Men vi väntar med spänning på vad det är för moderkort du har.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter som ett moderkort från en märkesdator???
Som ja du kan behöva just det märkes OEM version av Windows för att det ska fungera.

Men vi väntar med spänning på vad det är för moderkort du har.

I hans första tråd så skrev han:

Chassi: Fractal Design define R4
Nätaggregat: Corsair RM 650
Grafikkort: MSI Radeon R9 280x
Ram: Ingen aning vet bara att dem går i 1333 Mhz
Moderkort: ipisb-ch ( vet inte mer om det)
Processor: Intel Core i5 2300 @2.80 Ghz

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

I hans första tråd så skrev han:

Chassi: Fractal Design define R4
Nätaggregat: Corsair RM 650
Grafikkort: MSI Radeon R9 280x
Ram: Ingen aning vet bara att dem går i 1333 Mhz
Moderkort: ipisb-ch ( vet inte mer om det)
Processor: Intel Core i5 2300 @2.80 Ghz

OK som misstänktes då, det där är ett moderkort från HP, och antingen får man försöka hitta nått custom bios, (blir knepigt) alternativt använda HPs variant av Windows, eller försöka slipstreama in rätt filer på befintliga Windows OS skiva, och skapa en ny ISO.

Enklaste och absolut bästa är att arkivera moderkortet i runda arkivet

EDIT: läste nu den första tråden, lite skumt att det kraschar, men skulle nog ha kollat om det först fungerade med ursprungligt grafikkort.
Befintlig hårdisk borde ha en återställningspartition om den inte är borttagen kan man nog återställa (med gamla grafikkortet) så den fungerar.

Sen kan man ge sig på med att avinstallera drivrutiner för gamla grafikkortet, och ge sig på med det nya igen.
fungerar det inte så är nog moderkortet allt för budget för att vara lämpligt för mer high-end grafikkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

OK som misstänktes då, det där är ett moderkort från HP, och antingen får man försöka hitta nått custom bios, (blir knepigt) alternativt använda HPs variant av Windows, eller försöka slipstreama in rätt filer på befintliga Windows OS skiva, och skapa en ny ISO.

Enklaste och absolut bästa är att arkivera moderkortet i runda arkivet

EDIT: läste nu den första tråden, lite skumt att det kraschar, men skulle nog ha kollat om det först fungerade med ursprungligt grafikkort.
Befintlig hårdisk borde ha en återställningspartition om den inte är borttagen kan man nog återställa (med gamla grafikkortet) så den fungerar.

Sen kan man ge sig på med att avinstallera drivrutiner för gamla grafikkortet, och ge sig på med det nya igen.
fungerar det inte så är nog moderkortet allt för budget för att vara lämpligt för mer high-end grafikkort.

Tack för hjälpen, ska nu köpa ett nytt moderkort så då ska det väl funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxosization:

Tack för hjälpen, ska nu köpa ett nytt moderkort så då ska det väl funka?

Svårt att köpa nytt moderkort till en fabriksbyggd dator, Måste beklaga men du lär behöva köpa en ny dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500