Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

SSD Hittas inte i BIOS

Hej! Jag har nyss köpt en Samsung SSD EVO 840 som jag skulle installera på min dator men problemet är att SSD:n inte hittas över huvud taget i BIOS.
Har provat uppgradera BIOS-firmware, byta till SATA-porten som nuvarande HDD sitter i och har även bytt läge i BIOS till AHCI utan resultat. Har dessutom provat att koppla in SSD:n i en annan dator där den hittades i BIOS. Datorn är en DELL Precision T1600 med moderkort e93839 ka0121. Någon som kan tänkas veta var problemet kan ligga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Vissa moderkort har problem med att hitta hårddiskar när dom inte är allokerade. (Ny från fabrik)

Det du kan göra är att koppla in hårddisken i den andra datorn som hittar den, och formatera den därifrån till NTFS filsystem.
Det gör du lätt i Windows genom att öppna Kontrollpanelen>Administrationsverktyg>Datorhantering (Ny ruta)>Diskhantering.

Sen är det bara högerklicka på SSDn och formatera. Därefter bör din vanliga dator garanterat hitta den i bios.

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Tack för tipset! Provade och lyckades nu hitta SSD:n i BIOS!