Vill överklocka men behöver hjälp!! intel i7 950

Permalänk

Vill överklocka men behöver hjälp!! intel i7 950

Hej vill klocka mitt system lite grann men inte tillräckligt skicklig för att göra det själv utan en kunnig persons hjälp.
Vill ha en stabil överklockning.

Mitt system ser ut som följer

Asus Sabertooth x58
intel i7 950
coolermaster v8 prosessorkylare
Corsair XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 (går dockbara i 1333mhz nu)
gainward geforce GTX260 1792mb grafikkort

Någon som kan sin sak som har lust att hjälpa mig på traven?

Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av icemania88:

Hej vill klocka mitt system lite grann men inte tillräckligt skicklig för att göra det själv utan en kunnig persons hjälp.
Vill ha en stabil överklockning.

Mitt system ser ut som följer

Asus Sabertooth x58
intel i7 950
coolermaster v8 prosessorkylare
Corsair XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 (går dockbara i 1333mhz nu)
gainward geforce GTX260 1792mb grafikkort

Någon som kan sin sak som har lust att hjälpa mig på traven?

Tack på förhand

Om det är för att spela på datorn så är processorn det sista du ska lägga krut på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

okej. men går det få upp hela systemet lite grann. Vill att det ska prestera lite bättre på de flesta områdena.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av icemania88:

okej. men går det få upp hela systemet lite grann. Vill att det ska prestera lite bättre på de flesta områdena.

Det som flaskar i din dator är grafikkortet. GTX 285 är ett kort som är så varmt att det är mer eller mindre omöjligt att överklocka skiten. Skulle avråda dig från det.
En ren installation av windows kan snabba upp datorn en del om du inte gjort det på ett par år.

4GB ram räcker fint fortfarande idag men har du koll på om det är 1x4GB, 2x2GB eller kanske tom 4x1GB konfiguration? Du har trippel-channel som gör att du borde ha 3slots eller 6slots befolkade av ramstickor för bästa prestanda (ingen enorm skillnad).

Om du lägger en slant på ett nytt grafikkort eller en SSD så kommer datorn bli piggare. Beror på om du vill minska väntetiden(SSD) på att starta webbläsare eller få bättre flyt i spel (GPU).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

okej. jag kommer inte att lägga några pengar på att uppgradera datorn på ett tag iaf. Jag har 2x2gb vet att det inte är helt optimalt fattar inte riktigt varför dom säljer dom i par när det är trippel-channel. Har nyligen gjort en ominstallation på datorn.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Du får läsa på och leka runt litegrann, det är så man lär sig...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Allting är ju olika från person till person vad som anses vara flaskhalsen. Personligen så provar jag bara något spel om året och bryr mig inte speciellt mycket om grafikkortsprestanda. Hade du frågat mig så hade jag svarat att 16 GB ramminne är absolut minimum idag, gör ett panorama i Photoshop så får du se hur snabbt dina 4 GB tar slut eller redigera en film i valfritt program.

Min egen dator har bara 8 GB ram och det känns som i klenaste laget. En SSD snabbar överhuvudtaget inte upp en dator, bara uppstartstiden av program och av operativsystemet, snabbare filaccess förutsatt att filen man vill komma åt ligger på SSD disken. Tyvärr är alla SSD diskar väldigt små idag, ska du jobba med t ex bilder så åker man i alla fall på att ha en mekanisk disk som man jobbar mot. Snabbare dator är för mig mer ramminne så man slipper swappa och snabbare processor, snabbare grafikkort för de som spelar eller kör något miningprogram.

Allt är som sagt en högst personlig åsikt, kanske tvärt emot vad många här tycker är en bra dator?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.