Skapa en windows 8.1 bootbar USB med OEM key? (LÖST)

Permalänk
Medlem

Skapa en windows 8.1 bootbar USB med OEM key? (LÖST)

Jag lyckas inte för allt i världen att skapa en bootbar USB sticka till nya datorn. Har en orginal DVD skiva med Windows 8.1 Pro.

Har testat den här sidan, funkar inte med en OEM nyckel.
Har testat att bara helt enkelt formatera USB minnet med fat32 och kopiera DVD innehållet rakt av, funkar inte.
Har följt den här guiden där han skapar en bootpartition i ntfs på stickan, funkar inte.

Alternativet som är kvar är att skaffa en full .iso och köra med Windows 7 USB DVD Download Tool. Tänkte bara höra om någon vet om det kommer funka med en OEM nyckel så att man inte gör allt jobb för att sedan mitt i installationen bli nekad?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en sån idag faktiskt.

Just med OEM keys så går det inte att använda det inbyggda windows 8 gränssnittet, men har du tillgång till windows 8 skivan, så ladda ner image burn http://www.imgburn.com/ (gratis program). Se till att inte installera något av bundle programmen (skräp).

Gör en ISO av din windows 8 skiva.

Sen finns det ett annat gratis program som heter Rufus http://rufus.akeo.ie/ där du kan göra bootbara usb minnen med hjälp av ISO filer. Det är har lite högre kompatibilitet med USB minnen än Windows 7 USB/DVD tool som du också kan använda.

Lycka till!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Men jag lyckades med det här:

1) Insert a 4GB USB flash drive 2) Mount Windows 8.1 ISO (Sätt i DVD skivan) Windows 8.1 should now be the E: drive. (if some other drive letter, substitute it below for E:) 3) Run as Administrator a command prompt 4) Launch diskpart.exe and execute the following commands 4.1) DISKPART> list disk (make sure the USB flash is seen as one of the disks) (note the USB device disk number in the list and substitute the disk number below when necessary) 4.2) DISKPART> select disk 1 (make sure the USB flash disk is selected) 4.3) DISKPART> clean (do not do this unless you are absolutely certain the USB flash disk is correctly selected - all contents of selected disk will be removed) 4.4) DISKPART> create partition primary 4.5) DISKPART> select partition 1 4.6) DISKPART> active 4.7) DISKPART> format fs=fat32 quick (UEFI can only USB boot to FAT32, not NTFS) 4.8) DISKPART> assign (In this example, USB mount point becomes F: when assigned) (if some other drive letter, substitute it below for F:) 4.9) DISKPART> exit Note: Don't close the command prompt. Need to execute a few more commands. Where E: is the Windows 8.1 ISO and F: is the 4GB USB flash drive, use driver letter substitutions below if they are different. 5) Update the USB flash drive with BOOTMGR compatible code 5.1) E: 5.2) CD \BOOT 5.3) BOOTSECT.EXE /NT60 F: 6) Copy Windows 8.1 ISO contents to the USB flash drive 6.1) xcopy E:\*.* /s/e/f F:\ 7) Plug the USB flash drive into target box USB slot and boot the box (BIOS/UEFI settings may need to be adjusted to enable booting from USB)

Edit punkt 2

Permalänk
Medlem

Seriöst?

Varför får jag inte enbart en USB sticka med färdig installationsmedia på direkt i boxen när jag köper win 8?
Jag vill inte ha nån DVD skiva, det är ju urgammal teknik.

Eller åtminstone måste det väl gå att ladda ned installationsmedia direkt till en USB sticka?

Jag tänker INTE köpa nån DVD och det ska inte ens behövas en sån längre.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hullsc:

Seriöst?

Varför får jag inte enbart en USB sticka med färdig installationsmedia på direkt i boxen när jag köper win 8?
Jag vill inte ha nån DVD skiva, det är ju urgammal teknik.

Eller åtminstone måste det väl gå att ladda ned installationsmedia direkt till en USB sticka?

Jag tänker INTE köpa nån DVD och det ska inte ens behövas en sån längre.

Normalt så får man bara en nyckel för nedladdning när man köper Windows (tror jag, jag har inte köpt det i butik någonsin men köper man det online är det så i alla fall). Problemet här var att hen hade en dator med förinstallerat Windows och då kan man inte ladda ner Windows från MS utan man är hänvisad till datortillverkaren som kan erbjuda nedladdning om de vill, men det är inte så många som gör.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett OEM windows av Inet för att spara lite pengar. Online (bara nyckel) kan man bara köpa fullversion av, vad jag har hittat iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Jag köpte ett OEM windows av Inet för att spara lite pengar. Online (bara nyckel) kan man bara köpa fullversion av, vad jag har hittat iallafall.

Ja, men hur fick du tag i Imagen och fick över det på USB då? Jag har samma problem. Köpte OEM av Inet och fick det på en DVD skiva.. Trodde microsoft hade slutat med sånt.. Jag har kollat in OEM portalen men hittar ingen nerladdning där. De vill ju att man skall anmäla sig som Microsoft Partner.. Men då måste man uppge företag o massa skit...

Permalänk
Medlem

Fan det är ju 2014 nu.. att det skall vara så jävla svårt att få tag på en jävla iso från microsoft eller ett program för att skapa en bootbar USB sticka med mediat på från microsoft!!! Har hållt på i många timmar nu.. När jag väl hittade något i microsoftdjungeln så sa den tillslut "kan inte installera en retail version med denna cd nyckel".. Tro fan det .. det är en OEM key jag har...

GRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av taz79:

Fan det är ju 2014 nu.. att det skall vara så jävla svårt att få tag på en jävla iso från microsoft eller ett program för att skapa en bootbar USB sticka med mediat på från microsoft!!! Har hållt på i många timmar nu.. När jag väl hittade något i microsoftdjungeln så sa den tillslut "kan inte installera en retail version med denna cd nyckel".. Tro fan det .. det är en OEM key jag har...

GRRRRR

Är det windows 8 eller 8.1 du vill ha en iso för? Här är iaf alla "generic keys" för 8.1. Jag har inte testat själv, men det borde fungera att ladda ned ison härifrån med dessa.

EmbeddedIndustryEEval=PPBKC-NQYJM-JJ8X6-26W42-VFQ4R EnterpriseNEval=MNDGV-M6PKV-DV4DR-CYY8X-2YRXH CoreARM=NK2V7-9DWXG-KMTWQ-K9H9M-6VHPJ EmbeddedIndustryA=TP7MN-9H7FK-P4PJM-K6KJT-Y97RY EmbeddedE=MNKW8-HYCCD-G88JY-283WV-W9FX9 CoreSingleLanguage=Y9NXP-XT8MV-PT9TG-97CT3-9D6TC EmbeddedAutomotive=J2ND2-BCW98-8669Y-HPBF3-RDY99 Professional=XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB EmbeddedIndustryEval=XDJ76-KNBM8-BB9BK-B4CHH-XD6VR ServerStorageStandard=H2K4M-QNKQ2-64699-FYQHD-2WDYT ServerStorageWorkgroup=8N7PM-D3C64-RQVYF-MX8T7-G6MB2 ServerStandardEval=CG9N3-WKB9P-FMQG6-J3D8C-TMRR2 ServerSolutionCore=326N4-6GMBX-PD2QT-M7HX4-TVHM8 Starter=D6RD9-D4N8T-RT9QX-YW6YT-FCWWJ ServerStandardEvalCore=CG9N3-WKB9P-FMQG6-J3D8C-TMRR2 EmbeddedEEval=VKKC6-NQQQH-JW3QX-XRVKX-KJJK9 ServerStorageStandardEvalCore=27FBJ-8NMFM-PK3H8-4D7B4-HQVMV ServerSolution=326N4-6GMBX-PD2QT-M7HX4-TVHM8 Embedded=6Q7P9-NFD2F-7JGQR-3X277-9BQMR ServerDatacenterEval=VVWKN-DRYGT-GBG6F-YQ79J-29WGC EmbeddedIndustry=GN7VX-YKPC2-XY98J-9RYKX-KP9HV ServerStorageWorkgroupEvalCore=NDBQF-2F4M6-WG6VH-HPGK6-V6B78 Core=334NH-RXG76-64THK-C7CKG-D3VPT Enterprise=FHQNR-XYXYC-8PMHT-TV4PH-DRQ3H ServerStorageStandardCore=H2K4M-QNKQ2-64699-FYQHD-2WDYT EnterpriseEval=7VY4Y-6N6R2-DGYC7-TTPQT-GMRXJ ServerHyperCore=Q8R8C-T2W6H-7MGPB-4CQ9R-KR36H ServerWinFoundation=7JGXN-BW8X3-DTJCK-WG7XB-YWP26 ServerCloudStorage=BFBN8-X8K7C-347CH-JG6KC-W2M6X ServerCloudStorageCore=BFBN8-X8K7C-347CH-JG6KC-W2M6X ServerStandard=NB4WH-BBBYV-3MPPC-9RCMV-46XCB EmbeddedEval=VV6W8-NF7BJ-FKHGQ-P424D-FHC7K CoreN=6NPQ8-PK64X-W4WMM-MF84V-RGB89 ServerDatacenterCore=BH9T4-4N7CW-67J3M-64J36-WW98Y ServerWeb=3WN48-GVPXF-VHWK4-29Y8D-KKTD2 ServerStorageWorkgroupCore=8N7PM-D3C64-RQVYF-MX8T7-G6MB2 ServerWinFoundationCore=7JGXN-BW8X3-DTJCK-WG7XB-YWP26 ServerWebCore=3WN48-GVPXF-VHWK4-29Y8D-KKTD2 EmbeddedIndustryE=NDXXJ-YX29Q-JDY6B-C93G8-TQ6WH ServerDatacenterEvalCore=VVWKN-DRYGT-GBG6F-YQ79J-29WGC ProfessionalN=JRBBN-4Q997-H4RM2-H3B7W-Q68KC StarterN=3NFXW-2T27M-2BDW6-4GHRV-68XRX CoreCountrySpecific=TNH8J-KG84C-TRMG4-FFD7J-VH4WX ServerStorageStandardEval=27FBJ-8NMFM-PK3H8-4D7B4-HQVMV ProfessionalWMC=GBFNG-2X3TC-8R27F-RMKYB-JK7QT ServerDatacenter=BH9T4-4N7CW-67J3M-64J36-WW98Y ServerStorageWorkgroupEval=NDBQF-2F4M6-WG6VH-HPGK6-V6B78 ServerStandardCore=NB4WH-BBBYV-3MPPC-9RCMV-46XCB EnterpriseN=NDRDJ-3YBP2-8WTKD-CK7VB-HT8KW gvlkCoreARM=XYTND-K6QKT-K2MRH-66RTM-43JKP gvlkServerStandard=D2N9P-3P6X9-2R39C-7RTCD-MDVJX gvlkServerCloudStorageCore=3NPTF-33KPT-GGBPR-YX76B-39KDD gvlkServerCloudStorage=3NPTF-33KPT-GGBPR-YX76B-39KDD gvlkEmbeddedIndustryA=VHXM3-NR6FT-RY6RT-CK882-KW2CJ gvlkCoreN=7B9N3-D94CG-YTVHR-QBPX3-RJP64 gvlkCoreSingleLanguage=BB6NG-PQ82V-VRDPW-8XVD2-V8P66 gvlkServerDatacenterCore=W3GGN-FT8W3-Y4M27-J84CP-Q3VJ9 gvlkProfessional=GCRJD-8NW9H-F2CDX-CCM8D-9D6T9 gvlkServerSolutionCore=KNC87-3J2TX-XB4WP-VCPJV-M4FWM gvlkServerSolution=KNC87-3J2TX-XB4WP-VCPJV-M4FWM gvlkEmbeddedIndustryE=FNFKF-PWTVT-9RC8H-32HB2-JB34X gvlkProfessionalN=HMCNV-VVBFX-7HMBH-CTY9B-B4FXY gvlkEmbeddedIndustry=NMMPB-38DD4-R2823-62W8D-VXKJB gvlkCoreCountrySpecific=NCTT7-2RGK8-WMHRF-RY7YQ-JTXG3 gvlkProfessionalWMC=789NJ-TQK6T-6XTH8-J39CJ-J8D3P gvlkServerDatacenter=W3GGN-FT8W3-Y4M27-J84CP-Q3VJ9 gvlkServerStandardCore=D2N9P-3P6X9-2R39C-7RTCD-MDVJX gvlkEnterprise=MHF9N-XY6XB-WVXMC-BTDCT-MKKG7 gvlkCore=M9Q9P-WNJJT-6PXPY-DWX8H-6XWKK gvlkEnterpriseN=TT4HM-HN7YT-62K67-RGRQJ-JFFXW

Dold text

EDIT: Men vänta nu, ni har ju skivor. Varför kopierar ni inte bara över filerna till ett USB-minne?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taz79:

Ja, men hur fick du tag i Imagen och fick över det på USB då? Jag har samma problem. Köpte OEM av Inet och fick det på en DVD skiva.. Trodde microsoft hade slutat med sånt.. Jag har kollat in OEM portalen men hittar ingen nerladdning där. De vill ju att man skall anmäla sig som Microsoft Partner.. Men då måste man uppge företag o massa skit...

Jag gjorde exakt som guiden jag klistrade in längre upp. Kopierade filerna från skivan.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med detta. Har en lenovo y500 med windows 8 på men köpte en ssd och bytte ut den mekaniska disken, då försvann alla installationsmedium. Så nu har jag i tre dagar försökt att installera windows 8 med den nyckeln som ska vara inbränd i datorn från lenovo med hjälp av usbsticka (ingen cdrom på datorn) och isofiler från alla möjliga håll.

Måste hålla med om att det är sjukt dåligt av microsoft (kanske lenovo också) att man inte kan installera ett os man betalt för när man köpte datorn.

Jag var iallafall inställd på att byta till Mac/Linux nästa datorköp, nu har vågen verkligen tippat över till deras favör