omformaterad dator, visar 2 operativsystem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

omformaterad dator, visar 2 operativsystem

Hejsan!

I april köpte jag en SSD disk, formaterade min dåvarande os disk och installerade windows på ssdn. Varje gång jag startar upp min dator efter det kommer det upp ett val innan jag kommer in i windows, där jag får välja OS, ett som heter windows 7 och ett under som också heter windows 7, förstår inte varför?
jag kör min dator på det översta och jag undrar om det går att ställa in någonstans så det blir liksom 'det primära', så jag slipper den dialogen?

Det är liksom 30 sekunder onödig tid (om jag inte klickar enter) och känner att det inte finns nån anledning att den rutan ska vara där?

Mvh jonas

Intel i7 4790k [] Asus maximus HERO VII Z-97 [] Ram : Corsair 16GB vengeance pro 1600Mhz red [] Msi Gtx 780 OC edition [] PSU : EVGA supernova G2 850W 80+ gold [] Kylning : Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Du nog något skräp liggandes någonstans

Enklast att ta bort är att gå in på System och Avancerade Systeminställningar. Där någonstans (minns inte exakt var) kan du ställa in Windows att bara boota din fungerande Win7 installation.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer XB270HU]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Man kan också:
Start / skriv msconfig i sök rutan / systemstart /

Man kan både minska tiden och ta bort alternativet som inte funkar MEN se till att du är säker på vilken som är rätt. Man kan också välja vilket som ska vara markerat när dator startar om du vill testa först vilken som funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Löste det,tack för hjälpen!!

Intel i7 4790k [] Asus maximus HERO VII Z-97 [] Ram : Corsair 16GB vengeance pro 1600Mhz red [] Msi Gtx 780 OC edition [] PSU : EVGA supernova G2 850W 80+ gold [] Kylning : Corsair H100i