BSOD Windows 8.1 ntoskrnl.exe

Permalänk

BSOD Windows 8.1 ntoskrnl.exe

Har ett grymt irriterande problem, och det är att min nybyggda dator har börjat krascha. Och det är tydligen inget speciellt moment som utlöser det (vad jag vet), utan jag kan starta datorn på morgonen och så kraschar den på kvällen. Och har gjort så varje gång. Nu var jag bara borta en stund från datorn, lämnade den med webbläsaren uppe, när jag kom tillbaka hade den startat om. Trevligt.
Har använt den i några veckor helt utan problem, men så denna veckan så började den med krascherna. Jag har inte installerat något nyligen, och vad jag kan se har inga uppdateringar gjorts.

I de två dumpar som jag har så är ntoskrnl.exe markerat, och i den senaste är bara just denna "drivern" markerad i programmet BlueScreenView. I den andra dumpen såg det ut så här:

Jag har googlat på det här och de flesta har sagt att det är hårdvaruproblem eller liknande. Eller att komponenterna är överklockade. Jag har inte överklockat något i datorn, har däremot haft chassifläktarna på lägsta inställningen för R4-chassiets fläktkontroll hela tiden. CPU-fläktens inställning har jag inte ändrat.

Däremot så vid den senaste kraschen registrerades det massa fel för "Disk":
"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\DR0."

Men DR0 står för Drive Removable 0 väl? Kan det vara någon USB-enhet som orsakat det? Vid varje start loggas en varning som ser ut så här:
"Ett pekdon rapporterade en felaktig angulär logisk räckvidd."
eller
"Ett pekdon rapporterade inte en giltig enhet för angulär mätning."

Kan det vara min Logitech T620 mus som spökar? Eller vad annars är det som inte är rätt?

Tack på förhand!

Min datorkonfiguration ser ut så här:
Chassi: Fractal Design R4
Moderkort: ASUS Maximus VI Formula ATX
CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
CPU-kylning: Noctua NH-U12S
RAM: Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz HyperX black
GPU: ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
HDD: 1TB WD Black 7200rpm 64MB

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"