Permalänk
Medlem

Datorn startar ej.

Hejsan!
Gjorde rent min dator med luft på burk häromdagen och nu när jag väl försöker starta den så går den ej igång.
Inga lampor på moderkortet lyser och den är verkligen stendöd.
Nätagget är bara några dagar gammalt men startar icke!

Skulle nu vilja ha hjälp med lite felsökning.

Vad jag har gjort:
Försökt att tjuvstarta nätagget, gick inte eller så är det jag som gjorde fel.
Kollat så allting sitter som det ska så jag inte råkat dra ur någon kabel.
Dragit ur alla kablar försiktigt och satt tillbaka dem igen.

Hjälp uppskattas enormt!

Mvh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amisick:

Hejsan!
Gjorde rent min dator med luft på burk häromdagen och nu när jag väl försöker starta den så går den ej igång.
Inga lampor på moderkortet lyser och den är verkligen stendöd.
Nätagget är bara några dagar gammalt men startar icke!

Skulle nu vilja ha hjälp med lite felsökning.

Vad jag har gjort:
Försökt att tjuvstarta nätagget, gick inte eller så är det jag som gjorde fel.
Kollat så allting sitter som det ska så jag inte råkat dra ur någon kabel.
Dragit ur alla kablar försiktigt och satt tillbaka dem igen.

Hjälp uppskattas enormt!

Mvh.

Du har inte stängt av den på on/off-knappen på nätagget?
Tänkte att du kanske kommit åt den när du gjorde rent datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du har inte stängt av den på on/off-knappen på nätagget?
Tänkte att du kanske kommit åt den när du gjorde rent datorn.

Nejdå, den är på I när jag försökt att starta datorn.

Permalänk
Medlem

Prövade nyss med ett ramminne, fungerar inte heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amisick:

Prövade nyss med ett ramminne, fungerar inte heller.

Det låter som att du fått ett trasigt nätagg tyvärr.
Jag utgår från att du har ström från uttaget.

Har du någon mmoex till 3/4-pin fläktkontakt så kan du ju prova om fläkten snurrar när den är ansluten direkt till nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om du "tjuvkopplat" nätagget och det inte går igång så är det fel på det. Alltså kopplat exempelvis ett gem mellan grön sladd och jord (svart). Det är inte säkert att du märker ifall det är igång dock om nätagget är så smart att det inte drar igång fläkten när det inte behövs, då kan du testa med något där det är mer tydligt, en fläkt, hårddisk eller optisk enhet (ska gå att öppnas med knappen) exempelvis. Men fungerar inte det så är det nätagget som är problemet, sen kan det förstås vara fler problem också, men utan ett fungerande nätagg så går inte det att avgöra.

Permalänk
Medlem

Gjorde du verkligen rätt när du tjuvkopplade nätagget?
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...
Vissa nätagg behöver en belastning också för att starta som tex nån fläkt eller hårddisk.

Vad är ditt nätaggs, märke, modell, ålder och vilket grafikkort belastar den?
Vissa är ökända för olika saker.

Bruka du höra när ditt agg är igång i vanliga fall?
Tex hade jag en gammal reserv dator som var så tyst en gång när jag kopplade ur diskarna att jag inte ens kunde höra att den var igång.

Permalänk
Medlem

Tjuvkoppla nätagg leder till klickningar?

Hejsan!
Datorn startar inte och försökte därmed att tjuvkoppla nätagget men när jag väl gör det så ger bara nätagget ifrån sig ett klick samt ett svagt brus från det.

Någon som var varit med om liknande?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

En del måste ha nån liten belastning för att starta, det kan ju även vara så att det är nätdelen som är trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del måste ha nån liten belastning för att starta, det kan ju även vara så att det är nätdelen som är trasig.

Har den fortfarande i chassit och allting är ikopplat, nätagget är sprillans nytt och startade inte efter jag blåste ur damm med luft på burk.

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla loss nätdelen från datorn och prova då, det kan ju vara kortslutning som gör att det inte startar och behöver den en last så använd en 12v lampa eller en gammal hårddisk eller nått liknande så att det belastas minst 10 watt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla loss nätdelen från datorn och prova då, det kan ju vara kortslutning som gör att det inte startar och behöver den en last så använd en 12v lampa eller en gammal hårddisk eller nått liknande så att det belastas minst 10 watt.

Kopplade ur allt, satt i en hårddisk och hårddisken gick igång, kopplade i allt igen, processorfläkten, grafikkortet och moderkortet går ej igång.
Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Testa koppla in moderkort 24 pin + 4/8 pin inga hårddiskar, grafikkort m.m.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Rekordmedlem

Om nätdelen funkar har det hänt nått med moderkortet, du kanske drog i någta kablar elerl flyttade kylaren, då kan du "bygga om" datorn och prova är den ändå död har något gått sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådar sammanfogade*