Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Massor med problem med inet...

Hej!
Jag beställde delar till en ny dator hos inet för ett par månader sedan.
Allt var frid och fröjd medans jag plockade ihop min dator, tills jag skulle sätta igång den. Den vägrade visa någon bild.
När jag först startar igång den så drar alla fläktar igång i ca 10 sekunder, sen stängs datorn av och på igen. Sen står den bara där å fläktarna snurrar, men ingen bild kommer.
Jag startade upp en tråd om detta på sweclockers ( där finns ytterligare lite mer information och bilder om någon skulle vara intresserad)

#14155362

Jag drog slutsatsen att det var fel på moderkortet. Så jag skickade in min dator till inet och mycket riktigt var det fel på moderkortet. Jag fick då en faktura på 699kr för felsökningen. Man tackar man tackar.

Efter några dagar började bilden fastna och flimra, och jag provade att installera nya drivrutiner, provade andra PCI-E, mätte temperaturer och belastning på alla komponenter. Så tillsist provade jag med mitt gamla grafikkort. Frid och fröjd, allt funkar perfekt.
Så jag kontaktade inet IGEN, skickade tillbaka grafikkortet, men nu påstår dom att det inte är något fel på grafikkortet utan troligen något annat (komihåg att jag redan betalat 700spänn för en felsökning och då var det minsann bara moderkortet det var fel på)
nu erbjuder dom sig att ta in hela min dator för ytterligare 699kr.

Efter den här dåliga servicen så tänker jag inte handla hos inet igen säger jag bara.

Vad kan det annars bero på att med mitt nya Geforce GTX780 inte funkar som det ska

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av gurre94:

Hej!
Jag beställde delar till en ny dator hos inet för ett par månader sedan.
Allt var frid och fröjd medans jag plockade ihop min dator, tills jag skulle sätta igång den. Den vägrade visa någon bild.
När jag först startar igång den så drar alla fläktar igång i ca 10 sekunder, sen stängs datorn av och på igen. Sen står den bara där å fläktarna snurrar, men ingen bild kommer.
Jag startade upp en tråd om detta på sweclockers ( där finns ytterligare lite mer information och bilder om någon skulle vara intresserad)

#14155362

Jag drog slutsatsen att det var fel på moderkortet. Så jag skickade in min dator till inet och mycket riktigt var det fel på moderkortet. Jag fick då en faktura på 699kr för felsökningen. Man tackar man tackar.

Efter några dagar började bilden fastna och flimra, och jag provade att installera nya drivrutiner, provade andra PCI-E, mätte temperaturer och belastning på alla komponenter. Så tillsist provade jag med mitt gamla grafikkort. Frid och fröjd, allt funkar perfekt.
Så jag kontaktade inet IGEN, skickade tillbaka grafikkortet, men nu påstår dom att det inte är något fel på grafikkortet utan troligen något annat (komihåg att jag redan betalat 700spänn för en felsökning och då var det minsann bara moderkortet det var fel på)
nu erbjuder dom sig att ta in hela min dator för ytterligare 699kr.

Efter den här dåliga servicen så tänker jag inte handla hos inet igen säger jag bara.

Vad kan det annars bero på att med mitt nya Geforce GTX780 inte funkar som det ska

Om det var fel på moderkortet så skulle väl det gå på garantin? Då borde du inte åkt på avgiften?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Troberg:

Om det var fel på moderkortet så skulle väl det gå på garantin? Då borde du inte åkt på avgiften?

...699kr för felsökningen.

Hmm jadu, det är knepigt. Har du alltså fått hem kortet igen & det funkar ändå inte? Borde ju gå tycker man, eftersom du säger datorn är ju kollad "ok" av dom själva. testa & stoppa i en annan pcie-port?

Riktig otur så kan ju mobo nummer 2 vara samma fel på, även om det känns jäkligt osannolikt...

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

men det är väl ändå fel, du skulle ju inte åkt på felsökning när de påträffar ett fel! Hade de inte hittat ett fel ja då hade jag godtagigt en felsöknings avvgift!

står det inte så när man retunerar nått? att finns inga fel så debeteras man på felsökningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Ramsam:

...699kr för felsökningen.

Hmm jadu, det är knepigt. Har du alltså fått hem kortet igen & det funkar ändå inte? Borde ju gå tycker man, eftersom du säger datorn är ju kollad "ok" av dom själva. testa & stoppa i en annan pcie-port?

Riktig otur så kan ju mobo nummer 2 vara samma fel på, även om det känns jäkligt osannolikt...

Precis som Bjonss13 skrev ovan så borde de ju inte tagit felsökningsavgift då de påträffade ett fel.
Just det jag tänkte på

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Jag gissar att moderkortet inte vara en av de delar du handlade av dem då?

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
oderljunga
Registrerad
Apr 2009

ta de me inet i inet tråden

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Är man inte särskitl vass på att bygga datorer (vilket TS uppenbarligen inte är, av den tidigare nämnda tråden att döma) är det kanske bättre att betala någon för nöjet så att allting blir korrekt från start?
Att du sedan skickar in hela datorn på en avgiftsbelagd felsökning istället för att enbart reklamera moderkortet är rimligtvis ditt eget beslut, så hur kan du klandra Inet för det?

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Har du inte garanti på grafikkortet då?

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Testat att uppdatera bios på Moderkortet kanske?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av twit:

Är man inte särskitl vass på att bygga datorer (vilket TS uppenbarligen inte är, av den tidigare nämnda tråden att döma) är det kanske bättre att betala någon för nöjet så att allting blir korrekt från start?
Att du sedan skickar in hela datorn på en avgiftsbelagd felsökning istället för att enbart reklamera moderkortet är rimligtvis ditt eget beslut, så hur kan du klandra Inet för det?

Beror väll på hur man tolkar det, jag fick intrycket av att han bara skickade in datorn eftersom inet sa att han kunde göra det.
Han får sedan tillbaka datorn, får veta att det var fel på moderkortet. Så han får ett nytt. Allt är frid och fröjd tills:
VA? 700? Aja, det finns väl inte så jäkla mycket jag kan göra… Betalar väl då.

Bara hur jag tolkade det när jag läste, men ditt resonemang låter vettigare och vettigare ju fler gånger man hör det…

TS: Skickade du in hela datorn på "undersökning"?

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Fråga: Varför skickar du in hela datorn om du drar slutsatsen att det är moderkortet som felar? Gör en reklamation bara?

Ducati Streetfighter 848 Akrapovic IBC HT-map -13
Yamaha FZR 1000 -87

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Kör du datorn som innan med allt kopplat som på bilderna i den andra tråden?
För jag såg att du kör den gamla H60 varianten och den ska pumpen absolut inte vara kopplad på moderkortet utan på molex med konstant 12 volt.
Det som kan orsaka att det hackar då ar att ditt 780 är kraftigt nog att belasta din cpu så den överhettar och klockar ner sig när inte pumpen går på fullt.
Sen är inte dom Corsair RM serien sådär bra heller, speciellt om det är bland dom första batcharna.
Så i det fallet skulle jag rekommendera att flytta plats på strömmen till pumpen och att testa ett annat nätagg om det fortsätter.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Köper du i delar och datorn inte är monterad av Inet så debiteras du felsökningsavgift för felsökning av din egenmonterade dator även fast delarna är köpta ifrån Inet.

Hade du istället felsökt själv och enbart reklamerat den defekta delen och skickat in och fått utbytt så skulle du inte behövt betala något

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Om du monterar datorn själv har du inte garanti på datorn som helhet, utan varje komponent för sig. Det är en av nackdelarna med att montera själv, vilket du borde ha vetat innan du bestämde dig för att montera din dator själv.

Detta gäller alla butiker jag känner till, inte bara Inet.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av SkojarN:

Köper du i delar och datorn inte är monterad av Inet så debiteras du felsökningsavgift för felsökning av din egenmonterade dator även fast delarna är köpta ifrån Inet.

Hade du istället felsökt själv och enbart reklamerat den defekta delen och skickat in och fått utbytt så skulle du inte behövt betala något

Hm, om en del konstateras trasig vettefan om jag skulle köpa att de tar ut undersökningsavgift. Om det däremot skulle vara felmonterat etc ser jag det som självklart att de debiterar arbetet.

Skrivet av widL:

Om du monterar datorn själv har du inte garanti på datorn som helhet, utan varje komponent för sig. Det är en av nackdelarna med att montera själv, vilket du borde ha vetat innan du bestämde dig för att montera din dator själv.

Detta gäller alla butiker jag känner till, inte bara Inet.

Självklart har han garanti på datorn som helhet, vilken del av helheten skulle kunna gå sönder som han inte har garanti på menar du?

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Yorg:

Hm, om en del konstateras trasig vettefan om jag skulle köpa att de tar ut undersökningsavgift. Om det däremot skulle vara felmonterat etc ser jag det som självklart att de debiterar arbetet.

Självklart har han garanti på datorn som helhet, vilken del av helheten skulle kunna gå sönder som han inte har garanti på menar du?

Om han monterat själv så får han inte garantin på att datorn ska fungera felfritt utan att varje individuell komponent ska fungera felfritt.
Om det har gått tokigt i monteringen som han har gjort så är det hans fel och inget som varken har garanti eller går att reklamera hos inet.

Således har de rätt att ta ut en avgift oavsätt om de hittar fel eller inte om han skickar in HELA datorn på en gång. Det som felsöks är då en enhet och monteringen TS har gjort.

Hade han monterat ner hela datorn och bara skickat en grej för check och den är köpt hos Inet så är det ett garantiärende eller reklamation beroende på hur man själv tar hand om det. Då ska de inte ta betalt om de hittar en trasig grej.

Känns som om du missar ungefär hälften av innehållet i vardera inlägg du har citerat.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Yorg:

Självklart har han garanti på datorn som helhet, vilken del av helheten skulle kunna gå sönder som han inte har garanti på menar du?

Anstränger du dig för att misstolka mitt inlägg? Låt mig formulera det så här istället: Garanti finnes på varje enskild komponent, men inte på monteringen, vilket torde innebära att felsökningsavgift av kund kräves för att felsöka datorn monterad.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av DavidtheDoom:

Om han monterat själv så får han inte garantin på att datorn ska fungera felfritt utan att varje individuell komponent ska fungera felfritt.
Om det har gått tokigt i monteringen som han har gjort så är det hans fel och inget som varken har garanti eller går att reklamera hos inet.

Således har de rätt att ta ut en avgift oavsätt om de hittar fel eller inte om han skickar in HELA datorn på en gång. Det som felsöks är då en enhet och monteringen TS har gjort.

Hade han monterat ner hela datorn och bara skickat en grej för check och den är köpt hos Inet så är det ett garantiärende eller reklamation beroende på hur man själv tar hand om det. Då ska de inte ta betalt om de hittar en trasig grej.

Känns som om du missar ungefär hälften av innehållet i vardera inlägg du har citerat.

Om det gått tokigt i monteringen är det inget garantiärende. Detta var ett garantiärende där Inet tog ut en felsökningsavgift.
Det är ett par problem med historien. Vi vet inte om alla delar är köpta hos Inet, vi vet inte vad TS har skrivit i sin felbeskrivning till Inet, vi vet inte vad det egentliga felet är.

MEN.

Om vi förutsätter att alla delar är köpta hos inet (samtidigt), att moderkortet var DOA, att TS har monterat allt korrekt och att TS har skrivit en utförlig felbeskrivning. Varför är det då berättigat av Inet att ta ut en felsökningsavgift av slutkunden? Han har fått en leverans varor som man bör kunna anta alla ska fungera, minst en av dessa varor har uppenbarligen inte gjort det. Kunden kunde ha använt ångerrätten och returnerat alla för att sedan återigen beställa dem (mer strul för inet, uppackade delar etc). Han gjorde inte detta utan skickade in hela datorn för att de själva skulle kunna byta ut en felaktig del.

Du har också fel i att han kunde skicka in den del för del för undersökning, då hade han fått en undersökningsavgift per fungerande del (eftersom de då inte var trasiga). Han fick en leverans prylar, något i det var trasigt, han skickade tillbaka det och Inet bytte ut den trasiga delen.

Man kan inte förutsätta att kunden har möjlighet att testa alla andra saker i beställningen var för sig för att kunna hitta den felande komponenten, man bör också ha förståelse för att en kund som i en leverans fått en felaktig vara gärna ser att återförsäljaren kollar övriga delar de levererat så att de fungerar.

Jag vet inte, för mig med nästan 10 år i fackhandeln (varav de flesta i hemelektronik och i butiksansvarsposition) känns det väldigt främmande att debitera en kund som fått en felaktig vara, även om den kommer in med hela burken.

För mig är det här definitivt ett stort minus för Inet som jag tidigare uppfattat som serviceinriktade och som jag beställde nästan rubbet ifrån när det gäller min nuvarande burk.

Skrivet av widL:

Anstränger du dig för att misstolka mitt inlägg? Låt mig formulera det så här istället: Garanti finnes på varje enskild komponent, men inte på monteringen, vilket torde innebära att felsökningsavgift av kund kräves för att felsöka datorn monterad.

Jag vill hävda att felsökningen inte gjordes på monteringen, det var inte den som misstänktes vara felaktig. Kunden misstänkte moderkortet, om Inet gjort någon annan bedömning och bestämt sig för att felsöka utifrån en annan hypotes bör det knappast drabba kunden.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Yorg:

Om det gått tokigt i monteringen är det inget garantiärende.1.Detta var ett garantiärende där Inet tog ut en felsökningsavgift.
Det är ett par problem med historien. Vi vet inte om alla delar är köpta hos Inet, vi vet inte vad TS har skrivit i sin felbeskrivning till Inet, vi vet inte vad det egentliga felet är.

MEN.

Om vi förutsätter att alla delar är köpta hos inet (samtidigt), att moderkortet var DOA, att TS har monterat allt korrekt och att TS har skrivit en utförlig felbeskrivning. 2.Varför är det då berättigat av Inet att ta ut en felsökningsavgift av slutkunden? Han har fått en leverans varor som man bör kunna anta alla ska fungera, minst en av dessa varor har uppenbarligen inte gjort det. Kunden kunde ha använt ångerrätten och returnerat alla för att sedan återigen beställa dem (mer strul för inet, uppackade delar etc). 3.Han gjorde inte detta utan skickade in hela datorn för att de själva skulle kunna byta ut en felaktig del.

4.Du har också fel i att han kunde skicka in den del för del för undersökning, då hade han fått en undersökningsavgift per fungerande del (eftersom de då inte var trasiga). Han fick en leverans prylar, något i det var trasigt, han skickade tillbaka det och Inet bytte ut den trasiga delen.

5.Man kan inte förutsätta att kunden har möjlighet att testa alla andra saker i beställningen var för sig för att kunna hitta den felande komponenten, man bör också ha förståelse för att en kund som i en leverans fått en felaktig vara gärna ser att återförsäljaren kollar övriga delar de levererat så att de fungerar.

Jag vet inte, för mig med nästan 10 år i fackhandeln (varav de flesta i hemelektronik och i butiksansvarsposition) känns det väldigt främmande att debitera en kund som fått en felaktig vara, även om den kommer in med hela burken.

För mig är det här definitivt ett stort minus för Inet som jag tidigare uppfattat som serviceinriktade och som jag beställde nästan rubbet ifrån när det gäller min nuvarande burk.

Jag vill hävda att felsökningen inte gjordes på monteringen, det var inte den som misstänktes vara felaktig. Kunden misstänkte moderkortet, om Inet gjort någon annan bedömning och bestämt sig för att felsöka utifrån en annan hypotes bör det knappast drabba kunden.

  1. Detta har du missförstått. Det var inget garantiärende, Kund köpte felsökningstjänsten, felet hittades. När komponenten var köpt på Inet så löste inet med en Ny komponent på direkten. Själva felsökningen är inget garantintäcker.

  2. Det är itne berättigat att ta ut en felsökningsavgift om man skickar in en defekt komponent som Inet kan bekräfta är defekt om varan är köpt på Inet. Nu har kund skickat in en hel dator vilket innebär bra mycket mer arbete för företaget.

  3. Ja det gjorde han, men det var inte Inets uppgift eller skyldighet att byta delen åt TS. Bara att montera ut en dator med moderkort och alla sladdar tar en bra tid. Inget som Inet är skyldiga att bekosta i tid.

  4. Han fick en leverans prylar som inte var monterade. Att en var trasig var otur men det är ännu en gång inte helheten på leveransen som Inet garanterar ska fungera tillsammans. Dvs de har ingen skyldighet att testa samtliga komponenter tillsammans. Detta innebär betydligt längre mer-jobb. Hade Kund köpt montering hade detta dock varit täckt.

  5. Man kan inte förutsätta men precis åt andra hållet. Man kan inte förutsätta att Inet ska bekosta den tiden det tar att testa alla delar individuellt. Alla andra återförsäljare på nordiska marknaden skulle göra precis likadant om man köper lösa komponenter. Enda utvägen är montering eller möjligen, starkt möjligen, om det är ett komponentspaket som blir köpt. Nu har samtliga komponenter köpts lösa och de ska således behandlas individuellt även om beställningen innefattar samtliga lösa komponenter.

    Sedan kan man självklart inte heller kräva att ett företag ska kolla samtliga komponenter för "ifall att" de kanske också är defekta om det absolut inte finns några tecken på detta.

    Din tankegång faller lite kort. Det är som att jag köper två datorer(låt säga laptops) på samma beställning, en är paj men jag skickar in båda för service och får allt fixat men ska ha båda gratis för att en var trasig... Det fungerar inte så i verkliga världen. Eller att jag lämnar in två bilar på märkesverkstaden och får båda bilarna servade gratis då en faktiskt täcktes av nybilsgarantin... Bara för att de står på samma kvitto.

Känner att du får jobba lite både på läsförståelsen samt läsa på lite kring handelsrätt och avtalsrätt.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Yorg:

Om det gått tokigt i monteringen är det inget garantiärende. Detta var ett garantiärende där Inet tog ut en felsökningsavgift.
Det är ett par problem med historien. Vi vet inte om alla delar är köpta hos Inet, vi vet inte vad TS har skrivit i sin felbeskrivning till Inet, vi vet inte vad det egentliga felet är.

MEN.

Om vi förutsätter att alla delar är köpta hos inet (samtidigt), att moderkortet var DOA, att TS har monterat allt korrekt och att TS har skrivit en utförlig felbeskrivning. Varför är det då berättigat av Inet att ta ut en felsökningsavgift av slutkunden? Han har fått en leverans varor som man bör kunna anta alla ska fungera, minst en av dessa varor har uppenbarligen inte gjort det. Kunden kunde ha använt ångerrätten och returnerat alla för att sedan återigen beställa dem (mer strul för inet, uppackade delar etc). Han gjorde inte detta utan skickade in hela datorn för att de själva skulle kunna byta ut en felaktig del.

Du har också fel i att han kunde skicka in den del för del för undersökning, då hade han fått en undersökningsavgift per fungerande del (eftersom de då inte var trasiga). Han fick en leverans prylar, något i det var trasigt, han skickade tillbaka det och Inet bytte ut den trasiga delen.

Man kan inte förutsätta att kunden har möjlighet att testa alla andra saker i beställningen var för sig för att kunna hitta den felande komponenten, man bör också ha förståelse för att en kund som i en leverans fått en felaktig vara gärna ser att återförsäljaren kollar övriga delar de levererat så att de fungerar.

Jag vet inte, för mig med nästan 10 år i fackhandeln (varav de flesta i hemelektronik och i butiksansvarsposition) känns det väldigt främmande att debitera en kund som fått en felaktig vara, även om den kommer in med hela burken.

För mig är det här definitivt ett stort minus för Inet som jag tidigare uppfattat som serviceinriktade och som jag beställde nästan rubbet ifrån när det gäller min nuvarande burk.

Jag vill hävda att felsökningen inte gjordes på monteringen, det var inte den som misstänktes vara felaktig. Kunden misstänkte moderkortet, om Inet gjort någon annan bedömning och bestämt sig för att felsöka utifrån en annan hypotes bör det knappast drabba kunden.

Jag håller med dig om att vi inte vet tillräckligt för att kunna bedöma just denna situation till fullo, men man kan aldrig anta att kund har monterat allt korrekt (inte förstört något)! Det är berättigat att ta ut en avgift då det tar mycket längre tid att felsöka ett helt system än en enskild komponent.

Om man inte har kompetens eller utrustning för att kunna felsöka själv bör man hålla sig till att köpa färdigmonterade datorer.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Lite OT nu men är det nån mer än jag som reagerat på hur otroligt roligt det blev i toppen på tråden, är det sånt här som kallas "fulreklam under bältet" ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av DavidtheDoom:
  1. Detta har du missförstått. Det var inget garantiärende, Kund köpte felsökningstjänsten, felet hittades. När komponenten var köpt på Inet så löste inet med en Ny komponent på direkten. Själva felsökningen är inget garantintäcker.

  2. Det är itne berättigat att ta ut en felsökningsavgift om man skickar in en defekt komponent som Inet kan bekräfta är defekt om varan är köpt på Inet. Nu har kund skickat in en hel dator vilket innebär bra mycket mer arbete för företaget.

  3. Ja det gjorde han, men det var inte Inets uppgift eller skyldighet att byta delen åt TS. Bara att montera ut en dator med moderkort och alla sladdar tar en bra tid. Inget som Inet är skyldiga att bekosta i tid.

  4. Han fick en leverans prylar som inte var monterade. Att en var trasig var otur men det är ännu en gång inte helheten på leveransen som Inet garanterar ska fungera tillsammans. Dvs de har ingen skyldighet att testa samtliga komponenter tillsammans. Detta innebär betydligt längre mer-jobb. Hade Kund köpt montering hade detta dock varit täckt.

  5. Man kan inte förutsätta men precis åt andra hållet. Man kan inte förutsätta att Inet ska bekosta den tiden det tar att testa alla delar individuellt. Alla andra återförsäljare på nordiska marknaden skulle göra precis likadant om man köper lösa komponenter. Enda utvägen är montering eller möjligen, starkt möjligen, om det är ett komponentspaket som blir köpt. Nu har samtliga komponenter köpts lösa och de ska således behandlas individuellt även om beställningen innefattar samtliga lösa komponenter.

    Sedan kan man självklart inte heller kräva att ett företag ska kolla samtliga komponenter för "ifall att" de kanske också är defekta om det absolut inte finns några tecken på detta.

    Din tankegång faller lite kort. Det är som att jag köper två datorer(låt säga laptops) på samma beställning, en är paj men jag skickar in båda för service och får allt fixat men ska ha båda gratis för att en var trasig... Det fungerar inte så i verkliga världen. Eller att jag lämnar in två bilar på märkesverkstaden och får båda bilarna servade gratis då en faktiskt täcktes av nybilsgarantin... Bara för att de står på samma kvitto.

Känner att du får jobba lite både på läsförståelsen samt läsa på lite kring handelsrätt och avtalsrätt.

Först och främst, du kan väl parkera attityden om du vill fortsätta diskutera? Det blir så mycket tråkigare när du slänger personangrepp runt dig. Min läsförståelse är knappast sämre än din.

  1. Det är din egen åsikt i frågan. Kunden har inte "köpt en felsökning". Kunden har angett att komponenter hen köpt inte har fungerat vid leverans och bifogat en felbeskrivning, inte en begäran om felsökning.

  2. Så mycket extraarbete är det inte, tar väl knappt fem minuter för en tekniker att montera ned en burk. En väldigt liten arbetskostnad för Inet.

  3. Kanske enligt lagen, men Inet har haft rykte om sig att ha god service och att de tar hand om sina kunder. Det är PR värd att värna om och att då bli paragrafryttare när man själv levererat en trasig produkt är inte smart affärsmässigt.

  4. Samma sak här, jag hade dubbelkollat efter bytet av mobo att sakerna spelar ihop då jag inte vill att kunden ska behöva kontakta oss två gånger för att vi råkat leverera trasiga prylar. Hade detta varit MM/Elgiganten/Random internetshop hade jag inte förväntat mig den servicen. Men av Inet så gjorde jag faktiskt det och det är därför jag köpt prylar av dem trots att de inte är billigast.

  5. Fel. Alla andra återförsäljare skulle inte alls göra likadant. Jag skulle tvärt om vilja hävda att de flesta fysiska butikerna skulle hjälpt kunden utan kostnad utan att tveka. De lever på ett gott rykte, precis som Inet.

Det är det som är knäckfrågan för mig, att jag förväntade mig en smidigare och mer tillmötesgående kundservice från Inet än vad jag gör från andra. Att smälla på en oannonserad avgift för felsökning vid en DOA (även om de har lagen på sin sida) gör att de i mina ögon hamnar på samma servicegrad som vilken annan internetbutik som helst.

Hade det varit ett trasigt mobo monterat i en övrigt gammal dator som skickades in hade jag resonerat annorlunda.

Nåväl, det här påverkar mina val vid framtida beställningar. Det är ju upp till var och en att avgöra hur de ser på Inets hanterande av ärendet.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008

Tror minst hälften av dessa ärenden beror på att datorer byggs av nybörjare och inte på komponentfel. Typ, drar igång dator utan distanser till moderkort eller med elkablar till grafik/ljudkort halvt intryckta etc.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av mrqaffe:

Lite OT nu men är det nån mer än jag som reagerat på hur otroligt roligt det blev i toppen på tråden, är det sånt här som kallas "fulreklam under bältet" ?
http://ladda-upp.se/files/2014/b87246.jpg

Haha ja det där ser ju lite roligt ut.

Skrivet av gurre94:

Hej!
Jag beställde delar till en ny dator hos inet för ett par månader sedan.
Allt var frid och fröjd medans jag plockade ihop min dator, tills jag skulle sätta igång den. Den vägrade visa någon bild.
När jag först startar igång den så drar alla fläktar igång i ca 10 sekunder, sen stängs datorn av och på igen. Sen står den bara där å fläktarna snurrar, men ingen bild kommer.
Jag startade upp en tråd om detta på sweclockers ( där finns ytterligare lite mer information och bilder om någon skulle vara intresserad)

#14155362

Jag drog slutsatsen att det var fel på moderkortet. Så jag skickade in min dator till inet och mycket riktigt var det fel på moderkortet. Jag fick då en faktura på 699kr för felsökningen. Man tackar man tackar.

Efter några dagar började bilden fastna och flimra, och jag provade att installera nya drivrutiner, provade andra PCI-E, mätte temperaturer och belastning på alla komponenter. Så tillsist provade jag med mitt gamla grafikkort. Frid och fröjd, allt funkar perfekt.
Så jag kontaktade inet IGEN, skickade tillbaka grafikkortet, men nu påstår dom att det inte är något fel på grafikkortet utan troligen något annat (komihåg att jag redan betalat 700spänn för en felsökning och då var det minsann bara moderkortet det var fel på)
nu erbjuder dom sig att ta in hela min dator för ytterligare 699kr.

Efter den här dåliga servicen så tänker jag inte handla hos inet igen säger jag bara.

Vad kan det annars bero på att med mitt nya Geforce GTX780 inte funkar som det ska

Använde du något sorts ESD-skydd vid installationen av komponenterna?
Vad la du komponenterna på medans du mekade med dom?
Väldigt många såna här fel kan tyvärr härledas till ESD-skador, finns en hel del skräckexempel här på Sweclockers där folk sitter och mekar helt utan skydd och petar på elementet lite då och då i tron om att statiskt elektricitet skulle ta lång tid att bygga upp. En vanlig plastpåse tex skapar en tillräckligt stor laddning för att skada många komponenter bara genom att flytta på den från en plats till en annan på bordet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Klart du ska betala felsökningsavgift när du lämnar in hela datorn fattar du väll, annat är väll om datorn är köpt ifrån dom. Det är stor skillnad

Om du skulle reklamera moderkortet, varför skruvar du inte ner det och skickade iväg det? Istället skickar du hela datorn och förväntar dig att dom ska jobba gratis åt dig. Antingen är du dum som trodde det eller så är du lat och försökte göra en "fuling". Som sagt hade du köpt färdigmonterad dator så hade du inte haft betala nåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Inet tar 799:- för montering.
Av tidigare tråd så har kunden 'glömt' flera distanser. För inet är det således mer än montering som krävts. Demontering och åtgärdande av kunds misstag och felsökning av månge hela komponenter.

Nu är datorbyggande så få delar och mycket PnP så att även många icke kapabla personer tror sig klara det. Men de tar sig vatten över huvudet för att spara några hundra eller för att det är skoj. Jämför det med att renovera badrummet. Det är inte många amatörer som vågar sig på det, men om en hantverkare måste ställa allt tillrätta så blir det mycket dyrare än om hantverkaren fått göra jobbet från början.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Hardware guy:

Inet tar 799:- för montering.
Av tidigare tråd så har kunden 'glömt' flera distanser. För inet är det således mer än montering som krävts. Demontering och åtgärdande av kunds misstag och felsökning av månge hela komponenter.

Nu är datorbyggande så få delar och mycket PnP så att även många icke kapabla personer tror sig klara det. Men de tar sig vatten över huvudet för att spara några hundra eller för att det är skoj. Jämför det med att renovera badrummet. Det är inte många amatörer som vågar sig på det, men om en hantverkare måste ställa allt tillrätta så blir det mycket dyrare än om hantverkaren fått göra jobbet från början.

Glömt distanser? Det är ju ett solklart handhavande fel.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Yorg:

Först och främst, du kan väl parkera attityden om du vill fortsätta diskutera? Det blir så mycket tråkigare när du slänger personangrepp runt dig. Min läsförståelse är knappast sämre än din.

  1. Det är din egen åsikt i frågan. Kunden har inte "köpt en felsökning". Kunden har angett att komponenter hen köpt inte har fungerat vid leverans och bifogat en felbeskrivning, inte en begäran om felsökning.

  2. Så mycket extraarbete är det inte, tar väl knappt fem minuter för en tekniker att montera ned en burk. En väldigt liten arbetskostnad för Inet.

  3. Kanske enligt lagen, men Inet har haft rykte om sig att ha god service och att de tar hand om sina kunder. Det är PR värd att värna om och att då bli paragrafryttare när man själv levererat en trasig produkt är inte smart affärsmässigt.

  4. Samma sak här, jag hade dubbelkollat efter bytet av mobo att sakerna spelar ihop då jag inte vill att kunden ska behöva kontakta oss två gånger för att vi råkat leverera trasiga prylar. Hade detta varit MM/Elgiganten/Random internetshop hade jag inte förväntat mig den servicen. Men av Inet så gjorde jag faktiskt det och det är därför jag köpt prylar av dem trots att de inte är billigast.

  5. Fel. Alla andra återförsäljare skulle inte alls göra likadant. Jag skulle tvärt om vilja hävda att de flesta fysiska butikerna skulle hjälpt kunden utan kostnad utan att tveka. De lever på ett gott rykte, precis som Inet.

Det är det som är knäckfrågan för mig, att jag förväntade mig en smidigare och mer tillmötesgående kundservice från Inet än vad jag gör från andra. Att smälla på en oannonserad avgift för felsökning vid en DOA (även om de har lagen på sin sida) gör att de i mina ögon hamnar på samma servicegrad som vilken annan internetbutik som helst.

Hade det varit ett trasigt mobo monterat i en övrigt gammal dator som skickades in hade jag resonerat annorlunda.

Nåväl, det här påverkar mina val vid framtida beställningar. Det är ju upp till var och en att avgöra hur de ser på Inets hanterande av ärendet.

Let's agree to disagree.

Ber om ursäkt om jag varit otrevlig mot dig men för mig är detta ett solklart fall.
Kan nog ha fått lite tunnelseende och inte kunnat acceptera andra sätt att se på detta. Står dock absolut fast vid mina uttalanden och anser fortfarande att Inet har gjort helt rätt i detta fallet, möjligen att de kunde vara tydliga kring kostnaderna om man skickar in hela datorn. De har ju tjänsten "felsökning" av en anledning.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler