Permalänk
Medlem

Ingen bild efter byte av processor

Hej,

Jag fick idag min kompis gamla q8200 och skulle testa att byta den mot min nuvarande e8400(stenåldersgrejer jag vet). Han hade testat den innan och den funka bra. I min dator funkar den dock inte alls. Har gjort massa försök till att få igång den, däribland flashat bios till senaste, flyttat runt och testat olika minnen, nollställt cmos etc. När jag sätter i min e8400 fungerar den felfritt, men när q8200 ska i så bootar den exakt likadant och låter helt normalt men får som sagt svart skärm. Är det något rookie-misstag jag gjort som kan förklara det hela? Det vore ju underbart om det var så men jag tror cpun är död helt enkelt av någon anledning.

Har ett p5e moderkort, 750w corsair nätagg och OCZ reaper minnen pc2 8500.

Är tacksam för alla tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom de olika CPU-revisionerna kräver olika BIOS så kan jag bara tipsa om att dubbelkolla vilken BIOS du har. Minst 0903 för e8400 E0.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Eftersom de olika CPU-revisionerna kräver olika BIOS så kan jag bara tipsa om att dubbelkolla vilken BIOS du har. Minst 0903 för e8400 E0.

jag har varit med om att asus angett att processorn skall stödjas men när jag uppgraderat bios (till motsvarande) har det fortfarande inte fungerat

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

jag har varit med om att asus angett att processorn skall stödjas men när jag uppgraderat bios (till motsvarande) har det fortfarande inte fungerat

Min kompis sade likadant också. Så jag har testat med att installera senaste bioset utan framgång. Då tog jag och installerade det bioset som först stödde q8200, men utan framgång där också. Känns lite hopplöst. Vet inte vad jag ska göra mer liksom.

Vad som är märkligt är ju att datorn surrar igång som vanligt. Det blir ju inte det där distinkta höga fläktandet som det kan bli ibland när t.ex. minnena är cpiga eller dylikt. Kan man utgå från att CPUn är trasig? Detta är ju sjukt skumt isåfall eftersom min kompis testade den precis innan han gav den till mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saru:

Min kompis sade likadant också. Så jag har testat med att installera senaste bioset utan framgång. Då tog jag och installerade det bioset som först stödde q8200, men utan framgång där också. Känns lite hopplöst. Vet inte vad jag ska göra mer liksom.

Vad som är märkligt är ju att datorn surrar igång som vanligt. Det blir ju inte det där distinkta höga fläktandet som det kan bli ibland när t.ex. minnena är cpiga eller dylikt. Kan man utgå från att CPUn är trasig? Detta är ju sjukt skumt isåfall eftersom min kompis testade den precis innan han gav den till mig.

jo exakt så händer för mig med datorn startades upp fläkten varvades ner som om du hade en cpu som stöddes ,DOCK mitt moderkort har lysdioders som lyser med olika felkoder och det stod nått om minnes fel , roliga är att med en sämre cpu så funkade samma uppsattning utan problem

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saru:

Min kompis sade likadant också. Så jag har testat med att installera senaste bioset utan framgång. Då tog jag och installerade det bioset som först stödde q8200, men utan framgång där också. Känns lite hopplöst. Vet inte vad jag ska göra mer liksom.

Vad som är märkligt är ju att datorn surrar igång som vanligt. Det blir ju inte det där distinkta höga fläktandet som det kan bli ibland när t.ex. minnena är cpiga eller dylikt. Kan man utgå från att CPUn är trasig? Detta är ju sjukt skumt isåfall eftersom min kompis testade den precis innan han gav den till mig.

Är alla pinnar hela på processorn då? Om det inte är några fel på pinnarna så skall den ju fungera i din kompis moderkort om inte så är den trasig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Är alla pinnar hela på processorn då? Om det inte är några fel på pinnarna så skall den ju fungera i din kompis moderkort om inte så är den trasig...

De har inga pinnar på processorn. Intel har inte haft det sedan Pentium tiden vad jag vet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av netbuddy:

De har inga pinnar på processorn. Intel har inte haft det sedan Pentium tiden vad jag vet.

Jag tror nog puttefnasket menar pinnarna i processorsockeln, det är ju liksom samma sak. Jag brukar påtala detta men förutsatte att det var kontrollerat iom alla CPU-byten, kanske förhastat av mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

De har inga pinnar på processorn. Intel har inte haft det sedan Pentium tiden vad jag vet.

Ja just det ja men frågan kvarstår är pinnarna hela oavsett var dom sitter?

Permalänk
Medlem

Att ominstallera Windows är ju att rekommendera vid byte av cpu.
Där har du lösningen

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SSGS:

Att ominstallera Windows är ju att rekommendera vid byte av cpu.
Där har du lösningen

Eller inte om man inte får bild ens i bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja just det ja men frågan kvarstår är pinnarna hela oavsett var dom sitter?

Hej igen, ja pinnarna är hela. Har kontrollerat det noga. Jag funderar på om det är nån defekt på mitt moderkort eftersom polaren har ett identiskt och det funkade i hans. Ska skicka tillbaka det på måndag igen, och funkar det då för han är det ju nått skevt med mitt moderkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SSGS:

Att ominstallera Windows är ju att rekommendera vid byte av cpu.
Där har du lösningen

Trollar du nu eller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saru:

Trollar du nu eller

Skickades från m.sweclockers.com

Fan det var det jag skulle göra.. Missade min hatt och trollstav..

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt. Uppdaterade du BIOS via Windows eller BIOS? Har du bekräftat i BIOS att det faktiskt uppdaterades till senaste versionen?

Permalänk
Medlem

Har samma problem med ett asus p5kpl och e8400, har senaste bios.
Funkar bra med min e6550 men blir svart skärm med e8400.
Läste att när man ska göra cmos reset så ska batteri eller jumper vara ur i en minut upp till en timme. Vet inte om det gör skillnad men jag hade bara ur batteriet nån halvminut.
Vet inte om cpu:n funkar, har köpt min på tradera

Ska testa mer när jag får tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Låter konstigt. Uppdaterade du BIOS via Windows eller BIOS? Har du bekräftat i BIOS att det faktiskt uppdaterades till senaste versionen?

Jag lade uppdateringen till BIOS på ett USB-minne och flashade via BIOS. Japp, dubbelkollade så att det var rätt version...

Skrivet av Arkanoid:

Har samma problem med ett asus p5kpl och e8400, har senaste bios.
Funkar bra med min e6550 men blir svart skärm med e8400.
Läste att när man ska göra cmos reset så ska batteri eller jumper vara ur i en minut upp till en timme. Vet inte om det gör skillnad men jag hade bara ur batteriet nån halvminut.
Vet inte om cpu:n funkar, har köpt min på tradera

Ska testa mer när jag får tid

Jag tog bara bort batteriet i typ 30sek. Men allting verkade vara nollställt, t.ex. var datum och klockan i Windows var inställt på 2002.

Bumpar tråden igen.

Min kompis har nu testat cpun på hans moderkort som är av samma modell och sort som mitt. Funkar som ett klockverk för honom, vilken innebär att det är något knasigt med mitt moderkort. Jag har alltså nollställt allt, resetat cmos, laddat hem nytt bios etc men inget funkar. Någon som har varit med om något liknande...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saru:

Bumpar tråden igen.

Min kompis har nu testat cpun på hans moderkort som är av samma modell och sort som mitt. Funkar som ett klockverk för honom, vilken innebär att det är något knasigt med mitt moderkort. Jag har alltså nollställt allt, resetat cmos, laddat hem nytt bios etc men inget funkar. Någon som har varit med om något liknande...?

Om du läste våra regler så vet du att du inte ska bumpa trådar, men då du kom med ny info så håller jag inne med ev bestraffningar.

Som du beskriver verkar du fått ett moderkort som är keff, så hör av dig till den butik som du köpte det av och begär garantibyte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saru:

Bumpar tråden igen.

Min kompis har nu testat cpun på hans moderkort som är av samma modell och sort som mitt. Funkar som ett klockverk för honom, vilken innebär att det är något knasigt med mitt moderkort. Jag har alltså nollställt allt, resetat cmos, laddat hem nytt bios etc men inget funkar. Någon som har varit med om något liknande...?

Testa att nollställa biosen när det inte sitter någon cpu i, stoppa i cpun och testa starta, nolla biosen igen om den inte startar och ha endast ett ramminne i när du startar, jag har varit med om såna lustiga fel med innan men löst sig när jag pillat med att nolla bios och köra bara ett minne, eventuellt ett annat minne också.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Kan vara olika Revision på era moderkort som ställer till det med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Om du läste våra regler så vet du att du inte ska bumpa trådar, men då du kom med ny info så håller jag inne med ev bestraffningar.

Som du beskriver verkar du fått ett moderkort som är keff, så hör av dig till den butik som du köpte det av och begär garantibyte.

LOL? Vet inte om jag läst fel men ser inte att det är ett nytt moderkort han kör med. Så glöm tanken på garantibyte. Tror garanterat detta moderkort är äldre en 3år.

som en annan kille sa kolla med revition och dubbelkolla med dessa kan va så illa att det är det som spökar. Annars står jag fast vid det jag skrev ovan

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du läste våra regler så vet du att du inte ska bumpa trådar, men då du kom med ny info så håller jag inne med ev bestraffningar.

Som du beskriver verkar du fått ett moderkort som är keff, så hör av dig till den butik som du köpte det av och begär garantibyte.

Oj okej. Ber så mycket om ursäkt

Garantin på moderkortet är sedan länge förbrukat tyvärr, ty det är från 2007 före kristus.

Skrivet av Mac83:

Testa att nollställa biosen när det inte sitter någon cpu i, stoppa i cpun och testa starta, nolla biosen igen om den inte startar och ha endast ett ramminne i när du startar, jag har varit med om såna lustiga fel med innan men löst sig när jag pillat med att nolla bios och köra bara ett minne, eventuellt ett annat minne också.

Skall testa detta. Var kanske inte tillräckligt ihärdig med själva nollställandet.

Angående revision borde vi har exakt samma moderkort eftersom vi beställde samma typ, samma dag och från samma plats. Men ska dubbelkolla detta.

Tack för alla tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro