Datorn (antagligen hårddisken) stannar lite slumpmässigt. Hur felsöker jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2003

Datorn (antagligen hårddisken) stannar lite slumpmässigt. Hur felsöker jag?

Har under de senaste veckorna råkat ut för att datorn får lite konstiga frysningar i perioder. Det känns som att min systemdisk antingen slutar spinna, eller så går bara inte armen, var på datorn förvisso funkar lite lätt men ändå inte helt bra. Jag kan oftast tabba mellan de senaste öppna programmen men jag kan inte öppna en ny tabb i Chrome, röra mig i ett spel, byta person eller skriva på något på Skype etc. Känns lite som att det som är inläst i ram-minnet lever, men restan är dött. Sedan så kan det ta allt mellan några sekunder upp till någon minut innan den vaknar till liv igen och hårddisken börjar knattra.

Ibland behöver jag starta om burken och då kan det hända att datorn säger att den inte hittar disken eller att det är ett fel på den men det brukar fukga bättre efter någon omstart.

Jag tror att detta beror på min systemdisk. Har två andra fysiska diskar i som jag tillfälligt tänkt koppla ut för att kunna utesluta dem. Finns det något test jag kan köra på min systemdisk för att se hur den mår?

AMD Phenom x4 9650, 4048mb, Ati Radeon HD4830, massa HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Du kan ladda hem SpeedFan och göra en S.M.A.R.T check på din hårddisk

Skitcool signatur med extrema datorspecs ( i7 Ivy(varm), GTX 980(massor med bildrutor per sekund), Massor med RAM(TYP 12, Typ minst liksom 3 SSDer )