BOOTMGR is missing (Windows XP)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

BOOTMGR is missing (Windows XP)

Hej. Har en gammal XP-dator som ska användas som skräpdator.
Nu har jag fått upp felmeddelande. "BootMGR is missing, press ctrl+alt+delte to restart" . Gör man detta kommer samma text upp igen. XP startar aldrig.
Vad har hänt? Kan man lösa detta utan att behöva ominstallera datorn? Hjälper en ominstallation eller kan det vara hårddisken som kraschat?

Har googlat en del men endast hittat att folk får detta problem när dom ska installera om datorn. Jag försöker inte installera om datorn, jag vill bara starta den som vanligt.

HJälp nån? tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Den hittar inte Windows och beror oftast på att disken pajat, Windows blivit korrupt, eller så försöker den boota ifrån fel enhet. Har du gjort någon hårdvaruförändring nyligen eller flyttat datorn eller så?

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av trickysaer:

Den hittar inte Windows och beror oftast på att disken pajat, Windows blivit korrupt, eller så försöker den boota ifrån fel enhet. Har du gjort någon hårdvaruförändring nyligen eller flyttat datorn eller så?

Hej och stort tack för ditt svar.
Det är en laptop och den har flyttats runt en del så kan ju råkat ut för en smäll dessvärre. Men installerade ett par windowsprogram, kan detta ha strulat till det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Memphs:

Hej och stort tack för ditt svar.
Det är en laptop och den har flyttats runt en del så kan ju råkat ut för en smäll dessvärre. Men installerade ett par windowsprogram, kan detta ha strulat till det?

Tveksamt, det är klart att det kan ha blivit något knas där pga virus eller liknande men det känns mer som om det kan vara disken som gett upp eller dylikt. Går det att komma in i BIOS på den? Då kan du kolla om den åtminstone hittar hårddisken.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Det kan även vara moderkortet som pajat.
När jag hade en i5 760 med ett Asus "xxx" s1156 för ca. 3 år sedan så fick jag samma error, helt random en dag.
Det visade sig att 4 av 6st SATA portar hade bara dött, vet fortfarande inte orsaken men det var problemet iaf.

Behöver du hjälp med något gällande PC/kringutrustning?
Tveka inte på att skicka ett PM, vi kan klura ut en lösning tillsammans!