Windows 8 Startmeny länk/app

Permalänk
Medlem

Windows 8 Startmeny länk/app

Hej,

Så har jag gnuggat mina inte alls för skarpa hjärnceller igen men jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Det är så här att när jag är i startmenyn och klickar på appen "Netflix" så startas ju Netflix i helskärm med extra allt, men jag vill gärna ha att när man klickar på en "app/länk" i startmenyn så ska Netflix öppnas i ex ett Firefox fönster istället.

Kan detta lösas?

/Pincett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Hej,

Så har jag gnuggat mina inte alls för skarpa hjärnceller igen men jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Det är så här att när jag är i startmenyn och klickar på appen "Netflix" så startas ju Netflix i helskärm med extra allt, men jag vill gärna ha att när man klickar på en "app/länk" i startmenyn så ska Netflix öppnas i ex ett Firefox fönster istället.

Kan detta lösas?

/Pincett

Tror inte det. Känns som att du är tvungen att köra i Firefox via ett bokmärke.

Har själv Netflix men visste inte att det fanns en app. Hur är den?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Appar körs alltid i helskärm, vanliga programinstallationer kan köras i mindre fönster.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att pinna ett bokmärke till startskärmen så borde Netflix öppnas i den webbläsare du satt till standard.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror inte det. Känns som att du är tvungen att köra i Firefox via ett bokmärke.

Har själv Netflix men visste inte att det fanns en app. Hur är den?

Gillar appen i win8, 8.1, det bästa är att man får 5.1 ljud, Dolby digital plus, sedan tycker jag bilden och flytet är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror inte det. Känns som att du är tvungen att köra i Firefox via ett bokmärke.

Har själv Netflix men visste inte att det fanns en app. Hur är den?

Appen är helt ok, 5.1ljud plus annat lulllull, men jag vill gärna kunna starta ett "färdiglänkat" FF fönster eftersom jag kör med Media Hint.

Skrivet av Zicsoen:

Det är väl bara att pinna ett bokmärke till startskärmen så borde Netflix öppnas i den webbläsare du satt till standard.

Jag har provat att hitta någon sådan funktion, finns det så man kan pinna bokmärken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag har provat att hitta någon sådan funktion, finns det så man kan pinna bokmärken?

Jag har inte kollat själv och kan inte göra det just nu heller då jag sitter på jobbet vid en win7 dator. Men prova dra ut ett bokmärke eller skapa en genväg med Netflix adress på skrivbordet och högerklicka och se efter om "pin to start" finns med i menyn där. Om det fungerar är det ju bara att ta bort genvägen på skrivbordet efteråt, den borde väl rimligtvis finnas kvar på startmenyn efter det kan jag tycka.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Tack för hjälpen!

Att ett litet ord som "Pin" kan hjälpa så mycket, ett ord som jag totalt glömt

Men iallafall om andra har samma problem finns en guide---> här eller som text.

"Go into:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu
Then make a new folder and name it something like "Shortcuts".
Then copy your webpage shortcuts over to this folder.

On the Start screen, go into "All Apps" and find your new folder with its shortcuts. Select each shortcut, one at a time, then choose "Pin to Start".

Your new shortcut(s) will be at the end of the list of apps. Select and drag to where you want it! As long as SeaMonkey is set to be your default browser, the shortcut will open in SeaMonkey!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Gillar appen i win8, 8.1, det bästa är att man får 5.1 ljud, Dolby digital plus, sedan tycker jag bilden och flytet är bättre.

Skrivet av Pincett:

Appen är helt ok, 5.1ljud plus annat lulllull, men jag vill gärna kunna starta ett "färdiglänkat" FF fönster eftersom jag kör med Media Hint.

Coolt, ska testas. Men fick man inte 5.1 ljud via vanlig webbläsare?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Coolt, ska testas. Men fick man inte 5.1 ljud via vanlig webbläsare?

Om jag fattat det rätt så ska man inte få 5.1 ljud via webbläsaren, men min förstärkare visar att det är Dolby Digital och alla högtalare hoppar igång. Kanske är fusk, men vad jag har hört är webbläsare 2.0 ljud och Netflix app 5.1 ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Om jag fattat det rätt så ska man inte få 5.1 ljud via webbläsaren, men min förstärkare visar att det är Dolby Digital och alla högtalare hoppar igång. Kanske är fusk, men vad jag har hört är webbläsare 2.0 ljud och Netflix app 5.1 ljud.

Samma här, men det kan vara så att förstärkaren emulerar 5.1 ljud.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9