Nybyggd dator, Tangentbord & Mus vill ej fungera, men får ström.

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, Tangentbord & Mus vill ej fungera, men får ström.

Byggde idag en ny dator, det var väldigt trångt bygge eftersom jag byggde allt i ett BitFenix Prodigy M chassi, när jag blev klar så startade datorn perfekt, och visade bild på skärmen, men när jag kopplar in både mus och tangentbord vägrar båda att fungera, tangentbordet lyser men kan ej trycka ngt, musens laser blinkar till då man kopplar in den men skäcks efter 1 sekund. Både mus och tangentbord är ju plug and play. Jag har använt båda dessa på min laptop och min förra stationära dator och funkar utmärkt. Jag tror att det är ett drivrutinsproblem eller något liknande, men vet ej hur jag ska kunna installera drivrutiner utan att kunna installera ett operativsystem, har inte heller en CD läsare.

Har ni något förslag på vart felet kan ligga, har ni haft en liknande situation?

Tackar redan för svar!

Permalänk
Medlem

Testat alla USB portar?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Har du råkat koppla in dem i usb3portarna så kräver dessa drivrutiner för att fungera.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vet inte hur men de började fungera när jag startade datorn, har dock fått ett annat problem, skulle installera windows från ett bootable usb men när den ska starta bootningen så står det bara "Windows is loading files" och fastnat där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibas:

Hmm, jag vet inte hur men de började fungera när jag startade datorn, har dock fått ett annat problem, skulle installera windows från ett bootable usb men när den ska starta bootningen så står det bara "Windows is loading files" och fastnat där

Hur lång tid har du låtit den stå? Det kan ta en stund, bara att ha tålamod.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

EDIT: Löste problemet, det var något med just den USB slotten, bytte till en annan, nu sitter jag på den datorn och allt fungerar perfekt än sålänge!