Titta temperaturen efter jag överklockat

Permalänk
Medlem

Som referens så kör jag min 2500k på 1.296v i 4.4GHz
Då ligger temperaturen på 65 grader som mest vid körning i prime 95 och en noctua nh-d14 i lägsta hastighet på fläktarna för att få en tyst dator

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

Hejsan !

Det låter som på tok för hög temperatur på processorn. Kör själv 2500k @ 4.6GHZ och spänningen 1.360 V och min temperatur ligger som max på 55 grader i full load med en Corsair H60 kylare i push pull konf...
Testa att sänka volten ett snäpp..

//Jonas

Kanske vore något att slå till på en vattenkylare. prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Kanske vore något att slå till på en vattenkylare. prisvärt?

Skulle inte påstå att det är prisvärt när du får en riktigt schysst Noctua-kylare (eller Phantek) för runt 800 spänn.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

http://gyazo.com/cf48e410d674dd110dc34ce0495d629c

Testade nu igen när jag sänkt volten. Temperaturen är lägre men fortfarande lite för hög skulle jag säga. Dock var det lite värre väder osv när jag testade nyss i simulatorn än förra gången så man kan se att det blivit stabilare.

Permalänk
Medlem

En annan som hjälpte mig som också flyger i simulator tipsade om att ha kylare i chassit. Har just nu endast två som var de jag fick med i början. Värt att köpa fler och uppgradera?
Själv sade han att han hade 12 st. Kanske lite väl overkill men fläktarna som endast sitter i chassit verkar vara relativt billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

En annan som hjälpte mig som också flyger i simulator tipsade om att ha kylare i chassit. Har just nu endast två som var de jag fick med i början. Värt att köpa fler och uppgradera?
Själv sade han att han hade 12 st. Kanske lite väl overkill men fläktarna som endast sitter i chassit verkar vara relativt billiga.

http://i.imgur.com/tc7EN5l.jpg

Vart har du fått tag på de där fräsiga fläkthållarna uppe till höger i bild? Eller är det en del av lådan/fläktarna?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Vart har du fått tag på de där fräsiga fläkthållarna uppe till höger i bild? Eller är det en del av lådan/fläktarna?

Det är inte mitt chassi utan han som gav mig lite tips. Ska fråga honom, tror han köpte till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

http://gyazo.com/cf48e410d674dd110dc34ce0495d629c

Testade nu igen när jag sänkt volten. Temperaturen är lägre men fortfarande lite för hög skulle jag säga. Dock var det lite värre väder osv när jag testade nyss i simulatorn än förra gången så man kan se att det blivit stabilare.

Kör med t.ex Intel Burn test för att kontrollera både stabilitet på klockningen men även temperaturer, att använda ett spel där du har olika förutsättningar vid olika tillfällen kommer inte ge någon tillförlitlig överblick, men inne i ett spel skulle jag personligen inte vilja ligga över 70 grader, över 80 ser jag endast som ok under ett hårt stresstest med Linpack (Intel Burn Test eller OCCT), Prime95 testar processorn hyffsat men pressar inte lika hårt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kör med t.ex Intel Burn test för att kontrollera både stabilitet på klockningen men även temperaturer, att använda ett spel där du har olika förutsättningar vid olika tillfällen kommer inte ge någon tillförlitlig överblick, men inne i ett spel skulle jag personligen inte vilja ligga över 70 grader, över 80 ser jag endast som ok under ett hårt stresstest med Linpack (Intel Burn Test eller OCCT), Prime95 testar processorn hyffsat men pressar inte lika hårt.

Ska göra det! Tack för tipset. Men jag måste fortfarande få ner max temp oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Vet inte vad du har för vinkelslip, men min dewalt gör dryga 12000 rpm. Dremeln ca 32000

Han har överklockat sin fattar du väl!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Ska göra det! Tack för tipset. Men jag måste fortfarande få ner max temp oavsett.

Vad har du för chassi och var sitter de fläktarna som följde med?

Hyper 212 EVO är ju rätt så stor kylare iaf, men visst måste det vara bra luftflöde i hela lådan för att den varma luften ska försvinna och inte bara vispas runt.
Jag själv har en stor 200mm-fläkt och två 120mm-fläktar som inblås i mitt chassi och en 200mm och en 120mm som utblås.

Sambon kör väl 5st 120mm in och 3st ut i sin X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vad har du för chassi och var sitter de fläktarna som följde med?

Hyper 212 EVO är ju rätt så stor kylare iaf, men visst måste det vara bra luftflöde i hela lådan för att den varma luften ska försvinna och inte bara vispas runt.
Jag själv har en stor 200mm-fläkt och två 120mm-fläktar som inblås i mitt chassi och en 200mm och en 120mm som utblås.

Sambon kör väl 5st 120mm in och 3st ut i sin X)

Standard fractal design, medel storleken på chassi. En fläkt sitter högst upp på baksidan och den andra sitter längst ner på framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Standard fractal design, medel storleken på chassi. En fläkt sitter högst upp på baksidan och den andra sitter längst ner på framsidan.

Kan ju vara idé att sätta in en extra fläkt i fram och en i bak/toppen om det får plats. Sambons bror hade problem med värme i sitt R3, eftersom ljuddämpningen gjorde att fläktarna fick jobba hårdare.

Det blev bättre med en extra fläkt in, men det slutade med att han köpte ett likadant chassi som jag, HAF 912 Plus. Inte ljuddämpat alls, men eftersom man kan ha två stora tysta fläktar i det (200mm som sagt) så låter det mindre vid samma kyleffekt.

Sambon kör som sagt på massor av 120mm-fläktar i sitt NZXT TEMPEST 410 istället. Då det är så många kan de snurra på runt 800-1000rpm och då kyler det också bra men tyst Dock blir det ju en del dyrare med alla extra mindre fläktar än chassin som har plats för 1-2 stora fläktar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

En annan som hjälpte mig som också flyger i simulator tipsade om att ha kylare i chassit. Har just nu endast två som var de jag fick med i början. Värt att köpa fler och uppgradera?
Själv sade han att han hade 12 st. Kanske lite väl overkill men fläktarna som endast sitter i chassit verkar vara relativt billiga.

http://i.imgur.com/tc7EN5l.jpg

Chassifläktarna i fronten blåser åt fel håll...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Vart har du fått tag på de där fräsiga fläkthållarna uppe till höger i bild? Eller är det en del av lådan/fläktarna?

" The fan holders came with the case. I have the switch by nzxt its a full size tower you can put anything in there. Has room for 3 radiators and up to 17 fans very spacious and beautiful case. Best one I've ever own." Hans svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Chassifläktarna i fronten blåser åt fel håll...

Dem som är högst upp på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Chassifläktarna i fronten blåser åt fel håll...

Så tänkte jag också först, men sen såg jag att han hade vattenkylning och då kan det faktiskt vara rimligt att ha alla fläktar som utsug, även om jag personligen inte skulle göra så i botten iallafall.

Skrivet av CIocker:

" The fan holders came with the case. I have the switch by nzxt its a full size tower you can put anything in there. Has room for 3 radiators and up to 17 fans very spacious and beautiful case. Best one I've ever own." Hans svar.

Aff -.- Tack för att du kollade upp det iaf.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Dem som är högst upp på bilden?

Dom två fläktarna som är vinklade.

Skrivet av ZaInT:

Så tänkte jag också först, men sen såg jag att han hade vattenkylning och då kan det faktiskt vara rimligt att ha alla fläktar som utsug, även om jag personligen inte skulle göra så i botten iallafall.

Nu får man ju göra precis som man vill med sina fläktar, men jag skulle då aldrig köra dessa fläktar som utsug - även med vattenkylning.
Övertryck i lådan är det som gäller för mig iaf, får bättre temperaturer och framförallt mycket mindre damm i burken!

Och nu vet jag inte riktigt vad det där är för chassi, men jag kan tänka mig att det sitter fler fläktar ännu längre fram i fronten?
Blåser dessa in så är det katastrof med dom här vinklade fläktarna blåsandes utåt hehe.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dom två fläktarna som är vinklade.

Nu får man ju göra precis som man vill med sina fläktar, men jag skulle då aldrig köra dessa fläktar som utsug - även med vattenkylning.
Övertryck i lådan är det som gäller för mig iaf, får bättre temperaturer och framförallt mycket mindre damm i burken!

Och nu vet jag inte riktigt vad det där är för chassi, men jag kan tänka mig att det sitter fler fläktar ännu längre fram i fronten?
Blåser dessa in så är det katastrof med dom här vinklade fläktarna blåsandes utåt hehe.

Skrev tidigare vilket chassi det var och även hur många han hade, han har tolv fläktar totalt.