Råd ang.Olympus Pen E-PL3-sälja,byta eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Råd ang.Olympus Pen E-PL3-sälja,byta eller köpa nytt?

Hej!

För ett tag köpte jag en Olympus Pen E-PL3 med ett zoom objektiv och ett pannkaksobjektiv på blocket.Det blev ett mer eller mindre impulsköp,eftersom jag skulle iväg på en resa.
Nu i efterhand,är jag inte helt nöjd med kamera,främsta orsaken är Panorama-läget.Kameran låter dig ta bilder,men pusslar inte ihop dem till en enda bild,det får jag göra i efterhand.
Sedan under filminspelningen söker kameran fokus hela tiden,så filmerna till största del blir skärpta- mkt frustrerande.Sedan gillar jag inte formatet Olympus sparar filmerna i!

Så nu söker jag råd hur jag ska göra med kameran.
Jag vet att Panasonic och Olympus kör samma infästning så jag skulle kunna köpa ett Panasonic-hus och använda mina objektiv till den.Dock saknar Panasonic bildstabilisator i huset-då blir jag utan bildstabilisator eftersom objektiven saknar stabilisator.:(

Mitt andra alternativ är att jag säljer alltihop och köper nytt,jag har främst sneglat på någon i Sony Nex 5-serien,en fördel är att jag har en kompaktkamera från Sony och skulle känna igen menyupplägget,något som jag inte alls kommer överens med i Olympusen.

Tredje alternativet är att byta vidare i Olympus-serien till någon som har allt jag saknar i min nuvarande E-PL 3.

Hur ska jag göra?Några råd?

Tack på förhand!:)

Permalänk
Skrivet av Edgar:

Sedan under filminspelningen söker kameran fokus hela tiden,så filmerna till största del blir skärpta- mkt frustrerande.Sedan gillar jag inte formatet Olympus sparar filmerna i!
Tack på förhand!:)

Jag filmar alltid med manuellt läge oavsett kamera. Vet inte om jag någonsin träffat någon filmare som filmar med autofokus annat än vid extremt speciella tillfällen. Det finns mer eller mindre bra kameror med autofokus för filmning men gemensamt med alla är att kameran inte vet vart du vill ha fokus. Canon har väll någon ny lösning och sen ska det väll finnas ansiktsigenkänning och sådär. Men blir ju strul där med då det kan finnas fler folk i bild i lite olika avstånd från kameran. Bästa är att man vänjer sig vid manuellt fokus när man filmar.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset,det blev verkligen skillnad.Ett problem mindre,men fortfarande stör jag mig på E-PL 3:ans panorama läge.Vad tycker du, är det värt och sälja allt eller ska jag sikta på att införskaffa en Panasonic för att utnyttja mina objektiv-dock utan IS.Hur påtagligt blir att fota utan IS?

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedias timeline ska Panasonics GX7 ha bildstabilisering. Har aldrig använt någon Micro 4/3-kamera, så jag kan inte ge något omdöme.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

du kan testa att använda Hugin för att bygga dina panoraman
http://hugin.sourceforge.net/

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Enligt Wikipedias timeline ska Panasonics GX7 ha bildstabilisering. Har aldrig använt någon Micro 4/3-kamera, så jag kan inte ge något omdöme.

Tack för alla tidigare svar!(bättre sent än aldrig)

Nu när Pansonic Gx7-huset är nere på 2990:- http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX7svart
(Dock endast denna helg), tänkte jag höra hur om det är någon idé att satsa på denna kamera och köra på mina två linser från Olympus. Det som jag är lite osäker på är:

1.Hur bra är bildstabilisatorn i huset på Gx7:an? (Detta p.g.a. av att mina linser från Olympusen saknar OIS.)

2.De objektiv jag har är följande:
Objektiv 1: Olympus M.ZUIKO Digital 17 mm 1:2,8
Objektiv 2: Olympus Digital 14-42mm 1:3.5-5.6 II R
Vet inte hur kvalitén på dessa objektiv står sig idag?Är det något och ha? Kanske inte värt att köpa Gx7:an om dessa objektiv är halvtaskiga?

Anledningen till att jag vill byta är, att min kamera saknar inbyggt panorama läge, videon kvalitén inte bra, bildstabilisatorn på Olympusen gör inte ett bra jobb,visar inte batteriindikator på displayen.
Ska tilläggas att jag kommer använda kameran för att fota under utlandsresor,studenter,dop osv.

Vore intressant om någon har slagit till på Gx7:an och höra lite ris och ros.

Tack på förhand ännu en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tack för alla tidigare svar!(bättre sent än aldrig)

Nu när Pansonic Gx7-huset är nere på 2990:- http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX7svart
(Dock endast denna helg), tänkte jag höra hur om det är någon idé att satsa på denna kamera och köra på mina två linser från Olympus. Det som jag är lite osäker på är:

1.Hur bra är bildstabilisatorn i huset på Gx7:an? (Detta p.g.a. av att mina linser från Olympusen saknar OIS.)

2.De objektiv jag har är följande:
Objektiv 1: Olympus M.ZUIKO Digital 17 mm 1:2,8
Objektiv 2: Olympus Digital 14-42mm 1:3.5-5.6 II R
Vet inte hur kvalitén på dessa objektiv står sig idag?Är det något och ha? Kanske inte värt att köpa Gx7:an om dessa objektiv är halvtaskiga?

Anledningen till att jag vill byta är, att min kamera saknar inbyggt panorama läge, videon kvalitén inte bra, bildstabilisatorn på Olympusen gör inte ett bra jobb,visar inte batteriindikator på displayen.
Ska tilläggas att jag kommer använda kameran för att fota under utlandsresor,studenter,dop osv.

Vore intressant om någon har slagit till på Gx7:an och höra lite ris och ros.

Tack på förhand ännu en gång!

Stabiliseringen I GX7 funkar bara för stillbilder, inte video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Stabiliseringen I GX7 funkar bara för stillbilder, inte video.

Ja, jag läste det. Känns som jag skulle kunna leva utan detta om stabiliseringen för stillbilder blir bra och om rörlig bild blir bra mycket bättre än min Olympus.
Eller är det bättre att satsa på en kamera med APS-C, som ex Sony Alpha A5000 eller Samsung NX300?
Då slipper jag kompromissa.

Permalänk
Medlem

A5000 och NX300 är inte i samma klass som en Gx7.
Måste gå upp en generation eller två isåfall.
Gx7 är en bra och förbannat prisvärd kamera.

Permalänk
Medlem

Har en Nex5n (typ a5000) som jag bytt upp från precis men den var grym. Själv är jag lite tveksam till Gx7an pga 4/3 sensorn, men det är för den användningen jag använt kameror för. Så beroende på vad du gör med de foton du tar (printar du dem i lite större format kan en liten sensor bli en akilleshäl).

Om du har budget för det så skulle jag verkligen rekommendera en a6000.