Torvalds ger tummen upp till Nvidias satsning på öppen källkod för Tegra K1

Permalänk
Melding Plague

Torvalds ger tummen upp till Nvidias satsning på öppen källkod för Tegra K1

Nvidia gör en kovändning och ger en hjälpande hand till öppen källkodsprojektet Nouveau, vilket får Linux-skaparen Linus Torvalds att hälsa med ett annat finger.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hjälpsam

Tja; kan man säga annat än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Inte likt Nvidia men bra att det går åt rätt riktning.

Permalänk
Medlem

smart gjort av nvidia allt annat vore idiotiskt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Behövs om det skall bli någon satsning för bilar powered by Tegra!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Tja, mellan SteamOS och Mantle, vad annars skall de göra?

Permalänk
Medlem

Det är inte Fuck you nVidia denna gången då

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Tja, mellan SteamOS och Mantle, vad annars skall de göra?

Hur menar du nu?

Det är en nVidia utvecklare Pierre-Loup som jobbar konstant på SteamOS. Nyligen gjorde han samt en kolega en patch mot drivrutinerna för Xbox360 kontrollen. Du hittar hans posts både på devtalk forumen samt github som aplattner.

Mantle är dock intressant att se vad nVidia väljer att göra.

Att nVidia rör sig mot OpenSource är inte något speciellt nytt. De postade redan förra året om att börja hjälpa nouveau med utvecklingen av öppna drivrutiner.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lxaralex:

Riktigt jäkla bra.

Permalänk
Medlem

Misstänker att det har med SteamOS att gör som byggs på Linux att göra, det är ganska stor kundkrets. Så Nvidia är nog villiga att testa gränserna på en mindre skala och kanske så fall öppna upp det mer och mer efterhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså, vem är den stackars människan som tvingas rapportera om uttalanden ifrån google+? Det är ju helt dött där!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arazand:

Misstänker att det har med SteamOS att gör som byggs på Linux att göra, det är ganska stor kundkrets. Så Nvidia är nog villiga att testa gränserna på en mindre skala och kanske så fall öppna upp det mer och mer efterhand.

Egentligen behöver inte nvidia öppna upp sin kod för sina "vanliga" GPUer. Deras binärblobbar för linux är nästintill perfekta och SteamOS är redan fullt av binärer.

Permalänk
Entusiast

passar inte in längre?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Långfingret?

Permalänk

Det var ju skönt. Att Nvidia öppnar upp sig är bra för alla.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Långfingret?

http://www.youtube.com/watch?v=iYWzMvlj2RQ

30 sek in.

Permalänk
Medlem

Linus är ju en rolig liten filur han med. Undra vilket finger eller kroppsdel det blir nästa gång...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

nVidia har lite hjärna trots allt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Egentligen behöver inte nvidia öppna upp sin kod för sina "vanliga" GPUer. Deras binärblobbar för linux är nästintill perfekta och SteamOS är redan fullt av binärer.

Jag tillhör nog den kategorin där nvidia's binärblobbar inte funkade alls på min Linux burk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Alltså, vem är den stackars människan som tvingas rapportera om uttalanden ifrån google+? Det är ju helt dött där!

Då har du inte använt det ordentligt. Är långt ifrån dött om man lägger till intressanta personer och sidor, och inte förväntar sig att det magiskt ska dyka upp något intressant.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Varför ska Nvidia hyllas? De kovänder bara för att de ser att framtiden för deras intäkter stavas Android(och i förlängningen Linux).

Det är återigen bara krasst egenintresse från deras del, inte något särskilt stöd för open source. Att de väntade så här länge visar bara hur ovilliga de var in i det allra sista.

Nvidia är fortfarande ett uselt företag för open source och många andra saker som tillhör allmännyttan.
(Ja, jag vet, innan ni Nvidia fanboys blir griniga, inget företag har en PLIKT att hjälpa allmännyttan men när ett visst företag har varit så uselt så länge så förtjänar de att hånas, speciellt när de vänder av krassa ekonomiska skäl men försöker måla upp det som om de bryr sig om open source).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Varför ska Nvidia hyllas? De kovänder bara för att de ser att framtiden för deras intäkter stavas Android(och i förlängningen Linux).

Det är återigen bara krasst egenintresse från deras del, inte något särskilt stöd för open source. Att de väntade så här länge visar bara hur ovilliga de var in i det allra sista.

Nvidia är fortfarande ett uselt företag för open source och många andra saker som tillhör allmännyttan.
(Ja, jag vet, innan ni Nvidia fanboys blir griniga, inget företag har en PLIKT att hjälpa allmännyttan men när ett visst företag har varit så uselt så länge så förtjänar de att hånas, speciellt när de vänder av krassa ekonomiska skäl men försöker måla upp det som om de bryr sig om open source).

Jag känner likadant, även om jag haft mestadels goda erfarenheter av deras stängda drivrutiner. Jag övergav dem till slut för att kunna köra uteslutande öppen mjukvara. Hade nVidias öppenhet kommit genom en grundläggande företagsvision hade jag respekterat dem mer. Nu tvingas de åt ett visst håll enbart för att inlåstheten börjar straffa sig ekonomiskt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Varför ska Nvidia hyllas? De kovänder bara för att de ser att framtiden för deras intäkter stavas Android(och i förlängningen Linux).

Det är återigen bara krasst egenintresse från deras del, inte något särskilt stöd för open source. Att de väntade så här länge visar bara hur ovilliga de var in i det allra sista.

Nvidia är fortfarande ett uselt företag för open source och många andra saker som tillhör allmännyttan.
(Ja, jag vet, innan ni Nvidia fanboys blir griniga, inget företag har en PLIKT att hjälpa allmännyttan men när ett visst företag har varit så uselt så länge så förtjänar de att hånas, speciellt när de vänder av krassa ekonomiska skäl men försöker måla upp det som om de bryr sig om open source).

Även om jag håller med dig så skall man väl också vara glad oavsätt anledning att de öppnar upp sig. Oavsätt anledning till deras vändning så kommer OS att nyttja detta. Sedan när det kommer till drivrutiner så kan tyvärr inte allt vara öppet pga licenser som både AMD och nVidia dragit sig på och byrokratin i det kapitalistiska samhället snurrar sakta.

Tog över nått år för AMD att släppa HDMI ljud till Radeon fast allt var redan klart behövde bara clearas av advokater.

Skrivet av brajonk:

nvidia måste ju vara ett av det största hotet för oss konsumenter tillsammans med microsoft...

Släng på diverse tillverkare av datorer (ASUS, Samsung, HP, etc) samt även moderkort och nätverksenheter (RaLink,Intel,Broadcom) samt en annan drös av tillverkare för Tangentbord och möss. Där dessa komponenter inte följer standarder som varit utsatta sedan begynelsen bara för att Windows skall stödjas.

Jag pratar allt från att BIOS/UEFI inte föjer ACPI utan gör fulhacks för Windows, eller bristande funktioner i Intel drivrutiner till wifi (adhoc) till helt värdelösa RaLink/Broadcom som inte funkar alls. Eller periferier som inte följer någon vidare HID standard eller kräver special lösningar av deras programvara för att fungera korrekt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag tillhör nog den kategorin där nvidia's binärblobbar inte funkade alls på min Linux burk.

Jag är oxå en av de som bara haft problem med nvidias binärer. Den ända gång jag har fått det fungera delvis(buggit) är i ubuntu men det är då inte intressant för mig då jag gärna använder andra distros som t.ex. Kali Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Egentligen behöver inte nvidia öppna upp sin kod för sina "vanliga" GPUer. Deras binärblobbar för linux är nästintill perfekta och SteamOS är redan fullt av binärer.

Skrivet av Arazand:

Jag tillhör nog den kategorin där nvidia's binärblobbar inte funkade alls på min Linux burk.

Nouveau har bättre bakåtkompatibilitet än de nyare drivarna enligt min upplevelse.
I och för sig har de problem jag haft främst berört ett gammalt OEM använt chipset så jag är inte hundra.
Dock, nvidia är ju enormt duktiga på att rulla ut instabila drivare. Man får verkligen axplocka innan man hittar en som fungerar i så många skrivbordsmiljöer som möjligt, med hyfsad prestanda och utan att krascha X.

Mitt 560 Ti har fungerat hyfsat dock, vissa problem med 304/310 drivarna.
Nouveau: NP, bara att fläktarna inte kunde styras.

Skrivet av brajonk:

nvidia måste ju vara ett av det största hotet för oss konsumenter tillsammans med microsoft...

Ursäkta, men vad det gäller drivare till linux är fan AMD det drygaste företag jag vet för de slutar stödja äldre kort medan Nvidia gör det.

Nvidia stödjer 6000 serien från 2004-2005 på sina 304/310 drivare. (det fungerar rätt hyfsat)
AMD stödjer inte r600 från 2006-2007 ihop med nyaste X (inte för att jag provat, men det verkar ju lönlöst när de själva säger detta)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

Trevligt!

Jag använde förr Nvidia grafikkort men övergav dom pga av dåligt stöd för öppna drivrutiner.
Bra att äntligen Nvidia börjat satsa lite på öppen källkod.

Tegra K1 verkar lovande. Skulle vilja se den på en liten single-board computer.

Permalänk
Medlem

Nvidias stängda drivare är inte perfekta. Jag har aldrig varit med om en installation som varit tearing-fri. Iaf inte när man kollar på nån play-kanal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Nouveau har bättre bakåtkompatibilitet än de nyare drivarna enligt min upplevelse.
I och för sig har de problem jag haft främst berört ett gammalt OEM använt chipset så jag är inte hundra.
Dock, nvidia är ju enormt duktiga på att rulla ut instabila drivare. Man får verkligen axplocka innan man hittar en som fungerar i så många skrivbordsmiljöer som möjligt, med hyfsad prestanda och utan att krascha X.

Mitt 560 Ti har fungerat hyfsat dock, vissa problem med 304/310 drivarna.
Nouveau: NP, bara att fläktarna inte kunde styras.

Ursäkta, men vad det gäller drivare till linux är fan AMD det drygaste företag jag vet för de slutar stödja äldre kort medan Nvidia gör det.

Nvidia stödjer 6000 serien från 2004-2005 på sina 304/310 drivare. (det fungerar rätt hyfsat)
AMD stödjer inte r600 från 2006-2007 ihop med nyaste X (inte för att jag provat, men det verkar ju lönlöst när de själva säger detta)

Att de knoppar av äldre kort är något vanligt, nVidia gör det och AMD gör det, sedan hur länge supporten sitter kvar är en annan femma. nViida har varit bra duktigare på Linux sidan att ha lång support men även att Legacy drivrutinerna uppdateras förvånandsvärt ofta.

AMD därimot har som du säger knoppat av ganska stor del och även nya kort vilket sågs lite snett på. Men det är nog till bara en fördel om man tittar på vilken state deras nuvarande blob ligger på. Jag menar nVidia GTX 680 slår ner alla AMD kort under r9 290 vilket även GTX 460 gör i vissa tillfällen.

Wine prestandan så sitter AMD på 50% om man får det ens att fungera, medans nVidia sitter på 80+% motsvarande Windows. Tittar vi sedan också på hur snabbt nVidia släpper nya driverutiner till Xorg och Kerneln så är AMD KO på Linux. På Windows har jag inte haft några större problem oavsätt tillverkare. Dock har ju AMD lite av en dålig trackrekord på Windows med, specielt med långvariga buggar som musproblemen som även är fortfarande kvar på Linux.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.