Win 7 ultimate verkar ha dött

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2012

Win 7 ultimate verkar ha dött

Lång historia kort: Startade datorn för första gången på tre månader, får updates from hell vid avstängning. Det tar tid, jag blir otålig stänger av datorn mitt i. Dagen efter dycker "Startup repair" upp, lyckas få igång datorn igen.
Spola frammåt en månad: Kommer hem från skolan, startar datorn, "Startup Repair couldn't fix the problem".
Är det rimligt att anta att mitt Windows har gått till de sälla jaktmarkerna och jag nu kommer behöva installera om totalt? Har isf tillgång till massa olika via MSDN, men tänkte dubbelkolla så jag inte gör något i onödan.

CPU: Intel Core i5 2500K 4,0GHz Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO)
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3
Grafik: Asus DCII R9 290X Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2013

Det står ju tydligt "Stäng inte av datorn" när den uppdaterar!

Det går väl att göra en reparation om du bootar från skiva/USB?

Aerocool Xpredator X1 l Gigabyte GA-970A-D3 l Fractal Design Integra R2 650W l AMD FX-6100@4,2Ghz med egentillverkat vattenblock l Corsair Vengeance DDR3 1600MHZ 2x4GB CL9 l GIGABYTE GTX980 G1 GAMING l SSD OCZ ARC 100 120GB, 240GB | Seagate Barracuda 500GB l Samsung DVD brännare l 6st 120mm och 2st 140mm fläktar l

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av tjoflojt:

Lång historia kort: Startade datorn för första gången på tre månader, får updates from hell vid avstängning. Det tar tid, jag blir otålig stänger av datorn mitt i. Dagen efter dycker "Startup repair" upp, lyckas få igång datorn igen.
Spola frammåt en månad: Kommer hem från skolan, startar datorn, "Startup Repair couldn't fix the problem".
Är det rimligt att anta att mitt Windows har gått till de sälla jaktmarkerna och jag nu kommer behöva installera om totalt? Har isf tillgång till massa olika via MSDN, men tänkte dubbelkolla så jag inte gör något i onödan.

Du har ingen repair-skiva eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2012

Jo, men efter 1,5h och insikten att jag skulle upp 5h senare drog jag slutsatsen att M$ bara jävlades.

Har ingen skiva/usb, och inte heller koden (den har kommit på avvägar under de 2 år sedan jag installerade). För man behöver väl koden för att reparera?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Prova att starta i felsäkert läge och kör sen en systemåterställning.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av mrqaffe:

Prova att starta i felsäkert läge och kör sen en systemåterställning.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features...

Antingen har jag missuppfattat hur man startar i felsäkert läge (hålla in f8?), eller så är något trasigt på riktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av tjoflojt:

Antingen har jag missuppfattat hur man startar i felsäkert läge (hålla in f8?), eller så är något trasigt på riktigt.

Om det bara finns ett operativsystem installerat på datorn håller du ned F8-tangenten när datorn startar om. Du måste trycka på F8 innan Windows-logotypen visas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2012

Gjorde det, fick välja disk att boota från. Sen samma visa.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av tjoflojt:

Gjorde det, fick välja disk att boota från. Sen samma visa.

Då tröck du nog vid fel tid och hamnade i moderkortets bootmeny,
Du ska få upp den här menyn

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/start-computer-saf...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2012

Är det viktigt att datorn startar om? Det är det enda som omnämns i instruktionen, och då datorn inte startar till att börja med är det inte riktigt realistiskt.
Annars, när är rätt tillfälle att börja trycka? Höll fr.o.m. att datorn började boota tills diskalternativen dök upp.

EDIT: Kom till felsäkert läge, men inte längre. Vägrar fortfarande starta. Ominstallation it is.