Får BSOD vid hög belastning, behöver lite hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Dec 2012

Får BSOD vid hög belastning, behöver lite hjälp.

Hej!

Första tråden jag öppnar på forumet
Hoppas på lite hjälp med en grej.

Får BSOD i princip var gång jag spelar BF4.
Skaffade ett nytt grafikkort nyligen (EVGA 780 SC ACX), så jag trodde att det vart det som va problemet.
Bytte ut kortet mot ett likadant och har fortfarande samma problem..

Har tagit bort alla drivers och kört driver sweeper i felsäkert läge men möts med samma problem.
Har nu även fått krascher när jag spelar Minecraft med servern igång och massor med youtube flikar uppe.

1. Testat Minnena med Memtest86 i 10 timmar utan några fel.

2. Grafikkortet bytt 2 ggr så man kan ju helt glömma att det är det.

3. Får error code 3b och 80, o mina blåskärmar pekar nästan alltid på olika filer som "cause of BSOD" men ntoskrnl.exe är alltid med bland "error filerna" så
det är nog hårdvarurelaterat?

4. Har testat köra BF4 på både min SSD och min HDD och får BSOD på båda så inte disk relaterat...

5. CPU temp ligger på 25 - 30c i viloläge och 50 - 55c vill full load, GPU ligger på 39c viloläge och 79 i full load.
Inget på moderkortet går över 55c.

6. Mitt Nätagg "XFX 750w Core" har på senaste tiden börjat ticka och låta konstigt... och kan tänka mig att datorn kraschar vid tung användning på grund av att någon kondensator gått och den inte matar ut jämn eller tillräcklig ström?

Det är ju vad jag tror... Skulle ni med tippa på att det är nätagget som strular?
Vill inte köpa nytt nätagg utan att va ganska säker först...

Alla filer i Minidump folder försvann helt upp och ner... så bifogar en sådan när det kraschar nästa gång.

Mvh Adam

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Steg 1 vid felsökning är ju att köra allt i standardfrekvenser.
Ljudliga nätagg är ju aldrig bra, men jag tvivlar starkt på att det skulle vara nåt annat än fläkten som börjar bli sliten.
Kolla att den faktiskt snurrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av GHFear:

Hej!

Första tråden jag öppnar på forumet
Hoppas på lite hjälp med en grej.

Får BSOD i princip var gång jag spelar BF4.
Skaffade ett nytt grafikkort nyligen (EVGA 780 SC ACX), så jag trodde att det vart det som va problemet.
Bytte ut kortet mot ett likadant och har fortfarande samma problem..

Har tagit bort alla drivers och kört driver sweeper i felsäkert läge men möts med samma problem.
Har nu även fått krascher när jag spelar Minecraft med servern igång och massor med youtube flikar uppe.

1. Testat Minnena med Memtest86 i 10 timmar utan några fel.

2. Grafikkortet bytt 2 ggr så man kan ju helt glömma att det är det.

3. Får error code 3b och 80, o mina blåskärmar pekar nästan alltid på olika filer som "cause of BSOD" men ntoskrnl.exe är alltid med bland "error filerna" så
det är nog hårdvarurelaterat?

4. Har testat köra BF4 på både min SSD och min HDD och får BSOD på båda så inte disk relaterat...

5. CPU temp ligger på 25 - 30c i viloläge och 50 - 55c vill full load, GPU ligger på 39c viloläge och 79 i full load.
Inget på moderkortet går över 55c.

6. Mitt Nätagg "XFX 750w Core" har på senaste tiden börjat ticka och låta konstigt... och kan tänka mig att datorn kraschar vid tung användning på grund av att någon kondensator gått och den inte matar ut jämn eller tillräcklig ström?

Det är ju vad jag tror... Skulle ni med tippa på att det är nätagget som strular?
Vill inte köpa nytt nätagg utan att va ganska säker först...

Alla filer i Minidump folder försvann helt upp och ner... så bifogar en sådan när det kraschar nästa gång.

Mvh Adam

Du har inte någon kompis som kan va sjyrre o låna ut sitt nätagg till dig? Det tar ju inte längre än 10 minuter att sätta dit ett utanför chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Zawz:

Du har inte någon kompis som kan va sjyrre o låna ut sitt nätagg till dig? Det tar ju inte längre än 10 minuter att sätta dit ett utanför chassit.

Det som är så tråkigt... Enda polaren med ett nätagg över 400w bor i norge nu :/ Så kan inte testa...
Får isåfall kontakta nån gammal polare från skolan back in the day ^^ Kanske nån som har. kommer med mer info när jag har hittat nån.

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2005

Hej, ser att du har överklockad processor, har du automatisk volt-kontroll eller kör du statisk ?

Släptop :| Asus ROG G750JX-T4133H -( 17,3" FullHD -:- Intel i7 4700HQ @3.4GHz-:- GTX 770M 3GB @932MHz -:- 16GB RAM @1600MHz -:- 256GB SSD -:- 750GB HDD 7200rpm - Win 8.1
Stationär :| Hemmabygge (Pensionerad 2013-08-14) -( Asus Rampage III Extreme -:- Intel i7 Quad 950 @3,7GHz -:- 12GB RAM Corsair Dominator 1800MHz -:- 240GB SSD Force GT -:- Gigabyte GTX 580 x 2 -:- Corsair PSU -1200W Modular -:- Antec Twelvehundred -:- Win 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av GHFear:

BSOD felkod 3b brukar tyda på instabil klock på grund av får låg spänning! Så det är inte omöjligt att det är din OC som spökar.

0x101 = Öka Vcore
0x124 = Öka/Minska QPI/VTT först, om detta ej funkar Öka/Minska vcore...
0x0A = ostabilt RAM/IMC, Öka QPI först, om detta inte funkar öka Vcore
0x1A = "Memory management error" Kan vara fel på ditt RAM-Minne. Testa med memtest.
0x1E = Öka Vcore
0x3B = Öka Vcore
0x3D = Öka Vcore
0xD1 = QPI/VTT, Öka/Minska, kan vara ostabilt RAM
0x9C = QPI/VTT Öka/Minska
0x7E = Korrupta OS filer, möjligtvis pga överklockning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Mjuuu:

Hej, ser att du har överklockad processor, har du automatisk volt-kontroll eller kör du statisk ?

Skrivet av kerbo:

BSOD felkod 3b brukar tyda på instabil klock på grund av får låg spänning! Så det är inte omöjligt att det är din OC som spökar.

0x101 = Öka Vcore
0x124 = Öka/Minska QPI/VTT först, om detta ej funkar Öka/Minska vcore...
0x0A = ostabilt RAM/IMC, Öka QPI först, om detta inte funkar öka Vcore
0x1A = "Memory management error" Kan vara fel på ditt RAM-Minne. Testa med memtest.
0x1E = Öka Vcore
0x3B = Öka Vcore
0x3D = Öka Vcore
0xD1 = QPI/VTT, Öka/Minska, kan vara ostabilt RAM
0x9C = QPI/VTT Öka/Minska
0x7E = Korrupta OS filer, möjligtvis pga överklockning.

Överklockade CPU'n flera veckor efter att jag började få blåskärmar
Bara haft överklockat i typ 4 dagar Blåskärmarna har hållit på i ett par "2" månader.

Så är nog inte det...

Ännu ett bevis på att det är nätagget För låg spänning som sagt... ^^ haha tack för svaret.
Edit: Kan ju va moderkortet då med..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av GHFear:

Överklockade CPU'n flera veckor efter att jag började få blåskärmar
Bara haft överklockat i typ 4 dagar Blåskärmarna har hållit på i ett par "2" månader.

Så är nog inte det...

Ännu ett bevis på att det är nätagget För låg spänning som sagt... ^^ haha tack för svaret.

Ja så kan man kanske med tolka det.
XFX core edition har ju 5 års garanti, så om du kan påvisa att det inte fungerar som det skall så är det ju bara att reklamera.