Permalänk
Proffsmoddare

Koloss | By C4B12 | Uppdaterad 7/3 2014

Hallå där Sweclockers!

Nu är det dags för ett litet projekt för att visa upp BitFenix Colossus Mini, just den jag har är mini-itx modellen. Tycker chassit har en riktigt frän design, aggressiv. Dock så kan jag väl säga att ledlisten dom har längs med fronten och sidorna inte är för alla, dock kommer jag att byta dioder så att man kan köra vitt ljus istället, tycker det är mycket cleanare. Kommer även att såga ut egna fönster och möjligtvis blir de även vattenkyla hela paketet. Hårdvaran är just nu lite oklar men det kommer nog upp längre fram.

Vill börja med att tacka BitFenix och Inet för att dom gjort det möjligt för mig att testa på detta chassi.

Tycker som sagt om den aggresiva framåtlutande designen på chassit.

Dörr i fronten, ett steg åt rätt håll från Phenom i luftflödets synpunkt.

På insidan av frontpanelen så sitter denna lilla led-krets. Det är endast två leds som skickar ut ljuset genom hela listen via små gummi "slangar", väldigt smart faktiskt. Går att välja mellan rött, blått eller grönt, eller avstängt förstås.

Installerade en 230mm fläkt i fronten, 140mm bak och två stycken 120mm fläktar i toppen, en rolig grej här är att man får plats med slimfläktar mellan panelen i toppen och själva chassit, vilket gör att man får plats med tjockare radiatorer om man vill. Colossus Mini bygger på en liknande bas som Prodigy/Phenom. Älskar verkligen att båda hårddiskburarna går att ta bort, till och med 5.25" platsen sitter med skruv, slipper man borra nitar.

När man plockat bort allting som har med hårddiskar och 5.25" platser att göra så finns det ju extremt mycket plats i detta chassi, men sen är det ju väldigt stort för att vara itx med.

Till veckan ska jag försöka köpa åt mig lite tid så att man kan fixa fönster på båda sidopanelerna, tänkte göra några mindre fönster som följer linjen av ledlisten på något snyggt vis. Ska sedan börja laga till någon shroud innuti datorn som ska täcka nätagget och mycket annat. Återkommer med update så fort jag kan!

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Jaaaaaaaaa .D

Permalänk

Följer

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Ska följas!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av iSw3de:

Jaaaaaaaaa .D

Jaaaaaaaa..... vad?

Skrivet av Wille1504:
Skrivet av OskarW90:

Ska följas!

Tackar!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Jaaaaaaaa..... vad?

Han är nog glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Dock så kan jag väl säga att ledlisten dom har längs med fronten och sidorna inte är för alla, dock kommer jag att byta dioder så att man kan köra vitt ljus istället, tycker det är mycket cleanare.

Om det redan är RGB dioder, kan du väl koppa om dem så att alla lyser samtidigt och vips så får du vitt ljus utan att byta LEDs. Roligaste hade varit att bygga en kontroller som ger vitt sken tills dess att lådan blir farligt varm och då börjar övergå till en alltmer rödare nyans.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av beh:

Om det redan är RGB dioder, kan du väl koppa om dem så att alla lyser samtidigt och vips så får du vitt ljus utan att byta LEDs. Roligaste hade varit att bygga en kontroller som ger vitt sken tills dess att lådan blir farligt varm och då börjar övergå till en alltmer rödare nyans.

Problemet är bara att kör man röd grön blå samtidigt så blir de inte riktigt vitt, blir lite åt rosa-vitt. Men har redan gjort en egen liten platta med två vita dioder faktiskt.

Vad jag mer hunnit gjort är att kapa ut grovt formen för fönstret, med betoning på grovt, testade montera plexiglaset och det ser okej ut, nu fattas bara att slipa till kanterna.

Jag är lite sugen på att modda detta chassi lite Portal 2 inspirerat. Funderar på att göra om ledlisten lite, den drivs ju endast av två leds bakom frontpanelen, en för varje sida typ. Så jag funderar på att byta ut dom två som sitter där nu till en blå och en orange, som färgerna på portalerna, då kommer ju ena sidan av ledlisten lysa orange och den andra blå.

Vad tror ni?

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Problemet är bara att kör man röd grön blå samtidigt så blir de inte riktigt vitt, blir lite åt rosa-vitt. Men har redan gjort en egen liten platta med två vita dioder faktiskt.

Snyggt! Om det inte lyser vitt med RGB är det nog blandingsförhållandet som är fel. Sedan om det är värt att bygga något för att kontrollera det är upp till dig. Det skulle ju vara helhäftigt med flera "teman" dvs. olika färger beroende på vilket spel som spelas.

Permalänk

Bitfenix gör det igen, ett riktigt snyggt chassi måste jag säga. Även om ledlisten kanske inte är något för mig, så gillar jag den vita detaljen den skapar.
Sen att det hade varit mer lämpligt som matx chassi om det nu bygger på samma stomme som prodigy är ju en annan femma

Har haft två bitfenix raider som jag dragit in vattenkylning innan jag gick helt på den passiva fronten och även det var chassin som jag tyckte bra om

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av beh:

Snyggt! Om det inte lyser vitt med RGB är det nog blandingsförhållandet som är fel. Sedan om det är värt att bygga något för att kontrollera det är upp till dig. Det skulle ju vara helhäftigt med flera "teman" dvs. olika färger beroende på vilket spel som spelas.

Detta kommer inte bli något stort projekt så tror jag håller mig till mina två kit, en med två vita dioder och en med orange och blå. Men du har en bra idé.

Skrivet av lanbonden:

Bitfenix gör det igen, ett riktigt snyggt chassi måste jag säga. Även om ledlisten kanske inte är något för mig, så gillar jag den vita detaljen den skapar.
Sen att det hade varit mer lämpligt som matx chassi om det nu bygger på samma stomme som prodigy är ju en annan femma

Har haft två bitfenix raider som jag dragit in vattenkylning innan jag gick helt på den passiva fronten och även det var chassin som jag tyckte bra om

Ja jag gillar den aggressiva designen, men som du säger, led-listen är inte för alla. Dock med vitt ljus så ser de cleanare ut enligt mig. Detta chassi finns i både mITX och mATX version så de går att välja och vraka.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Detta lilla projekt går inte direkt snabbt fram, men har iallafall tillslut lyckats hitta en U-list som inte ser förfärlig ut. Finns både hos MNPCTech.com och Icemodz.com.

Har även börjat på att testa att installera egna LEDs för att få annan färg på den inbyggda LED-listen, men får inte till det riktigt bra. Ursäkta för iPhone-bild på dessa.

Måste klura vidare på hur jag ska få till det bättre, kanske måste ha starkare LEDs.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Discokungen

Jag tycker det ser riktigt bra ut! Vill du att det ska synas mycket när det är ljust också, eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bilderna visar att det verkar lysa ganska jämt, är det de som är besväret?

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Flamso:

Jag tycker det ser riktigt bra ut! Vill du att det ska synas mycket när det är ljust också, eller?

Skrivet av Arazand:

Bilderna visar att det verkar lysa ganska jämt, är det de som är besväret?

Bilderna ljuger tyvärr. Lyser inte alls lika bra som original, även fast jag monterat dom på samma sätt. Får testa några starkare dioder.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Bilderna ljuger tyvärr. Lyser inte alls lika bra som original, även fast jag monterat dom på samma sätt. Får testa några starkare dioder.

Är den där plasten urgröpt? Så fall kanske en sådan tunn led flexibel list kan funka? Eftersom det är en led per centimeter menar jag.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av C4B12:

Bilderna ljuger tyvärr. Lyser inte alls lika bra som original, även fast jag monterat dom på samma sätt. Får testa några starkare dioder.

Ah! Jag förstår! Du är på rätt väg! Snyggt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Arazand:

Är den där plasten urgröpt? Så fall kanske en sådan tunn led flexibel list kan funka? Eftersom det är en led per centimeter menar jag.

Vet inte riktigt vad du menar med urgröpt, men jag funderar på att testa fästa någon ledlist på insidan istället.

Skrivet av Flamso:

Ah! Jag förstår! Du är på rätt väg! Snyggt!

Tack så mycket!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Vet inte riktigt vad du menar med urgröpt, men jag funderar på att testa fästa någon ledlist på insidan istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Bilderna ljuger tyvärr. Lyser inte alls lika bra som original, även fast jag monterat dom på samma sätt. Får testa några starkare dioder.

Det ser annurlunda ut eftersom de dioden du monterat antingen har en annan spridningsvinkel på ljusstrålen eller annan styrka än den som satt i från fabrik. Om du känner för att experimentera så kan du doppa toppen i lite nagellackborttagning eller borra lite i den för att skapa oregelbundenheter i plasten som bryter ljuset mer (ökar spridningen). Men du kommer att tappa en del styrka på detta.

Permalänk
Proffsmoddare

Sitter ett slags plasthölje över, ska skruva upp imorgon och kolla hur det ser ut under den.

Skrivet av beh:

Det ser annurlunda ut eftersom de dioden du monterat antingen har en annan spridningsvinkel på ljusstrålen eller annan styrka än den som satt i från fabrik. Om du känner för att experimentera så kan du doppa toppen i lite nagellackborttagning eller borra lite i den för att skapa oregelbundenheter i plasten som bryter ljuset mer (ökar spridningen). Men du kommer att tappa en del styrka på detta.

Jo antagligen så är det så, ska experimentera och testa lite olika dioder osv. Vill ha en så liten spridning som möjligt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Vad använde du för att fästa plexit? Dubbelhäftande tejp?
Fick hem mATX versionen av denna häromdan och är lite sugen på att kapa till ett fönster