Gamla datorkomponenter? Vad gör man*?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnäng
Registrerad
Maj 2010

Gamla datorkomponenter? Vad gör man*?

Tja SweC.

Jag plockade ner en gammal dator igår som jag fick på jobbet. Den är ca 10 år gammal skulle jag gissa.

Det är en socket A (T462) Med en AMD athlon processor.
Ram: DDR-400 1st på 512MB och 1st 256MB

Ett näragg av okänt märke på 250W fanns oxå.

Allt fungerar. Tror ni men kan få nått för detta eller ska man slänga allt?

Mvh
Andreas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Kan inte komma på något användningsområde förutom värmefläkt eventuellt

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer XB270HU]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2006

Jag skullle sagt slänga eller skänkes här på swec forum.. beroende på skicket på hårddisken så kan man ju köpa ett usb chassi om man vill ha en extern tex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Allendorr:

Tja SweC.

Jag plockade ner en gammal dator igår som jag fick på jobbet. Den är ca 10 år gammal skulle jag gissa.

Det är en socket A (T462) Med en AMD athlon processor.
Ram: DDR-400 1st på 512MB och 1st 256MB

Ett näragg av okänt märke på 250W fanns oxå.

Allt fungerar. Tror ni men kan få nått för detta eller ska man slänga allt?

Mvh
Andreas

klart att du kan göra nått av de! Installera ubuntu på den och lär dig använda det! Lär dig lite linux terminal! Prova lite gamla spel på den! Använd den som en server. Använd den som en nas! använd den som en rounter (köp wifi kort), använd den som en htpc. Plocka isär den helt och plocka ihop den och öva på att bygga, se om den startar som det ska efter bygget. Gör det mycket snabbt och försök slå ditt tidigare rekord. bygg utan esd armband och se om esd skador är legit.... massor av grejer du kan göra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Nog för att du var duktig på att komma på användningsområden för en gammal dator, men jag kan nog komma på 1000 saker jag hellre gör Inte för att du fråga mig, men...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Beroende på processor kan den ha ett litet värde.
Annars finns det säkert någon entusiast här på Swec som tar den "mot fraktkostnad".

Fo3

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnäng
Registrerad
Maj 2010

Tackar för tipsen.. Kör nog lite olilka grejer.. Har plockat isär den och satt ihop allt. Gjort rent och fint. Ska testa installera lite grejer. Efter det när jag tröttnat så skänks den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Allendorr:

Tackar för tipsen.. Kör nog lite olilka grejer.. Har plockat isär den och satt ihop allt. Gjort rent och fint. Ska testa installera lite grejer. Efter det när jag tröttnat så skänks den.

Gillar du att löda så kan du även byta plats på lite kondensatorer som är identiska. Och starta dator för att se om du har lyckats! Bra träning!