Billigt Win8 sökes

Permalänk
Medlem

Billigt Win8 sökes

Tänkte blåsa datorn, köra in Win8 med USB-boot disk och sen aktivera med nyckel för bättre FPS i BF4.

Enligt studentkortet.com kan jag köpa Win8 pro-uppgradering för 599kr men vafan vem vill ha en upgrade-version? Låter jobbigt den dagen man måste ominstallera. Så tänkte köra en OEM-version, vilken versom det nu gäller är skitsamma men RDP-remote desktop version hade varit nice... så jag antar man måste ha Win8 PRO?

1) Var tankar jag en ISO-USB Win8 och gör den bootbar?
2) Var på nätet är billigast att köpa en nyckel från? Prisjakt erbjuder som lägst 799kr men är det då en version man kan köra remote desktop på och kommer nyckeln fungera med ISO'n jag tankar?
3) Vilka versioner av Win8 erbjuder RDP remote desktop?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

2) I online-butikerna kan du inte köpa bara en nyckel utan det är paket med skiva. (Skivan går ju bra att kopiera över till USB-minne om du föredrar det.)
Nyckel kan du bara köpa från Microsoft och då blir det dyrare.

1) Nedladdning av ISO: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-product-...

Permalänk
Medlem

Uppgradering är mer en köpteknisk term, går alldeles utmärkt att använda till nyinstallation.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Enligt licensvillkoren är en uppgraderingslicens endast giltig ihop med en giltig licens av en tidigare version av Windows, däremot behöver man inte göra en uppgraderingsinstallation bara för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Enligt licensvillkoren är en uppgraderingslicens endast giltig ihop med en giltig licens av en tidigare version av Windows, däremot behöver man inte göra en uppgraderingsinstallation bara för det.

Om jag förstår hela Win8-konceptet så kan man inte ens uppgradera, den kommer skapa en windows.old-mapp med dina gamla filer så om jag förstår dig rätt går det bra med en clean-install även med en "uppgraderingsnyckel?" Tycker inte jag hittar någon Win8 Upgrade på prisjakt eller är jag blind?

Står även microsoft-sidan ni länkar till;
"Formatera inte hårddisken innan du installerar Windows. Din nuvarande version av Windows måste köras när du börjar installera Windows 8.1 eller Windows 8."

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag köpte en upgrade version. Fungerade utmärkt att nyinstallera med den.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Du kan köpa full-version av 8.1 Professional med studentrabatt. Iaf om du har Mecenatkort. Borde gälla studentkort också då det är Microsofts rabatt, men det verkar inte uppdaterat på sidan. Tänk på att din skola nästan säkert har MSDN/Dreamspark också.

Permalänk
Medlem

Upgrade-versionen av Windows 8 går alldeles utmärkt att ominstallera med. Sedan kan du eventuellt få problem med att mata in din nyckel, men det finns fullt lagliga sätt att lösa detta. Google it

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Pluggar du på högskola/universitet? I så fall kan du ju kolla om ditt studieställe ger dig tillgång till Dreamspark (Gamla MSDNAA). Många studieställen gör ju det, och då har du tillgång till windows 8 därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Om jag förstår hela Win8-konceptet så kan man inte ens uppgradera, den kommer skapa en windows.old-mapp med dina gamla filer så om jag förstår dig rätt går det bra med en clean-install även med en "uppgraderingsnyckel?" Tycker inte jag hittar någon Win8 Upgrade på prisjakt eller är jag blind?

Står även microsoft-sidan ni länkar till;
"Formatera inte hårddisken innan du installerar Windows. Din nuvarande version av Windows måste köras när du börjar installera Windows 8.1 eller Windows 8."

Det spelar ingen roll, du kör installationsprogrammet, väljer installera senare och sedan spara .ISO filen. Då kan du fixa windows 8 på din sticka och du kan formatera innan, precis som en vanlig installation. Kom ihåg bara att skriva ned koden/ha den i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det spelar ingen roll, du kör installationsprogrammet, väljer installera senare och sedan spara .ISO filen. Då kan du fixa windows 8 på din sticka och du kan formatera innan, precis som en vanlig installation. Kom ihåg bara att skriva ned koden/ha den i mobilen.

Perfekt! Precis det svaret jag sökte Tack!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag bryter forumregler
Någon som har en Win8 PRO OEM att bjuda på? Tror även min laptop skulle må bra av det..
[MOD] Marknad är kanske bättre..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det spelar ingen roll, du kör installationsprogrammet, väljer installera senare och sedan spara .ISO filen. Då kan du fixa windows 8 på din sticka och du kan formatera innan, precis som en vanlig installation. Kom ihåg bara att skriva ned koden/ha den i mobilen.

Det är, av egen erfarenhet väldigt viktigt att man gör denna procedur på datorn som ska ha Win8. Tror den sparar moderkorts-info...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Det är, av egen erfarenhet väldigt viktigt att man gör denna procedur på datorn som ska ha Win8. Tror den sparar moderkorts-info...

Hmm är du säker? Jag gjorde min .iso-fil på min mors dator och installerade på denna utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Hmm är du säker? Jag gjorde min .iso-fil på min mors dator och installerade på denna utan problem.

Det kanske är skillnad på .ISO och USB?
När jag gjorde min USB på min laptop så funka den inte på min stationära... förrän jag gjorde om USBn på på stationära.

Någon annan som har input?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ursäkta om jag bryter forumregler
Någon som har en Win8 PRO OEM att bjuda på? Tror även min laptop skulle må bra av det..
[MOD] Marknad är kanske bättre..

Köp av Microsoft med studentrabatt. Billigare blir det inte för full-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Det kanske är skillnad på .ISO och USB?
När jag gjorde min USB på min laptop så funka den inte på min stationära... förrän jag gjorde om USBn på på stationära.

Någon annan som har input?

Jag sparade ned .isofilen till datorn och lade sedan in den på ett USB då Windows aldrig lyckas hitta mitt USB.