Behöver hjälp med ett jobbigt problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Behöver hjälp med ett jobbigt problem

Plockade ihop en dator för ett par dagar sedan, installerat OS är W7 Ultimate.

Datorn fungerar fint förutom att efter en stund när man klickat sig runt på nätet så blir skärmen antingen helt rosa, vit-blå randig eller vit. Alltså helt färgad, man ser inget annat. (testat med flera olika skärmar & kablar)

Det enda man kan göra i detta läget är att reboota. När biosskärmen vaknar igen är bilden som den skall. Därför tror jag inte att det är något glapp i hårdvara för då skulle väl problemet sitta i även vid direkt omstart?

Har installerat alla W-updates. Alla drivrutiner är uppdaterade. Har gjort div benchmarks mm -> aldrig några problem..

Är det någon som haft detta problem tidigare? Är tacksam för all hjälp!

(ASUS Radeon HD7770 1024MB DirectCU V2)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Koskar:

Plockade ihop en dator för ett par dagar sedan, installerat OS är W7 Ultimate 09.

Datorn fungerar fint förutom att efter en stund när man klickat sig runt på nätet så blir skärmen antingen helt rosa, vit-blå randig eller vit. Alltså helt färgad, man ser inget annat. (testat med flera olika skärmar & kablar)

Det enda man kan göra i detta läget är att reboota. När biosskärmen vaknar igen är bilden som den skall. Därför tror jag inte att det är något glapp i hårdvara för då skulle väl problemet sitta i även vid direkt omstart?

Har installerat alla W-updates. Alla drivrutiner är uppdaterade. Har gjort div benchmarks mm -> aldrig några problem..

Är det någon som haft detta problem tidigare? Är tacksam för all hjälp!

(ASUS Radeon HD7770 1024MB DirectCU V2)

Vilka övriga specs har du? Det låter onekligen som någon form av grafikkortsproblem. Ser det ut något som detta;

http://www.youtube.com/watch?v=HGrJVzOzHG4

http://www.youtube.com/watch?v=b2o_CaSqKvE

Och i synnerhet när linjerna/ränderna enbart går över halva skärmen. Problemen sitter inte alltid i efter uppstart utan kan dyka upp senare (intermittenta problem är de värsta).

Troligen är detta tyvärr ett hårdvarufel och mest sannolikt är att det har med grafikkortet att göra.

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Vad är Windows 7 Ultimate 09? Låter som nåt piratnedladdat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av thelin:

Vilka övriga specs har du? Det låter onekligen som någon form av grafikkortsproblem. Ser det ut något som detta;

http://www.youtube.com/watch?v=HGrJVzOzHG4

http://www.youtube.com/watch?v=b2o_CaSqKvE

Och i synnerhet när linjerna/ränderna enbart går över halva skärmen. Problemen sitter inte alltid i efter uppstart utan kan dyka upp senare (intermittenta problem är de värsta).

Troligen är detta tyvärr ett hårdvarufel och mest sannolikt är att det har med grafikkortet att göra.

ASUS M5A97 LE R2.0
AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition
A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Svarta

Ingen av de videorna visar tyvärr(?) mitt problem. Utan allt kan vara helt normalt i flera timmar om datorn bara står på "tomgång". Men om jag öppnar chrome och bara slösurfar en stund så får den en konstant "snäll" färg som täcker hela skärmen. Aldrig bara delar av skärmen eller enstaka ränder.. Skall försöka göra en film av det, kanske hjälper?

Skall jag testa att installera äldre drivrutiner till Gkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Koskar:

ASUS M5A97 LE R2.0
AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition
A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Svarta

Ingen av de videorna visar tyvärr(?) mitt problem. Utan allt kan vara helt normalt i flera timmar om datorn bara står på "tomgång". Men om jag öppnar chrome och bara slösurfar en stund så får den en konstant "snäll" färg som täcker hela skärmen. Aldrig bara delar av skärmen eller enstaka ränder.. Skall försöka göra en film av det, kanske hjälper?

Skall jag testa att installera äldre drivrutiner till Gkortet?

Kommer felet fram fortare om du kör igång ett spel?

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, RX470@1400/7400
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Har inte testat något spel, men det kommer fram fortare om jag kör en video på youtube.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Koskar:

Har inte testat något spel, men det kommer fram fortare om jag kör en video på youtube.

Eftersom det påskyndas av belastning och funkar vid uppstart skulle jag misstänka att det är temperatur-relaterat. Nästa steg i felsökning borde vara att mäta temps och stresstesta (milt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Release:

Eftersom det påskyndas av belastning och funkar vid uppstart skulle jag misstänka att det är temperatur-relaterat. Nästa steg i felsökning borde vara att mäta temps och stresstesta (milt).

Körde Furmark nu, med en max temp på 70grader. Annars ligger den på 36-37 grader vid normal användning. Efter detta har jag gjort samma saker som skapat problemen innan, inte fått någon krasch ännu. Kan kortet liksom "bränt in sig" nu efter furmark?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Koskar:

Körde Furmark nu, med en max temp på 70grader. Annars ligger den på 36-37 grader vid normal användning. Efter detta har jag gjort samma saker som skapat problemen innan, inte fått någon krasch ännu. Kan kortet liksom "bränt in sig" nu efter furmark?

Haha kanske det, min tanke kring problemet, jag har haft ett liknande problem med ett gammalt grafikkort jag gjort mig av med nu. Det började med glapp i den ena VGA-kontakten, det visade sig bara efter en viss tids användning och verkade vara temperatur-relaterat. Problemet försvann när jag skiftade VGA-sladden till den andra kontakten på kortet men återkom efter ett par veckor. Vad som till slut löste problemet helt var att jag bytte kylpasta på gpu:n. Det verkade ha varit ojämnt fördelat och reagerade olika vid olika temperaturer.

Dyker problemet upp igen skulle jag rekommendera att du byter kylpasta på gpu:n så ska du se att den kyler bättre. Finns många guider både här och på youtube om du är osäker på hur du ska göra. Ta det bara lugnt och se till att rengöra ordentligt först med till exempel kemiskt ren bensin (finns på coop) och torka/dutta med kaffefilter för att torka upp innan du applicerar ny kylpasta.

Sen KAN jag ju ha helt fel också, så hör gärna med någon annan om råd, till exempel google.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Ang din tanke med temp. Är det inte konstigt då att när jag använder datorn och kollar på ex youtube så ligger datorn på 36grader, och efter 2 sek så får jag den konstiga färgen. Känns märkligt att tempen skulle stiga så mycket att den blir överbelastad på 2 sek när den klarar stresstest i 15 min?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Nu när jag kollar temp usage osv ser jag att de verkar ligga väldigt högt, GPU usage på 93% i idle. GPU temp på 56 o stiger långsamt.. fläkt är satt på auto.
Allt syns på bild

Är detta normalt? Känns som detta kan vara problemet som orsakar de konstiga krascherna..

http://i59.tinypic.com/2u3yxb4.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Koskar:

Nu när jag kollar temp usage osv ser jag att de verkar ligga väldigt högt, GPU usage på 93% i idle. GPU temp på 56 o stiger långsamt.. fläkt är satt på auto.
Allt syns på bild

Är detta normalt? Känns som detta kan vara problemet som orsakar de konstiga krascherna..

http://i59.tinypic.com/2u3yxb4.jpg

Det kan det vara, som sagt, byt kylpasta och kolla att kylningen funkar. Ställ fläktkontrollen på max sedan och testa gradvis lägre inställning eller pwm.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com