Permalänk
Medlem

Corsair sp120 - Ren skit?!

Hejsan

Har nu under ca 5 månaders tid kylt min I7 920 med en H50 med två corsair sp120 quiet i push pull
Det har funkat galant och har hållit mig inom rimliga temperaturer men här om dagen brakade hela helvetet loss!

Hade datorn hos en kompis och vi två satt å lirade lite bf4, helt plötsligt börjar min dator tjuta som en brandbil högt som satan, lokaliserade tjutandet till min fläktkonroller, en Scythe Kaze Master Pro.

Den varnade att fläkt #1 stod stilla, märkligt tänkte jag och kände på vredet till den fläkten men det stod på fullt.
Det var då det började välla ut rök ur fronten på chassit.

Ut med sladden fort som satan sedan felsöka...

Kom fram till att det var fläktkontrollern som rök och luktade bränt, fläktplats 1 är stendöd.
Flyttade om kablarna till cpukylens fläktar till andra portar, och testade igen, och igen.... och igen....
Iaf, när jag var färdig så hade jag bara två fläktportar kvar som fungerade...

Den ena corsair fläkten är tvär-kortis i och bränner allt man kopplar in den till.
Är fruktansvärt glad att jag hade fläktkontroller och inte styrde från moderkortet

Någon annan som har haft problem med dessa fläktar?

Jag tänker då inte stoppa in skiten i min burk igen
Får se vad inet säger om garanti, och om de vill ersätta min kontroller....

Visa signatur

Aerocool DS Cube| Philips 237E4QHAD
Intel Core i7 920 | Alienware vattenkyl, aka Corsair H50
6x2GB G-Skill Trident | Samsung 840-series Basic SSD 120 Gb
Asus RX470 | Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Mina SP samt AF fläktar från Corsair har varit kanon. Det kan inte vara så att du har rensat dåligt med damm?

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapton:

Mina SP samt AF fläktar från Corsair har varit kanon. Det kan inte vara så att du har rensat dåligt med damm?

Jag har det väldigt städat och fint i mitt chassi, och fläktfilter i alla insug så det blir inte särskilt dammigt.
Så det ska nog inte vara problemet.

Visa signatur

Aerocool DS Cube| Philips 237E4QHAD
Intel Core i7 920 | Alienware vattenkyl, aka Corsair H50
6x2GB G-Skill Trident | Samsung 840-series Basic SSD 120 Gb
Asus RX470 | Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Mina har också funkat galant.
Säker att det inte är fläktkontrollen som spökar ?

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Om du har konstaterat att det fläkten och inte fläktkontrollern som gick sönder så ta ut det på garantin, det är definitivt ett tillverkningsfel. Så det inte är så att fläktkontrollern gick sönder och sen tog med fläkten i smällen menar jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Mina har också funkat galant.
Säker att det inte är fläktkontrollen som spökar ?

MVH

Nae, jag kom ju fram till det att kontrollen funkar galant fram tills jag kopplar in den specifika fläkten, dvs pull-fläkten, då börjar det tjuta, lukta bränt och den fläktporten dör helt.
Det lärde jag mig den hårda vägen, efter jag bränt 4 olika portar med den fläkten

Visa signatur

Aerocool DS Cube| Philips 237E4QHAD
Intel Core i7 920 | Alienware vattenkyl, aka Corsair H50
6x2GB G-Skill Trident | Samsung 840-series Basic SSD 120 Gb
Asus RX470 | Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om du har konstaterat att det fläkten och inte fläktkontrollern som gick sönder så ta ut det på garantin, det är definitivt ett tillverkningsfel. Så det inte är så att fläktkontrollern gick sönder och sen tog med fläkten i smällen menar jag.

Kan ju vara så med, att kontrollen tog med sig fläkten i fallet..

Visa signatur

Aerocool DS Cube| Philips 237E4QHAD
Intel Core i7 920 | Alienware vattenkyl, aka Corsair H50
6x2GB G-Skill Trident | Samsung 840-series Basic SSD 120 Gb
Asus RX470 | Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emiliooo:

Nae, jag kom ju fram till det att kontrollen funkar galant fram tills jag kopplar in den specifika fläkten, dvs pull-fläkten, då börjar det tjuta, lukta bränt och den fläktporten dör helt.
Det lärde jag mig den hårda vägen, efter jag bränt 4 olika portar med den fläkten

går fläkten att snurra på för hand utan problem så kan du kika på lödningarna till fläkten då det låter som att dem kommit åt varandra till slut och då kortslutit.
om inte så är det nog motorn i fläkten.

dock så går det fortfarande under garantin...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag hade en likadan fläktkontroller som brann. Vällde som du skrev ut rök från fronten. Fläkten har jag dock kunnat köra mot moderkortet utan problem.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om man kortar en liten jävla fläktkontakt i en fläktkontroller om inte fläktkontrollern är kass.

Fläktkontrollern är kass, corsair fläktarna har ett superbra rykte och av 9 poster i den här tråden har 2 pers råkat ut för rök ur kontrollern.

Hade det här hänt mig hade företaget som skapade fläktkontrollern fått ett nytt rövhål över telefonen.

Permalänk
Inaktiv

Tack för varningen. Viste inte att sånt hära kan hända.

Permalänk
Medlem

Har haft sån fläkt och den var lite halv knasig, när man bootade upp datorn så varnade den för cpu fan error ofta och hoppade frebilt mellan 100rpm till 1100rpm, detta löste sig att avaktivera cpu fan monitor i bios men nu har jag en annan kylare med noctua och där funkar det som vanligt.

Permalänk
Medlem

Känns onödigt att hissa flagg när det lika gärna kan vara fläktkontrollern som förstört fläkten, och den trasiga fläkten sedan förstört dina andra portar du testat.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emiliooo:

Kan ju vara så med, att kontrollen tog med sig fläkten i fallet..

Ja, när fläktar ger sig brukar de bara stanna, medan en fläktkontroller ju har en massa motstånd och grejer som kan bli varma för att de tar upp all den ström som du inte skickar till fläkten, för att den ska gå saktare än max.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Att en fläkt skulle kortslutas bara så där låter rätt otroligt. Kör själv 6st 120SP från Corsair och dom har då inte varit några problem med. Förstår att du inte gärna vill koppla fläkten i moderkortet men pröva kör den via en adapter alt klipp en gammal mobil laddare (mina SP High startar under 4volt).

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Det spelar ingen roll om man kortar en liten jävla fläktkontakt i en fläktkontroller om inte fläktkontrollern är kass.

Fläktkontrollern är kass, corsair fläktarna har ett superbra rykte och av 9 poster i den här tråden har 2 pers råkat ut för rök ur kontrollern.

Hade det här hänt mig hade företaget som skapade fläktkontrollern fått ett nytt rövhål över telefonen.

Varför vara ett "rövhål" överhuvudtaget? Klart att det finns en felmarginal oavsett produkt, ingen tjänar ju något på att ha ett rövhål med i bilden.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KKay:

Känns onödigt att hissa flagg när det lika gärna kan vara fläktkontrollern som förstört fläkten, och den trasiga fläkten sedan förstört dina andra portar du testat.

Detta.

Jag har själv en Scythe Kaze Master Pro och den fungerar som den ska men har man unboxat den så vet man hur kvaliteten verkar vara om man säger så...
Hela förpackningen som kom från Inet hade nästan exklusivt något asiatiskt språk med knappt någon engelska alls, det säger ju lite

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Finns ju begreppet måndagsexemplar också

Permalänk

Har också bränt en likadan fläktkontroller. Hade det blivit riktig kortis borde överspännings skyddet stängt ner burken.

Svårt att se hur fläkten skulle kunna pajja, det låter dock som att det är det som hänt. Mkt osannolikt att kanalerna skulle pajja en efter en när du testade fläkten om det inte var nåt fel med fläkten.

Permalänk
Medlem

kontrollern i sig har jag inte köpt, följde med chassit när jag köpte det begagnat, så att den är död bryr jag mig inte så mkt om.
Tyvärr så sitter jag på ett gammalt x58-moderkort från alienware som det bara finns två fläktportar på varav ena används av vattenpumpen, så ny kontroller får jag nog införskaffa.
Alternativt någon sorts fläktsplit och lite nya tystare fläktar

Tips på vettig kontroller som inte kostar orimligt mycket pengar?

Visa signatur

Aerocool DS Cube| Philips 237E4QHAD
Intel Core i7 920 | Alienware vattenkyl, aka Corsair H50
6x2GB G-Skill Trident | Samsung 840-series Basic SSD 120 Gb
Asus RX470 | Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av Emiliooo:

kontrollern i sig har jag inte köpt, följde med chassit när jag köpte det begagnat, så att den är död bryr jag mig inte så mkt om.
Tyvärr så sitter jag på ett gammalt x58-moderkort från alienware som det bara finns två fläktportar på varav ena används av vattenpumpen, så ny kontroller får jag nog införskaffa.
Alternativt någon sorts fläktsplit och lite nya tystare fläktar

Tips på vettig kontroller som inte kostar orimligt mycket pengar?

NZXT Sentry Mesh, 5 kanaler och 30W per kanal. Din förra gav 10W per kanal eller nåt sånt. 286kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=927452

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

NZXT Sentry Mesh, 5 kanaler och 30W per kanal. Din förra gav 10W per kanal eller nåt sånt. 286kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=927452

Den verkar ju inte helt tokig, tack för tipset

Visa signatur

Aerocool DS Cube| Philips 237E4QHAD
Intel Core i7 920 | Alienware vattenkyl, aka Corsair H50
6x2GB G-Skill Trident | Samsung 840-series Basic SSD 120 Gb
Asus RX470 | Fractal Design Integra M 550W