Windows 8.1 suddig autoskalning flera skärmar (Tips!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2012

Windows 8.1 suddig autoskalning flera skärmar (Tips!)

Tja.

Jag har haft problem med att när jag kopplar in min skärm nr 3 (TVn i vardagsrummet - en spegling av monitor 1) så blir båda de skärmarna suddiga i en stor del av Windows. Använder mig av 8.1.

Snubblade nyss över lösningen och det har med nån "automatisk DPI skalning" att göra.
Skriver denna post så folk med samma problem kan söka i forumet och förhoppningsvis hitta lösningen.

http://stackoverflow.com/questions/20015084/windows-8-1-autos...

Citerar lösningen på engelska:
"In short: Right-click on desktop background, select "screen resolution" Click the little blue link "make the text and other items larger or smaller" Check box "let me choose one scaling level for all my displays" Now you can also choose to have "smaller" scaling, which, for some reason is 100%, apply for all screens.

Hope this was helpful.

"

Så helt enkelt högerklicka på skrivbordet ->" Skärmupplösning" -> "Gör text och andra objekt större eller mindre" -> "Låt mig välja skalningsnivå för alla skärmar" -> "Verkställ" -> Du uppmanas att logga ut för att inställningarna ska verkställas.

Fick krupp på att det blev suddigt förut så har inte använt TVn direkt till datorn på länge. Gud vad skönt att det funkar igen!

[Node 304] [mITX Z77] [3570K@4.0ghz] [H90] [RX 480] [16GB DDR3] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Hade samma dilemma när jag gick över till Windows 8.1

Läste att man kunde högerklicka på programmet, gå till Compatibility fliken och klicka i “Disable display scaling on high DPI settings” checkboxen.

Det funkade fint men var inte optimalt så jag gjorde som du. Jag satte det till 100% som det var på Windows 7. På min TV och med Windows 8.1 ville den sätta det till 125% av någon anledning.