Söker väldigt tyst och bra processorfläkt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2004

Söker väldigt tyst och bra processorfläkt!

Byggde för några månader sen ihop en burk och köpte då Intel Core i5-3570K 3.4GH. Fick med en stock-fläkt som monterades då jag inte orkade vänta på något annat. Sen gick tiden men irritationen över det EXTREMT höga oljudet som den fläkten ger ifrån sig bara stiger.

Så nu är jag på jakt efter en ny processorfläkt som gärna är extremt tyst! Och samtidigt kyler bra. Kommer inte överklocka datorn så behöver inget extremt för det. Tysthet går alltså före överklockning

Sen vill jag helst inte lägga hur mycket pengar som helst, men är beredd att betala för att få ner oljudet rejält som sagt.

Har ni tips på vilken jag bör köpa? Gärna med länkar till produkten också så är jag evigt tacksam

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: Intel Core i5 2500K | Processorkylare: Intel Standard | Moderkort: ASRock Z77 Extreme6 | Minne: 4 x Corsair 8GB DDR3 Vengeance LP | Grafikkort: XFX Radeon HD 6950 | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2002

http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Den där är grym. Använd det medföljande motståndet så blir den ännu tystare. Finns en recension av den här:

http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s

Under uppbyggnad :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund/Gbg
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Dece_Grillen:

Byggde för några månader sen ihop en burk och köpte då Intel Core i5-3570K 3.4GH. Fick med en stock-fläkt som monterades då jag inte orkade vänta på något annat. Sen gick tiden men irritationen över det EXTREMT höga oljudet som den fläkten ger ifrån sig bara stiger.

Så nu är jag på jakt efter en ny processorfläkt som gärna är extremt tyst! Och samtidigt kyler bra. Kommer inte överklocka datorn så behöver inget extremt för det. Tysthet går alltså före överklockning

Sen vill jag helst inte lägga hur mycket pengar som helst, men är beredd att betala för att få ner oljudet rejält som sagt.

Har ni tips på vilken jag bör köpa? Gärna med länkar till produkten också så är jag evigt tacksam

Det vanliga är väl o köra på en CM Hyper 212 evo brukar funka bra (brorsan kör sin i5 2500k i 4.5ghz på den utan problem så), CM Hyper 412S är ju ett alternativ annars typ samma pengar o tror den ska vara lite bättre.

Har man lite mer pengar o lägga skulle jag rekommendera ngt av Noctuas torn tho

Intel Core i7 2700k @4.7 - Asus P8Z68-V Pro/Gen3 - 2x8GB Corsair Vengeance 1600 @2133 - Asus Strix 970 @1500/8120 - Corsair RM850i - Scythe Ashura - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 250gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Elephone P8000 - Stock 5.1 w Xposed FW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Jag diggar min NH-D14 och rekommenderar noctua all dagar i veckan. Idag installerade jag en cm evo 212 och klockade åt en kompis. Fläkten lät INTE bra, och behövde snurra på minst 1000 rpm för att ha någotsånär bra kylning. De här billiga kylarna mäter sig inte med de av lite bättre kvalitet.

Min kylare har alltid körts ljudlöst på 550-600 rpm med noctuafläktarna, kyler tillräckligt för min i7 2600k i 4.4 ghz.

Plus kvaliten, 6 års garanti och livstids gratis utskick av adaptrar till nya sockets.

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /