Linux: Överklockning och segmentation faults...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Barcelona
Registrerad
Mar 2004

Linux: Överklockning och segmentation faults...

Hej Alla,

Satte ganska nyligen ihop nedanstående kombination:

Motherboard: Asrock Z77EE-ITX
Processor: i5 3570K
RAM: 2*4GB Corsair Vengeance Black
Boot/Root/Home: Plextor PX-128M5M E-Sata drive
Cooler: Corsair H80
Låda: Cooler Master Elite 130

Bakgrund:
I teorin borde ju ovanstående kombintion kunna erbjuda en någotsånär anständig överklockning, och efter att ha spenderat en vecka med inställningar, stresstester och guiden för Ivy Bridge här i forumet så har jag landat på 4300MHz - något jag klarar hålla utan några som helst problem i upp till 10 timmar både i Aida64 och Prime95 (Blend). IBT tuggar datorn sig också igenom utan fel.

Okej, det blir väl kanske lite varmt under stress - strax under 90 grader - men med tanke på lådan och de fläktar jag har för att trycka/dra luft genom kylaren så kan jag nog inte vänta mig något annat. Med tanke på att jag läst gott om kommentarer om att "bara man håller sig ca 15 grader under TJ Max är det ok", så vänligen undvik att hoppa på mig för höga temps. Dessutom - dessa temps är under stresstestning - i Handbrake som är typ det "hårdaste" jag utsätter datorn för i normal drift kommer jag aldrig över 75 grader på varmaste kärnan. Kan nog dessutom slipa lite mer på spänningarna för att ta ner någon grad.

Visst - jag vet att en del brukar säga att man inte har en stabil överklockning om man inte kör ett dygn eller mer utan fel, men man har ju fru och barn också samt en massa annat intressant att använda datorn för vid sidan av "lek".
Ska tillägga att dessa stresstester gjorts med ett öga på Event Logger med noll problem i form av WHEA-errors.

Så till mitt problem:

när jag nu känner att jag har en överklockning som jag kan känna mig hyfsat nöjd med (kan nog fortfarande finjustera spänningarna lite) så började jag använda datorn till mer vardagliga grejjor - just nu handlar det ganska mycket om att koda om filmer/tv-serier till ett format som är lite mer anpassat för min Android-platta. Till detta använder jag Handbrake och profilen för "Android Tablet". Detta gör jag huvudsakligen i Linux - min Windowspartition har jag mest för fotoredigering numera.

När jag kör detta i "stock" utan överklockning så kan jag fylla en kö med jobb, gå därifrån och sedan komma tillbaka en halv dag senare med ett gäng nya videor att lägga på kö. Inga som helst problem. Om jag däremot försöker göra detta överklockat så dör Handbrake utan felmeddelanden en bit in i första jobbet. Om jag startar Handbrake från terminal så får jag tillbaka texten "Segmentation fault" när Handbrake dör.

Jag kan däremot köra samma kö i Windows 7 överklockat utan problem.

Så - frågan är:

Vad kan jag göra för att tweaka bort dessa segmentation faults? Jag har försökt googla på begreppet, men hittar inte direkt något som jag begriper mig på. kan man peta upp spänningen till minnena (nu 1.5V) lite eller ska jag ge mig på något annat?

Tack på förhand,
/gosa

Halkade på tangenterna lite när jag skrev... det är en 3570K jag har - ingenting annat.