ASUS Geforce Nvidia GTX 780Ti DCII & Vanlig Stock clockproblem?

Permalänk
Medlem

ASUS Geforce Nvidia GTX 780Ti DCII & Vanlig Stock clockproblem?

Hej, har sedan länge haft min GTX 780 stockkylare när den kom ut tror jag, och nu ville jag uppgradera till SLI så jag fixade en till, och nu får jag sämre prestanda i nästan alla spel, mest i League of Legends, då jag körde med min första GTX så poppade jag ca 300 fps som droppar sedan ner til ungefär 150-200 och nu så är det i början ca 260 och droppar ner till 120-160 och ibland ner under hundra, då jag har provat att stänga av SLI så ändras inget.

Jag kör även dual screen och jag märkar att det drar ytterligare på fpsen, på båda skärmarna, men tycker ändå att med en så beast grafikkort så borde den palla det.

Då det är olika kylare och clockhastigheter på båda, kan detta vara problemet? Fick höra av Inet att det inte skulle vara något problem, men när jag sen kontaktade ASUS så sa dom tvärtom, någon som vet? :/

// Rob

Permalänk
Medlem

Första frågan är nog VARFÖR skaffade du SLI? Har du en 60hz eller 120hz skärm?
Du vet att du kan aldrig se mer fps än skärmen klarar av att visa.

En 60hz skärm visar bara 60fps oavsett om kortet klarar av att rendera spelet i 200FPS.
Skulle tro att League of Legends inte är optimerat för SLI då man kan dra runt det spelet med vilket grafikkort som helst. Ett gammalt GTX 460 för 500kr duger gott. 780SLI är galet overkill för det spelet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Havoc232:

Hej, har sedan länge haft min GTX 780 stockkylare när den kom ut tror jag, och nu ville jag uppgradera till SLI så jag fixade en till, och nu får jag sämre prestanda i nästan alla spel, mest i League of Legends, då jag körde med min första GTX så poppade jag ca 300 fps som droppar sedan ner til ungefär 150-200 och nu så är det i början ca 260 och droppar ner till 120-160 och ibland ner under hundra, då jag har provat att stänga av SLI så ändras inget.

Jag kör även dual screen och jag märkar att det drar ytterligare på fpsen, på båda skärmarna, men tycker ändå att med en så beast grafikkort så borde den palla det.

Då det är olika kylare och clockhastigheter på båda, kan detta vara problemet? Fick höra av Inet att det inte skulle vara något problem, men när jag sen kontaktade ASUS så sa dom tvärtom, någon som vet? :/

// Rob

Om jag har fattat detta rätt: Du har kopplat ihop ett 780ti med ett vanligt 780? I så fall är siffrorna helt i sin ordning då detta inte borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Första frågan är nog VARFÖR skaffade du SLI? Har du en 60hz eller 120hz skärm?
Du vet att du kan aldrig se mer fps än skärmen klarar av att visa.

En 60hz skärm visar bara 60fps oavsett om kortet klarar av att rendera spelet i 200FPS.
Skulle tro att League of Legends inte är optimerat för SLI då man kan dra runt det spelet med vilket grafikkort som helst. Ett gammalt GTX 460 för 500kr duger gott. 780SLI är galet overkill för det spelet.

Då detta inte var frågan, så struntar jag i det, det drar ner på spelprestandan/stream/film kollande. Det blir lite screen-tearing nu också.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Om jag har fattat detta rätt: Du har kopplat ihop ett 780ti med ett vanligt 780? I så fall är siffrorna helt i sin ordning då detta inte borde fungera.

Jag, då det inte borde fungera, så gör det de, och inet sa att det inte skulle vara några problem? Jag tror inte riktigt jag förstår ditt svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag, då det inte borde fungera, så gör det de, och inet sa att det inte skulle vara några problem? Jag tror inte riktigt jag förstår ditt svar.

Så Inet sa åt dig att köpa ett 780 ti när du redan hade ett 780? Då har de lurat dig.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Samma GPU om du skall köra SLI.
Alltså 2st GTX 780 = ok
2st 780Ti = ok

I detta fall antar jag att ditt 780ti sitter längst upp, alltså första pci-e porten?
Det är iaf det kortet som agerar "master" och säger åt vilka clocks det andra kortet skall köra i.

Lite kul iofs att ett TI och icke-TI fungerar med varann, det är ju i princip samma kort, bara fler upplåsta cuda kärnor och lite snabbare klock va?

OnT; Du skall iaf ha samma serie om du skall köra SLI i någon form.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Samma GPU om du skall köra SLI.
Alltså 2st GTX 780 = ok
2st 780Ti = ok

I detta fall antar jag att ditt 780ti sitter längst upp, alltså första pci-e porten?
Det är iaf det kortet som agerar "master" och säger åt vilka clocks det andra kortet skall köra i.

Lite kul iofs att ett TI och icke-TI fungerar med varann, det är ju i princip samma kort, bara fler upplåsta cuda kärnor och lite snabbare klock va?

OnT; Du skall iaf ha samma serie om du skall köra SLI i någon form.

Fan ... antog nästan det, tack för ett ordentligt svar, detta klargjorde allt. Det är exakt så, Ti är Master och Stockcooler har jag som slave, thx!

Permalänk
Medlem

Denna tråden gör mig snurrig....

Jag tolkar detta som att du har en GTX 780 sedan innan, denna med referenskylare. Du köpte nyligen ett GTX 780 Ti (Två helt olika kort)? Om detta stämmer, så ja det kommer inte fungera. Det är inte som så att du blandar ihop 780 och 780 ti? Att du helt enkelt menar att du har ett kort som är referens och ett med aftermarket kylare från ASUS? Om båda är 780 kommer detta att fungera.

Om de klockar ner sig så får du kolla temperaturerna, för att det kan vara som så att det stryper sig själv på grund av värme.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Ursäkta alla, men jag var väldigt förvirrad och yr när jag skrev denna tråd, allt är löst nu, tack för er hjälp! (hade en DirectCUII som jag misstolkade som Ti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havoc232:

Hej, har sedan länge haft min GTX 780 stockkylare när den kom ut tror jag, och nu ville jag uppgradera till SLI så jag fixade en till, och nu får jag sämre prestanda i nästan alla spel, mest i League of Legends, då jag körde med min första GTX så poppade jag ca 300 fps som droppar sedan ner til ungefär 150-200 och nu så är det i början ca 260 och droppar ner till 120-160 och ibland ner under hundra, då jag har provat att stänga av SLI så ändras inget.

Jag kör även dual screen och jag märkar att det drar ytterligare på fpsen, på båda skärmarna, men tycker ändå att med en så beast grafikkort så borde den palla det.

Då det är olika kylare och clockhastigheter på båda, kan detta vara problemet? Fick höra av Inet att det inte skulle vara något problem, men när jag sen kontaktade ASUS så sa dom tvärtom, någon som vet? :/

// Rob

Bara jag som hatar ordet poppa?

Skönt att det löste sig iaf, hur gjorde du? Vad var problemet?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk

Du bör nog sätta kortet med stockkylare i översta PCI porten så det agerar master. Asus kortet är ju lite överklockat så det kan nog vara därför det blev lite konstigt.

Sen antar jag att du spelar andra mer krävande spel än LoL eftersom du köpte ett till 780. Eller?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!