Microsoft väljer Satya Nadella till Steve Ballmers efterträdare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft väljer Satya Nadella till Steve Ballmers efterträdare

Den avgående vd:n Steve Ballmer efterträds av Satya Nadella, som nu ska leda Microsoft genom förvandlingen från ett renodlat mjukvaruföretag till ett fokus på "enheter och tjänster".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Seså, är det en profet eller en människa vi pratar om?

Citat:

To do magical things and ultimately make the world a better place.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det här kommer att vara intressant att följa. Paradigm-skifte i Microsoft sker ju inte var dag.
Jag tror visserligen att Microsofts bästa dagar är bakom sig, men det finns inget som säger att de inte kan nå bra dagar igen.
Så länge de satsar rätt på det mobila segmentet och låter Nokia vara Nokia.

Och allt är bättre än den där Nokiatomten.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara bättre att ta in en ny person istället för någon som jobbat där i 20år?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat igenom presentationsvideorna på Microsofts hemsida så har han helt rätt i att utmaningen och framtida möjligheter ligger i att bli ett mjukvaruföretag som skapar produkter och tjänster för en mobil värld. Men han lär nog inte göra Ballmers misstag att låta detta ske genom en att negligera den produktflora som fanns i världen redan. Finns en liten klick som inte håller med, men det anser jag man gjorde med Windows 8 hur många ursäkter dess anhängare hittar på. Att "skeda" in ett surfplattegränssnitt på ett OS som skulle rulla på traditionella datorer blev allt annat än en framgång bevisligen.

Får av Microsofts hemsida intrycket att han är mer eftertänksam och sansad än rappa beslut så han är nog ett bra val. Lycka till Satya!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

"framgångsrika molntjänsten Azure". Framgångsrika?

Permalänk
Medlem

En rund tur på microsofts kontor (Y)

Visa signatur

GPU: Nvidia 970
CPU: Intel i7-6700k 4.0GHZ
PSU: Be quiet! 600w 80+ Silver
RAM: Corsair 2x 8GB DR4 2133MHz
Moderkort: Gigabyte Z170 Gaming K3

Permalänk
Medlem

"Hello, I'm calling from Windows..."

Permalänk
Medlem

Istället för att ta in lite friskt blod så tar man in en som jobbat där i 20år+

...Han kommer säkert revolutionera hela företaget!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

"framgångsrika molntjänsten Azure". Framgångsrika?

Ja, framgångsrika.

Skrivet av radx:

Istället för att ta in lite friskt blod så tar man in en som jobbat där i 20år+

...Han kommer säkert revolutionera hela företaget!

Microsoft är inte i behov av en revolution.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

"framgångsrika molntjänsten Azure". Framgångsrika?

Är väl största molntjänsten som finns idag?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Kan kanske bli bra detta. Men Microsoft håller på att tappa mot Chromebooks också i det lägre segmentet av datorer. Får se hur det går för dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

"framgångsrika molntjänsten Azure". Framgångsrika?

Vad ska dom skriva då?

"Efterträdare blir Satya Nadella, utvecklare av den totalt misslyckade och värdelösa molntjänstet Azure"

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dra0mz:

En rund tur på microsofts kontor (Y)

Antar att dom gick precis efter lunch

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kan kanske bli bra detta. Men Microsoft håller på att tappa mot Chromebooks också i det lägre segmentet av datorer. Får se hur det går för dom.

Hur det kommer gå för dem med vadå?

Permalänk
Medlem

De här bli spännande o se hur Windows 9 kommer ser ut när de är ny VD, om de ens kommer nummer 9 av Windows?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt att det inte blev Elop-tomten iaf.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

"framgångsrika molntjänsten Azure". Framgångsrika?

Väldigt många företag använder Azure (b l a Telenor, Toyota, BMW, listan kan göras lång) för att hantera olika lösningar med väldigt goda resultat. Så ja, jag skulle nog kalla Azure Framgångsrikt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, framgångsrika.

Visa gärna siffror på hur stor vinst MS gör på Azure, så skall jag vara tyst.

Skrivet av celoz:

Är väl största molntjänsten som finns idag?

Nej. Vad jag vet är både Amazon och Rackspace större. Och det beror också på vad man räknar som molntjänst. Räknas Office365 in i bilden? I så fall får vi räkna in Google Docs också och då blir det andra bullar.

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Hur det kommer gå för dem med vadå?

Om de kan vara lika stora bland persondatorer som de är idag. Chromebooks har sålt rätt bra mot Windows persondatorer av det jag läst.

Skrivet av backfeed:

Skönt att det inte blev Elop-tomten iaf.

Han blev ledare för Surface, mobila enheter och Xbox divisionen istället.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

De här bli spännande o se hur Windows 9 kommer ser ut när de är ny VD, om de ens kommer nummer 9 av Windows?

Hur W9 blir är förmodligen redan bestämt, inget VD-byte i världen skulle ändra på det.

Skrivet av Kennel:

Visa gärna siffror på hur stor vinst MS gör på Azure, så skall jag vara tyst.

Det vet ingen utom folket på Microsoft då deras siffror inte har brutits ner tillräckligt för att avgöra det. Microsoft har redovisat Azure och tillhörande molnrelaterad mjukvara med en omsättning på över en miljard dollar. Exakt hur mycket av det som är just Azure kan ingen, utom Microsoft, svara på.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Renodlat mjukvaruföretag? Huh?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Väldigt många företag använder Azure (b l a Telenor, Toyota, BMW, listan kan göras lång) för att hantera olika lösningar med väldigt goda resultat. Så ja, jag skulle nog kalla Azure Framgångsrikt.

Jag är inte ute efter att racka ner på Azure, men vad jag kan se är det relativt begränsade användningsområden, och vad gäller BMW gäller det tydligen bara en marknadsföringskampanj i Latin Amerika. För Toyota tycks det gälla gazoo.com som vad jag förstår endast är på japanska och för den Japanska marknaden.

Jag kan ha fel, men listan på fallbeskrivningar var inte av magnituden att jag föll av stolen.

Permalänk
Medlem

Vem som helst är bättre än Elop, och nu blev det inte Elop.

Hoppas bara att hans företagsfokus smittar av sig på konsumtent-produkterna så att det blir mindre metro-trams framöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Kennel:

Visa gärna siffror på hur stor vinst MS gör på Azure, så skall jag vara tyst.

Nej. Vad jag vet är både Amazon och Rackspace större. Och det beror också på vad man räknar som molntjänst. Räknas Office365 in i bilden? I så fall får vi räkna in Google Docs också och då blir det andra bullar.

2013 års lista på cloud providers efter intäkter.
1:a Salesforce.com
2:a Amazon
3:a Microsoft
4:a Oracle
5:a Google
9:e plats för Rackspace

Och ja då räknas Office 365 med och även google docs.
3:e störst i världen måste väl räknas som framgångsrikt?
Källa http://talkincloud.com/talkin039-cloud-top-100-cloud-services...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag är inte ute efter att racka ner på Azure, men vad jag kan se är det relativt begränsade användningsområden, och vad gäller BMW gäller det tydligen bara en marknadsföringskampanj i Latin Amerika. För Toyota tycks det gälla gazoo.com som vad jag förstår endast är på japanska och för den Japanska marknaden.

Jag kan ha fel, men listan på fallbeskrivningar var inte av magnituden att jag föll av stolen.

Lite om vilka som använder Azure:
http://www.bloomberg.com/news/2013-04-29/microsoft-azure-sale...
http://blogs.msdn.com/b/windowsazure/archive/2013/06/14/50-pe...
http://www.windowsazure.com/en-us/case-studies/archive/

Om det är mycket eller lite i förhållande till konkurenterna vet jag inte då jag inte är så insatt i den marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Apu Nahasapeemapetilon är Microsofts nya CEO alltså.

Skrivet av KTL:

Efter att ha kollat igenom presentationsvideorna på Microsofts hemsida så har han helt rätt i att utmaningen och framtida möjligheter ligger i att bli ett mjukvaruföretag som skapar produkter och tjänster för en mobil värld. Men han lär nog inte göra Ballmers misstag att låta detta ske genom en att negligera den produktflora som fanns i världen redan. Finns en liten klick som inte håller med, men det anser jag man gjorde med Windows 8 hur många ursäkter dess anhängare hittar på. Att "skeda" in ett surfplattegränssnitt på ett OS som skulle rulla på traditionella datorer blev allt annat än en framgång bevisligen.

Får av Microsofts hemsida intrycket att han är mer eftertänksam och sansad än rappa beslut så han är nog ett bra val. Lycka till Satya!

Ytlig stereotyphumor kontra insiktsfull kommentar. Ibland kan man bli förundrad av dessa kommentarers existens så nära intill varandra men ändå så långt ifrån.

aja... please come again

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av siffror i de olika segmenten kan man med nöje grotta ner sig lite här: http://www.microsoft.com/investor/reports/ar13/financial-revi...

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Helknäppt. Som att Scott Forstall skulle valts till VD för Apple istället för Tim Cook. Då hade världen sett lite annorlunda ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag är inte ute efter att racka ner på Azure, men vad jag kan se är det relativt begränsade användningsområden, och vad gäller BMW gäller det tydligen bara en marknadsföringskampanj i Latin Amerika. För Toyota tycks det gälla gazoo.com som vad jag förstår endast är på japanska och för den Japanska marknaden.

Jag kan ha fel, men listan på fallbeskrivningar var inte av magnituden att jag föll av stolen.

Du har helt rätt för dig, men med tanke på Azures ålder och tjänster/åtagande så är det helt klart framgångsrikt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]