Problem! Uppkoppling avbryts kontinuerligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Problem! Uppkoppling avbryts kontinuerligt!

Hejsan! Har ett problem och undrar om någon här upplevt något liknande och vad ni gjorde för att lösa problemet eller kanske ideer om hur jag löser mitt problem.

Så själva problemet är att min dator tappar uppkopplingen i några sekunder för att sedan få full fart igen. Detta händer med dryga timmens mellanrum och jag hittar inget på google. Det som är märkligt är att min bror som sitter bredvid mig inte kopplar ner alls utan har en väldigt stabil uppkoppling.

Åtgärder jag gjort har varit följande
*Uppdaterat alla drivrutiner till moderkort/BIOS.
*Letat efter alla former av uppdateringar till windows.
*Bytat port på modemet
*Uppdaterat virusprogram/brandvägg
*Reparerat diverse program
*Köpt nytt nätverkskort och bytat från det som finns med moderkortet.

För övrigt så är det en intell i5/nvidia 680/msi moderkort. Vet ej vad mer som kan vara till hjälp för er men svarar på allt jag kan! Dock inget ljushuvud på felsökningar och dylikt och skulle vilja undvika att installera om allt från grunden!

PS Har fått statiska ljud i mina hörlurar efter att jag tryckte in nätverkskortet så någon ide på lösning till det med kanske?

MVH Vincent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Vincent1986:

Text
MVH Vincent

Hej,

Dessa symptom brukar bl.a. förekomma om man har ett taskigt modem eller router med DHCP. Dock kan det vara energisparfunktion på nätverkskortet som spökar också.
DHCP servern brukar ofta tilldela nya IP adresser en gång i timmen, men detta skall egentligen ske utan att du märker av det. Dock är det inte helt ovanligt att vissa tappar uppkopplingen när detta sker.

Du kan prova detta:
Öppna enhetshanteraren och lokalisera nätverkskortet, högerklicka och välj Egenskaper -> Energisparfunktioner (eller liknande)
Där bockar du ur allt som har med energibesparing att göra, och har du en meny där du kan ändra duplex så ändra till full duplex 100Mbit alt. 1Gbit.

Prova gärna byta router modem om du har tillgång till detta (även fast din bror har stabil uppkoppling )

Har haft detta problem på några klienter på jobbet för ett tag sedan, kommer inte riktigt ihåg exakt hur jag löste det

Mvh Mjuu

Släptop :| Asus ROG G750JX-T4133H -( 17,3" FullHD -:- Intel i7 4700HQ @3.4GHz-:- GTX 770M 3GB @932MHz -:- 16GB RAM @1600MHz -:- 256GB SSD -:- 750GB HDD 7200rpm - Win 8.1
Stationär :| Hemmabygge (Pensionerad 2013-08-14) -( Asus Rampage III Extreme -:- Intel i7 Quad 950 @3,7GHz -:- 12GB RAM Corsair Dominator 1800MHz -:- 240GB SSD Force GT -:- Gigabyte GTX 580 x 2 -:- Corsair PSU -1200W Modular -:- Antec Twelvehundred -:- Win 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Underbart! Tackar för hjälpen och det verkar ha hjälpt!