Dator stängs av helt, sätts igång men ger ingen bild.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2014

Dator stängs av helt, sätts igång men ger ingen bild.

Hej Sweclockers!

Min dator har börjat bete sig väldigt märkligt. Det har hänt att min dator helt utan förvarning bara ger upp, pang boom, död. Troligtvis är det väl någon form av strömspik eller något som stör nätagget. Hur som så skedde detta igen för några dagar sen och sedan dess har något märkligt hänt.

1. Datorn gick att inte att stänga av på det vanliga sättet. (dvs start > stäng av > Windows stängs ner). Jag blev tvungen att hålla ner Power-knappen.

2. Jag satte igång datorn igen och då hade CMOS ändrat datum till år 2018 och allt blev helt galet. Ändrade datum och startade om datorn och samma problem med att den inte stängs av helt uppstod igen.

3. Jag virussökte allt utan resultat.

4. Jag gick in i BIOS och tittade ifall någon inställning hade ändrats vilket det inte hade gjort. Däremot valde jag att tillåta att BIOS skapar en reperationsfil utifall jag behöver installera om/uppdatera det. Sedan stängde jag av alla icke-nödvändiga tjänster vid uppstart i MSconfig.

5. Efter steg 4 började det knasa sig ordentligt. Efter att jag hade varit inne i BIOS gick jag in i Windows igen som vanligt. Allt var som vanligt och efter några timmars användande stängde jag av datorn som vanligt och då fungerade bortsett från att datorn gick igång igen utan att jag hade rört min powerknapp! Och dessutom fungerade inte skärmen, det var som att den inte fick någon signal!

Så min fråga lyder. Hur ska jag gå tillväga för att felsöka den?

Windows 7 Home Premium 64x | Intel Core i7 950 @ 4.0 GHz | Gigabyte X58-USB3 | Corsair 6 GB RAM DDR3 | Geforce GTX 580

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009

Om datorn är gammal så kanske CMOS batteriet slutat fungera. Prova att köpa ett nytt (kostar ca 29:- på Kjelle), billigt sätt att eliminera åtminstone en möjlig orsak.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Vad har du för dator?

Varför misstänker du strömspikar, finns det någon speciell omkringliggande variabel vi bör vara medvetna om?

Snurrar alla fläktar i datorn när den startar och spinner allt upp som det ska?

Kan du komma åt bios för att göra en "reset to default settings" eller vad det nu kan tänkas heta på din dator?

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2014

Jag har nu följt era råd och bytt CMOS batteri samt återställt till default settings i BIOS. Det hjälpte! Tack så mycket för hjälpen!

Windows 7 Home Premium 64x | Intel Core i7 950 @ 4.0 GHz | Gigabyte X58-USB3 | Corsair 6 GB RAM DDR3 | Geforce GTX 580