Windows 8.1 segt, 100% disk activity

Permalänk

Windows 8.1 segt, 100% disk activity

Tjenare!

Jag har lite problem med min dator, lite skämmigt iom att jag jobbar som IT-tekniker

Installerade windows 8.1 från scratch på datorn, och allt går skit. Det som händer är att de första två minuterna efter att datorn startas ligger hårddiskaktiviteten på 100% även fast det inte skrivs mer än ett fåtal KB/s. det sjunker men fortsätter på exakt samma sätt (100%) när man klickar på någon mapp eller startar något program första 20min - 1timme från det att datorn startats.

Inga problem upplevs i spel när man väl fått igång dem (vilket är enda syftet med datorn) men skulle ju vara trevligt om det gick smidigt att starta spelen också!

Accesstiden till hårddisken är också helt sjuk under tiden (1000-15000ms)

Saker jag har testat:
chkdsk
kontrollerat hårddisken
ökat virtuellt minne

jag har installerat alla drivare och uppdateringar jag bör behöva.

Specs:
Gigabyte H87N-WIFI (rev 1)
intel i5 4570
Crucia 8gb 1600MHz
MSI GeForce GTX 660 2GB
Corsair CX 500M

OS disk: 500GB hårddisk (tror det är en hitatchi, tagen från min macbook när jag bytte till ssd i den)'
Lagring: 2TB WD GREEN

Jag är mkt tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Är både lagringsdisken och OS disken lika (o)responsiva? Hur gammal är den? Kan ju faktiskt vara så att den håller på att ge upp!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Nej, OS disken är oresponsiv (pga 100% aktivitet) men inte lagringsdisken.

hårddisken är från 2011 och har kanske totalt använts ett halvår innan den legat i en låda tills nu, dessutom fungerar den som den ska ca en timme efter att datorn bootat. Är inte heller kallstart som gör att den är seg, efterssom en reboot resulterar i lika långsamt windows i en timme och sen fungerar det ok

dessutom verkar problemet vara reltivt vanligt om man kollar google, men alla har olika lösningar och inget verkar fungera för mig

Permalänk
Inaktiv

Testa AIDA64 och gå in under Lagring -> SMART och kolla ifall disken är OK. Är inget varningsmarkerat (gult) kan du ju iallafall utesluta att disken är på väg att gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har fått precis samma problem på min 5 dagar gamla bärbara lenovo, de första dagarna fungerade den kanon men nu efter windows update så är den otroligt seg. Tar flera minuter att starta den och disken står som sagt på 100% trots att den endast skriver/läser ett par mb/s.

Permalänk
Avstängd

Hade liknande på tjejens dator men eftersom hennes dator skulle formaterats för ett år sedan eller så brydde jag mig inte om det utan formaterade och den vart normal men mitt intryck är att den svappade så förbannat vid boot vilket fick mig att misstänka att det är hiberfile eller nån annan stor fil den läser in i ram vid varje boot så den stod och harvade som fan ...vet inte om det är så men var min första tanke mest baserat på att man kan få det fenomenet vid strömavbrott och datorn stänger ner oväntat och kanske kan vara nått sånt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w