Byggt ny dator, får ingen bild på skärmen.

Permalänk
Medlem

Byggt ny dator, får ingen bild på skärmen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6431067/monster-3

Detta är alla delar jag införskaffat.

När jag sätter igång datorn så går alla delar/fläktar igång men jag får ingen bild på skärmen.

Står "No signal detected" bara.

Vad kan vara fel? Hur börjar jag felsöka?

Jag har provat att byta plats på kabeln, tagit ut ena grafikkortet och provat koppla korten annorlunda till nätaggregatet.

Vad mer kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Går även fläkten på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Går även fläkten på grafikkortet?

Fläkten går på båda grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eDi:

Fläkten går på båda grafikkorten.

Okej, har du kopplat alla sladdar till moderkortet från nätagget? Dvs en 8/4-pin och en 24-pin?

Om ja, fota lite bilder och lägg upp

Permalänk
Medlem

Distanser korrekt monterade?
Det kan vara så att du behöver uppdatera BIOS för att moderkortet ska få stöd för din CPU.
Det är inte säkert att ditt moderkort har levererats med en BIOS version som har stöd för CPUer i 4xxx serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eDi:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6431067/monster-3

Detta är alla delar jag införskaffat.

När jag sätter igång datorn så går alla delar/fläktar igång men jag får ingen bild på skärmen.

Står "No signal detected" bara.

Vad kan vara fel? Hur börjar jag felsöka?

Jag har provat att byta plats på kabeln, tagit ut ena grafikkortet och provat koppla korten annorlunda till nätaggregatet.

Vad mer kan jag göra?

Du kan sluta felsöka omgående, du måste ha uppdaterat bios till minst version 4310 enligt cpu support listan, dock länkas man till en ur 4802 så med andra ord lär du behöva den

Du torde kunna ta hjälp av detta för att göra det

http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av omen:

Distanser korrekt monterade?
Det kan vara så att du behöver uppdatera BIOS för att moderkortet ska få stöd för din CPU.
Det är inte säkert att ditt moderkort har levererats med en BIOS version som har stöd för CPUer i 4xxx serien.

Distanser under moderkortet? Dessa är korrekt monterade.

Mitt moderkort ska (enligt vad jag läst) vara ett av de enda moderkort som ska vara kompatibelt med processorn jag köpt, utan uppgradering av BIOS så att säga.

Men är det denna typen av problem man får då? Hur tar man sig runt det?

Jag har ingen direkt koppling mellan moderkort och skärm så jag måste gå genom grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eDi:

Distanser under moderkortet? Dessa är korrekt monterade.

Mitt moderkort ska (enligt vad jag läst) vara ett av de enda moderkort som ska vara kompatibelt med processorn jag köpt, utan uppgradering av BIOS så att säga.

Men är det denna typen av problem man får då? Hur tar man sig runt det?

Jag har ingen direkt koppling mellan moderkort och skärm så jag måste gå genom grafikkortet.

Detta påstående stöds ju inte ens av deras egen sida och cpu support lista?

http://www.asus.com/se/Motherboards/RAMPAGE_IV_EXTREME/#suppo... och kolla under processorstöd

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Detta påstående stöds ju inte ens av deras egen sida och cpu support lista?

http://www.asus.com/se/Motherboards/RAMPAGE_IV_EXTREME/#suppo... och kolla under processorstöd

Håller på med att försöka uppdatera BIOS just nu. Läste något om att det skulle vara kompatibelt någonstans när jag inte visste vad jag skulle köpa men det kan ha gällt något annat.

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta skärm eller bytt kabel? Har du kollat om du kan koppla till moderkortet?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eDi:

Håller på med att försöka uppdatera BIOS just nu. Läste något om att det skulle vara kompatibelt någonstans när jag inte visste vad jag skulle köpa men det kan ha gällt något annat.

Hoppas det går vägen, är aldrig kul när ens nya dyra prylar strular :/

Men kolla på länken lite där med usb flashback, ska gå att flasha utan att ens ha cpu etc. i

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Har du testat att byta skärm eller bytt kabel? Har du kollat om du kan koppla till moderkortet?

Provat med en annan skärm och med min TV, HDMI och DVI.

Hittar ingen port att koppla direkt till moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hoppas det går vägen, är aldrig kul när ens nya dyra prylar strular :/

Men kolla på länken lite där med usb flashback, ska gå att flasha utan att ens ha cpu etc. i

Provade med att uppdatera BIOS men det verkar inte ha fungerat. Blinkade en stund som det skulle göra sen skulle man starta upp igen. Får fortfarande ingen bild. Vet inte om den uppdaterat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eDi:

Håller på med att försöka uppdatera BIOS just nu. Läste något om att det skulle vara kompatibelt någonstans när jag inte visste vad jag skulle köpa men det kan ha gällt något annat.

Funkade bios-flashen bra? Blev nyfiken, såg jäkla smidigt ut att det funkar utan cpu.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av eDi:

Provat med en annan skärm och med min TV, HDMI och DVI.

Hittar ingen port att koppla direkt till moderkort.

Ja då är det nog bara försöka med annat bios eller uppdatera det . Om det inte funkar vet jag inte vad man ska göra.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Funkade bios-flashen bra? Blev nyfiken, såg jäkla smidigt ut att det funkar utan cpu.

Det blinkade som det skulle, en orange led lyste där den skulle lysa och den slocknade som den skuille slockna.

Men när jag startade upp datorn igen så hade jag fortfarande ingen bild.
Så jag vet inte om BIOS-uppdateringen fungerade eller inte, eller om det ens är det som är problemet.

Eftersom jag inte kommer in på datorn alls så vet jag inte vilken version av BIOS jag har, eller vilken som jag ska uppdatera till så jag har bara försökt med att uppdatgera till senaste versionen.

Men som sagt, vet ej om jag lyckades.

Permalänk
Medlem

om jag vore du så skulle jag koppla bort en av gfxkorten.. antar du har 2 st kopplade..

Kör en i taget..

Koppla även bort alla hårddiskar o andra enheter som är kopplat till moderkortet.
Funkar inte de så sätt i bara 1 st minne o sen prova.
Funkar de inte där, så får du prova med annat grafikkort alternativ att du provar dom inte i annan grafikkort för hitta problemet..

Är det moderkortet som nu är problem och inte går att updatera kontakta inet för reklamera och få nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eDi:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6431067/monster-3

Detta är alla delar jag införskaffat.

När jag sätter igång datorn så går alla delar/fläktar igång men jag får ingen bild på skärmen.

Står "No signal detected" bara.

Vad kan vara fel? Hur börjar jag felsöka?

Jag har provat att byta plats på kabeln, tagit ut ena grafikkortet och provat koppla korten annorlunda till nätaggregatet.

Vad mer kan jag göra?

jag sitter skälv o instalerar en x79 burk jag hade dock tur att min bios stöddes från start. Men det första jag hade gjort är att upgradera bios asus är skit bra bord som går att upgradera utan att måsta ha datorn igång guide http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/ testa detta först och återkom

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stw78:

om jag vore du så skulle jag koppla bort en av gfxkorten.. antar du har 2 st kopplade..

Kör en i taget..

Koppla även bort alla hårddiskar o andra enheter som är kopplat till moderkortet.
Funkar inte de så sätt i bara 1 st minne o sen prova.
Funkar de inte där, så får du prova med annat grafikkort alternativ att du provar dom inte i annan grafikkort för hitta problemet..

Är det moderkortet som nu är problem och inte går att updatera kontakta inet för reklamera och få nytt.

Provat med bara ett grafikkort, därefter med grafikkortet på min gamla dator, inget fungerade.

Permalänk
Medlem

okaj problemet ligger nog inte i grafikkorten då..

Problemet är vid moderkortet kolla så alla ström kablar sitter där de ska.. x79 är just lite kinking med att den ska få in rätt ström .. iofs alla nya moderkort är de men så du kopplat in de båda ström kablarna in i moderkorten .. testa även plocka bort dom och tryck in dom igen..

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat alla kontakter och flashat bios och det fortfarande inte startar är det kanske dags att kontakta asus support.

Fan vad trist när så fina grejer strular :/

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Va inte billiga stuff du köpt iaf. hoppas du får igång det..

Permalänk
Medlem

Efter flera försök att uppdatera BIOS, plocka ut alla sladdar och stoppa in dom igen, osv så fick jag det att fungera. Vet inte exakt vad som fixade det men jag skulle gissa på BIOS-uppdateringen.

Tack för all er hjälp, datorn är nu igång!

Permalänk
Medlem

De traditionella mystiska felet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eDi:

Efter flera försök att uppdatera BIOS, plocka ut alla sladdar och stoppa in dom igen, osv så fick jag det att fungera. Vet inte exakt vad som fixade det men jag skulle gissa på BIOS-uppdateringen.

Tack för all er hjälp, datorn är nu igång!

grattis nu får jag hoppas att du inte får samma jobbiga instalation av drivrutiner som jag fick..... har nästan fått i hop min dator nu ska bara in manuelt med ljuddrivarna något jag aldrig efter ca 30 datorer råkat ut för att jag måste göra.

DOck är mitt nuvarande problem att den inte hittar 690 drivaren nått jag inte alls vet va det är för något :S

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

grattis nu får jag hoppas att du inte får samma jobbiga instalation av drivrutiner som jag fick..... har nästan fått i hop min dator nu ska bara in manuelt med ljuddrivarna något jag aldrig efter ca 30 datorer råkat ut för att jag måste göra.

DOck är mitt nuvarande problem att den inte hittar 690 drivaren nått jag inte alls vet va det är för något :S

Jodå har en hel del problem efter det stora problemet löste sig också, fick formatera om datorn en extra gång pga något strul med grafikdrivrutiner.
Kan bli en lång natt/helg!

Men det är kul, länge sen man hade en ny maskin att installera, fixa och dona med.