ASUS Geforce Nvidia GTX 780Ti DCII & Vanlig Stock clockproblem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

ASUS Geforce Nvidia GTX 780Ti DCII & Vanlig Stock clockproblem?

Hej, har sedan länge haft min GTX 780 stockkylare när den kom ut tror jag, och nu ville jag uppgradera till SLI så jag fixade en till, och nu får jag sämre prestanda i nästan alla spel, mest i League of Legends, då jag körde med min första GTX så poppade jag ca 300 fps som droppar sedan ner til ungefär 150-200 och nu så är det i början ca 260 och droppar ner till 120-160 och ibland ner under hundra, då jag har provat att stänga av SLI så ändras inget.

Jag kör även dual screen och jag märkar att det drar ytterligare på fpsen, på båda skärmarna, men tycker ändå att med en så beast grafikkort så borde den palla det.

Då det är olika kylare och clockhastigheter på båda, kan detta vara problemet? Fick höra av Inet att det inte skulle vara något problem, men när jag sen kontaktade ASUS så sa dom tvärtom, någon som vet? :/

// Rob

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Västerbotten
Registrerad
Aug 2010

Första frågan är nog VARFÖR skaffade du SLI? Har du en 60hz eller 120hz skärm?
Du vet att du kan aldrig se mer fps än skärmen klarar av att visa.

En 60hz skärm visar bara 60fps oavsett om kortet klarar av att rendera spelet i 200FPS.
Skulle tro att League of Legends inte är optimerat för SLI då man kan dra runt det spelet med vilket grafikkort som helst. Ett gammalt GTX 460 för 500kr duger gott. 780SLI är galet overkill för det spelet.

GPU EVGA GTX 780 Ti SLI Moderkort ASUS RAMPAGE IV BLACK EDITION CPU 4930K 4.6Ghz
Minne Dominator 16GB 2133 CL9 Nätagg Corsair AX 1200i Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm XL2720T120Hz Hårddisk 2st Samsung SSD PRO 256GB Kylning 1800x500KC3 husradiator, EK Blocks
Överklockningstråden
. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Havoc232:

Hej, har sedan länge haft min GTX 780 stockkylare när den kom ut tror jag, och nu ville jag uppgradera till SLI så jag fixade en till, och nu får jag sämre prestanda i nästan alla spel, mest i League of Legends, då jag körde med min första GTX så poppade jag ca 300 fps som droppar sedan ner til ungefär 150-200 och nu så är det i början ca 260 och droppar ner till 120-160 och ibland ner under hundra, då jag har provat att stänga av SLI så ändras inget.

Jag kör även dual screen och jag märkar att det drar ytterligare på fpsen, på båda skärmarna, men tycker ändå att med en så beast grafikkort så borde den palla det.

Då det är olika kylare och clockhastigheter på båda, kan detta vara problemet? Fick höra av Inet att det inte skulle vara något problem, men när jag sen kontaktade ASUS så sa dom tvärtom, någon som vet? :/

// Rob

Om jag har fattat detta rätt: Du har kopplat ihop ett 780ti med ett vanligt 780? I så fall är siffrorna helt i sin ordning då detta inte borde fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Tobbbe__:

Första frågan är nog VARFÖR skaffade du SLI? Har du en 60hz eller 120hz skärm?
Du vet att du kan aldrig se mer fps än skärmen klarar av att visa.

En 60hz skärm visar bara 60fps oavsett om kortet klarar av att rendera spelet i 200FPS.
Skulle tro att League of Legends inte är optimerat för SLI då man kan dra runt det spelet med vilket grafikkort som helst. Ett gammalt GTX 460 för 500kr duger gott. 780SLI är galet overkill för det spelet.

Då detta inte var frågan, så struntar jag i det, det drar ner på spelprestandan/stream/film kollande. Det blir lite screen-tearing nu också.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Om jag har fattat detta rätt: Du har kopplat ihop ett 780ti med ett vanligt 780? I så fall är siffrorna helt i sin ordning då detta inte borde fungera.

Jag, då det inte borde fungera, så gör det de, och inet sa att det inte skulle vara några problem? Jag tror inte riktigt jag förstår ditt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011
Citat:

Jag, då det inte borde fungera, så gör det de, och inet sa att det inte skulle vara några problem? Jag tror inte riktigt jag förstår ditt svar.

Så Inet sa åt dig att köpa ett 780 ti när du redan hade ett 780? Då har de lurat dig.

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Samma GPU om du skall köra SLI.
Alltså 2st GTX 780 = ok
2st 780Ti = ok

I detta fall antar jag att ditt 780ti sitter längst upp, alltså första pci-e porten?
Det är iaf det kortet som agerar "master" och säger åt vilka clocks det andra kortet skall köra i.

Lite kul iofs att ett TI och icke-TI fungerar med varann, det är ju i princip samma kort, bara fler upplåsta cuda kärnor och lite snabbare klock va?

OnT; Du skall iaf ha samma serie om du skall köra SLI i någon form.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för offerter på custom-work! PM'a mig. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av andreas_dock:

Samma GPU om du skall köra SLI.
Alltså 2st GTX 780 = ok
2st 780Ti = ok

I detta fall antar jag att ditt 780ti sitter längst upp, alltså första pci-e porten?
Det är iaf det kortet som agerar "master" och säger åt vilka clocks det andra kortet skall köra i.

Lite kul iofs att ett TI och icke-TI fungerar med varann, det är ju i princip samma kort, bara fler upplåsta cuda kärnor och lite snabbare klock va?

OnT; Du skall iaf ha samma serie om du skall köra SLI i någon form.

Fan ... antog nästan det, tack för ett ordentligt svar, detta klargjorde allt. Det är exakt så, Ti är Master och Stockcooler har jag som slave, thx!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Aug 2013

Denna tråden gör mig snurrig....

Jag tolkar detta som att du har en GTX 780 sedan innan, denna med referenskylare. Du köpte nyligen ett GTX 780 Ti (Två helt olika kort)? Om detta stämmer, så ja det kommer inte fungera. Det är inte som så att du blandar ihop 780 och 780 ti? Att du helt enkelt menar att du har ett kort som är referens och ett med aftermarket kylare från ASUS? Om båda är 780 kommer detta att fungera.

Om de klockar ner sig så får du kolla temperaturerna, för att det kan vara som så att det stryper sig själv på grund av värme.

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Ursäkta alla, men jag var väldigt förvirrad och yr när jag skrev denna tråd, allt är löst nu, tack för er hjälp! (hade en DirectCUII som jag misstolkade som Ti)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Havoc232:

// Rob

Bara jag som hatar ordet poppa?

Skönt att det löste sig iaf, hur gjorde du? Vad var problemet?

GPU: ASUS Radeon R9 290X CPU: Intel Core i7 4790K 4,00 GHz med NH-D15 RAM: 16 GB Vengeance RAM 1600 MHz PSU: Corsar CX 750m
Chassi: Fractal Design Define R5 Windowed Moderkort: ASUS ROG Maximus VII Hero SSD: Samsung 840 EVO 250 GB
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Maj 2006

Du bör nog sätta kortet med stockkylare i översta PCI porten så det agerar master. Asus kortet är ju lite överklockat så det kan nog vara därför det blev lite konstigt.

Sen antar jag att du spelar andra mer krävande spel än LoL eftersom du köpte ett till 780. Eller?

Acer Predator XB271HU | Define S | Asus P8P67 Pro | i5 2500K | 8GB RAM | Asus GTX1070 Strix OC | EVGA Supernova G2 750W | Intel 330 120GB | Intel 530 240GB | Intel 530 480GB | Windows 7 Ultimate 64
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!