GTX780 hårdvarufel, vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

GTX780 hårdvarufel, vad tror ni?

Hej, jag beställde nyligen massa nya delar för att uppgradera min dator:

CPU: Intel Core i7 4770K
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASUS Z87-A ATX
Grafikkort: Asus GTX780-DC2OC-3GD5
Nätaggregat: Corsair RM750 750W 80+ Gold
RAM-minne: Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)

Efter att jag byggt ihop hela datorn så får jag stora problem med grafikkortet när grafikdrivrutinen från nVidia installeras som fanns på skivan som följde med i kartongen. Jag får konstiga prickiga streck över hela skärmen precis i början av Windows uppstart, och sedan fryser bilden när man ser Windows loggan, därefter blir skärmen svart, och jag får ett meddelande av skärmen att signalen från DVI porten upphört.

I detta läge är det helt omöjligt att komma in i Windows igen. Jag har provat allt efter konstens alla regler. Jag har försökt med alla av Windows återställningsverktyg; systemreparation, systemåterställning, återställning av systemavbildning (som jag gjorde av systemet tidigare då det fungerade), startat och försökt reparera Windows med en systemreparationsskiva som jag gjorde innan datorn kraschade, försökt laga bootsektorn med hjälp av kommandot ”Bootrec.exe” i återställningsmiljön osv. Men inget hjälper.

Däremot går det hur bra som helst att komma in i Windows felsäkert läge visade det sig. Det var här jag på allvar började misstänka att det var fel på grafikkortet. Så jag avinstallerade drivrutinen för grafikkortet, och startade om Windows. Nu gick det plötsligt hur bra som helst att starta Windows normalt, och drivrutinen som installerades var standard VGA drivrutin i Windows.

Jag prövade att ladda hem den allra senaste drivrutinen från nVidias hemsida för mitt grafikkort, och installerade den istället. Men exakt samma sak inträffar som ovan beskrivet; datorn hänger sig, svart skärm och omöjligt att starta Windows normalt.

Jag gör om proceduren, avinstallerar drivrutinen i felsäkert läge och startar Windows normalt igen. Testar RAM-minnena och SSD disken med Windows minnesdiagnostikverktyg samt chkdsk.exe, men inga fel påträffas.

Jag prövar att flytta ned grafikkortet till den andra PCI Express x16 platsen på moderkortet och testar med den senaste nVidia drivrutinen igen, men exakt samma sak händer som ovan beskrivet. Så jag får avinstallera dem igen i felsäkert läge, och flyttar upp kortet igen.

Denna gång går jag in på Asus hemsida och laddar hem den senaste BIOS uppdateringen för moderkortet, samt uppdaterar BIOS. Därefter provar jag åter igen att installera drivrutinen till grafikkortet. Denna gång kan jag faktiskt spela Skyrim i ca 20 minuter innan allt fryser och jag får massa röda färgklickar över hela skärmen (grafikfel), samt att den därefter blir svart, och omöjligt att starta Windows normalt igen.

Min enda slutsats är att det är ett hårdvarufel på grafikkortet, vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Ominstallerat windows?

Skickades från m.sweclockers.com

I5 3570K 4,4 ghz MSI GTX 780 MSI Z77 M-atx Kingston 1666mhz 8gb ram 2x Samsung 120GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design 1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

När jag byggt ihop datorn från första början, så gjorde jag en helt ny installation av Windows. Inga gamla drivrutiner låg alltså kvar och spökade. Därefter har jag installerat om Windows 1 gång till efter att den kraschade första gången och jag inte kunde komma in i Windows normalt.

Jag kom på senare att man kunde logga in i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna för att slippa installera om Windows varje gång den kraschade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011

nu hjälper det förmodligen inte problemet men drivrutinerna som följer med skiva till grafikkort brukar vara väldigt utdaterare, dra ner nya från hemsidan istället och så har du en hyfsad frisbee på köpet.

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Har du ett annat grafikkort du kan testa?
Va händer om du kör med intregerad?

Skickades från m.sweclockers.com

I5 3570K 4,4 ghz MSI GTX 780 MSI Z77 M-atx Kingston 1666mhz 8gb ram 2x Samsung 120GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design 1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Laggzor:

nu hjälper det förmodligen inte problemet men drivrutinerna som följer med skiva till grafikkort brukar vara väldigt utdaterare, dra ner nya från hemsidan istället och så har du en hyfsad frisbee på köpet.

Hej, det är precis det jag gjorde efter första ominstallationen av grafikdrivrutinen och alla andra efterföljande ominstallationer av drivrutinen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ar i landslaget
Registrerad
Jul 2005

Om det finns ett nytt bios för grafikkortet testa att installera det.

Dator: Intel i7 3770K @ 3,9 GHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair H80i | Gainward GTX 1080 "GLH" OC @ 2101 MHz/11,45 GHz (max boost/mem) 8GB | Corsair Vengeance 32GB 1600 MHz RAM | Corsair AX750 | Corsair Neutron 240GB SSD + XTB lagring | Xonar Essence STX | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144 Hz, 1440p, IPS + Dell 27" U2711 1440p, IPS
Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II ||| "Be Humbleholic™, ENJOY life and live it like YOU want!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av aMpari:

Om det finns ett nytt bios för grafikkortet testa att installera det.

Ingen ny BIOS för det kortet tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Tänkte komma med en statusuppdatering. Jag var precis hos en kompis som hade gått med på att låna ut ett likadant grafikkort för att testa i mitt chassi om samma problem uppstod. När han tar bort sidopanelen på sitt chassi så ser jag omedelbart att hans grafikkort har 2 gröna lysdioder som lyser vid stömkontakterna. Medan i mitt är det bara den vänstra som lyser. Den högra är släckt, utom när jag tar bort kontakten för då lyser den rött, men stoppar jag i den på grafikkortet igen så tänds inte den högra gröna lysdioden på mitt grafikkort. Jag skall testa med ett annat nätaggregat (ett 600W som jag vet fungerar) och en annan sladd mellan nätagg och grafikkort, men tänds inte både gröna lysdioderna på grafikkortet då måste väl hela historien handla om ett strömtillförsel problem, och felet borde då sitta på grafikkortet, eller? Vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av DrZeto:

Tänkte komma med en statusuppdatering. Jag var precis hos en kompis som hade gått med på att låna ut ett likadant grafikkort för att testa i mitt chassi om samma problem uppstod. När han tar bort sidopanelen på sitt chassi så ser jag omedelbart att hans grafikkort har 2 gröna lysdioder som lyser vid stömkontakterna. Medan i mitt är det bara den vänstra som lyser. Den högra är släckt, utom när jag tar bort kontakten för då lyser den rött, men stoppar jag i den på grafikkortet igen så tänds inte den högra gröna lysdioden på mitt grafikkort. Jag skall testa med ett annat nätaggregat (ett 600W som jag vet fungerar) och en annan sladd mellan nätagg och grafikkort, men tänds inte både gröna lysdioderna på grafikkortet då måste väl hela historien handla om ett strömtillförsel problem, och felet borde då sitta på grafikkortet, eller? Vad tror ni?

Det låter faktiskt som om kortet är trasigt (det där med ränder och att det inte funkar med drivrutiner).
Annars kanske det kan vara något fel med nätagget eller sladdarna från det.

Testa på din kompis dator?

Nytt bygge: Ryzen och ev. Vega
ASUS Sabertooth P67, Intel 2600K@4.7GHz, 2x8GB DDR3 2133MHz, R9 390
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF
Lista beg. priser GPUer
ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Kan avsluta tråden med att säga att jag skickade tillbaka kortet till återförsäljaren, som bekräftade att kortet var trasigt. Den högra strömporten på kortet var trasigt, så kortet fick inte tillräckligt med ström. Har fått ett nytt kort nu, och allt funkar som det skall. Ruskigt bra kort för övrigt, kan varmt rekommendera det till alla som vill ha bra flyt i de senaste spelen på högsta grafikinställningarna. Fantastiskt tyst också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2006

Har exakt samma fenomen som du på mitt grafikkort. Dock är mitt ett EVGA GTX 680.
"Trevligt" att läsa att nån annan har haft liknande problem
Hoppas det är samma fel på mitt.

Återstår och se hur Inet hanterar min situation.

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Har i stort sett samma problem med mitt Asus GTX760. Fast hos mig lyser endast den högra led:en grönt.
Jag har också kontaktat Inet....