Windows 8.1 segt, 100% disk activity

Permalänk

Windows 8.1 segt, 100% disk activity

Tjenare!

Jag har lite problem med min dator, lite skämmigt iom att jag jobbar som IT-tekniker

Installerade windows 8.1 från scratch på datorn, och allt går skit. Det som händer är att de första två minuterna efter att datorn startas ligger hårddiskaktiviteten på 100% även fast det inte skrivs mer än ett fåtal KB/s. det sjunker men fortsätter på exakt samma sätt (100%) när man klickar på någon mapp eller startar något program första 20min - 1timme från det att datorn startats.

Inga problem upplevs i spel när man väl fått igång dem (vilket är enda syftet med datorn) men skulle ju vara trevligt om det gick smidigt att starta spelen också!

Accesstiden till hårddisken är också helt sjuk under tiden (1000-15000ms)

Saker jag har testat:
chkdsk
kontrollerat hårddisken
ökat virtuellt minne

jag har installerat alla drivare och uppdateringar jag bör behöva.

Specs:
Gigabyte H87N-WIFI (rev 1)
intel i5 4570
Crucia 8gb 1600MHz
MSI GeForce GTX 660 2GB
Corsair CX 500M

OS disk: 500GB hårddisk (tror det är en hitatchi, tagen från min macbook när jag bytte till ssd i den)'
Lagring: 2TB WD GREEN

Jag är mkt tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Är både lagringsdisken och OS disken lika (o)responsiva? Hur gammal är den? Kan ju faktiskt vara så att den håller på att ge upp!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Nej, OS disken är oresponsiv (pga 100% aktivitet) men inte lagringsdisken.