Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Får ingen bild, 7970

Tjenare! Det började med att min vattenkylning började läcka, Det kom vatten över hela grafikkortet när datorn var igång. Datorn stängde av sig dock så vet jag inte om det var tack vare vattnet eller för att temp. blev för hög utan vattnet. Nu en vecka senare när jag låtit kortet torka så får jag ingen bild alls. Men jag vet att det måste vara grafikkortet eftersom när jag stoppar i ett annat 7970 så får jag bild. Finns det något som kanske kan fixa problemet? eller måste jag köpa nytt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Det låter som att det blir till att köpa nytt.
Var det ett färdigt vattenkylningspaket á la Corsair H80 eller var det ett egenbygge?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Rydisen:

Det låter som att det blir till att köpa nytt.
Var det ett färdigt vattenkylningspaket á la Corsair H80 eller var det ett egenbygge?

Egenbygge xD. Slangen släppte från anslutningen efter en hel del flyttande med datorn, lan m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av dLiinkz:

Egenbygge xD. Slangen släppte från anslutningen efter en hel del flyttande med datorn, lan m.m.

Aight. Vad körde du med för vatten? Tänkte eftersom destillerat vatten/batterivatten inte borde leda ström.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Veberöd
Registrerad
Sep 2005

Kolla på kretskortet efter ytligt liggande brända kretsar eller kondensatorer. Om du hittar en bränd krets, prova putsa upp med bra rengöringsmedel för elektronik och testa igen, i värsta fall prova löda på en ny kabel förbi den brända delen. Sprängda kondensatorer kan bytas. Har ett minne gått eller processorn eller en krets i ett inre lager är det nog kört. Drulleförsäkring i hemförsäkringen kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

vattenkylningens baksida. tror dessvärre att grafikkortet är allvarligt skadat. Även om man kör dubbeldestillerat batterivatten så är risken stor för kortslutning då när väl anläggningen börjar läcka så är knappast de delar som blir utsatta rena utan täckt av partiklar som snabbt förorenar det rena vattnet och simsalabim så leder vattnet ström. Det finns inget sätt att skydda sig mot detta.

det finns dock bättre alternativ som denna där de dyrt och heligt verkar lova att man inte behöver oroa sig för läckage.
http://www.coolingstuff.se/p/88/feser-one-uv-clear-blue
Men även denna produkt kräver att man har det rent i sin låda.

Dator - Eizo S2431W, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 4970K, CM Hyper EVO 212, Asus Z97, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 16 gb Kingston DDR 3 1833Mhz, Gigabyte Geforce Windforce 970, Asus Zonar DG, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80!