Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

vatten kylning av olika metaller.

Hej! allihopa har håller på att bygga en ¨ghetto¨ vatten kylning som jag ska ha inför OC senare men den fråga jag har är om det gå o blanda ALU med mässing. Blocket jag har är gjort av ALU och radiatorn som jag ska använda mig utav är en kylare från en reiju drac som är gjord i mässing. Går det att köra dessa metaller med en blandning av glykol o vatten eller blir det katt bajs tro?? det jag är rädd för är att det ska bilda korrosion och förstöra pumparna OSV vilket hadde vart ganska drygt..

tacksam för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av zapp13:

Hej! allihopa har håller på att bygga en ¨ghetto¨ vatten kylning som jag ska ha inför OC senare men den fråga jag har är om det gå o blanda ALU med mässing. Blocket jag har är gjort av ALU och radiatorn som jag ska använda mig utav är en kylare från en reiju drac som är gjord i mässing. Går det att köra dessa metaller med en blandning av glykol o vatten eller blir det katt bajs tro?? det jag är rädd för är att det ska bilda korrosion och förstöra pumparna OSV vilket hadde vart ganska drygt..

tacksam för svar.

Nu kommer jag säkert få en del påhopp, men tex Zalmans passiva kit var mässingsblock (ser inte ut som ren koppar i alla fall) med aluminium radiatorer och där funkade det bra. Problemet med galvanisk problem minskar rätt kraftigt med avståndet och då det är långt mellan komponenterna i en vattenkylning så är det inga större problem, om inte annat tar det lång tid innan det blir problem. Och nej, just pumpen kommer klara sig utan problem då det är den minst ädla metallen, alltså aluminiumet som kan ta skada.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Aug 2013

När jag hade samma fråga så fann jag denna rapporten, vilket var till stor hjälp för mig.

Hoppas den gör detsamma för dig

Corrosion_Report_Final.pdf

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Borde inte vara problem, Aluminium täcks (vid exponering mot luft) nämligen med aluminiumoxid som gör den resistant mot galvanisk korrosion.

Om du kör destillerat vatten i kylsystemet så hjälper det också till att motverka korrosion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Vanligt vatten och kylarglykol för bilar, vilket är avsett att hindra dessa problem, hade alu, koppar och mässing i samma system med samma vatten i flera år utan bekymmer.

Destilerat vatten gör nog ingen större skillnad, möjligen om du har extremt mycket kalk eller annat skumt i kranen, men det kommer inte att förbli avjoniserat så länge ändå.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

Också en bra sida för detta området.

http://martinsliquidlab.org/2012/01/24/corrosion-explored/

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Okej då behöver jag inte oroa mig Tack för svar!