Windows 7 Ultimate vs Windows 8.1 Pro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Windows 7 Ultimate vs Windows 8.1 Pro?

Hej!

Har för tillfället Windows 7 Ultimate på min stationära (gaming) dator och började fundera kring att uppgradera mitt OS till Windows 8.1 Pro som jag kan få gratis.

Vinner jag något på att uppgradera, förutom en liten FPS boost i spel? Förlorar jag något? Är inte så förtjust i Windows 8 egentligen men FPS boosten lockar lite (+ att det är gratis!)

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Tja, Windows 8 har diskuterats en hel del här och det verkar finnas två läger. De som tycker att åttan är en förfining av sjuan med en appmiljö som man helt kan ignorera om man vill och de som tycker att åttan är katastrof och inte klarar av ändringarna. Jag faller inom den första gruppen så ta det i beaktande.

Det finns ingen Ultimate för W8 så du tappar ingen funktionalitet genom att "gå ner" i version.

Jag tycker åttan fungerar hur bra som helst. Startmenyn är i helskärm och det är tydligen extremt kontroversiellt men för min del är det ingen som helst skillnad. Jag använder start sällan och när jag gör det så är det mestadels med sökfunktionen som ju finns kvar (om än mer omfattande), men även om jag använt menyn mer så har jag svårt att se att det är ett så stort problem. När man är i start så behöver man inte se skrivbordet liksom.

Sen finns det förstås en massa småförbättringar som filkopieringsdialogen, aktivitetshanteraren, uppstartstiden osv. osv.

Men det krävs förstås viss konfiguration för att minimera frustrationen efter installation av åttan. Till exempel bör man ta bort alla appar som defaultöppnare för olika filtyper för de är inte bra på det. Vill man använda exempelvis Foto-appen till att titta på foton så fungerar det ändå inte bra om man öppnar den genom ett foto utan främst om du öppnar appen och därifrån letar upp dina foton, så det finns ingen anledning att ha kvar den som öppnare för foton, speciellt inte när Windows Fotovisare finns kvar precis som den såg ut i sjuan. Samma gäller filmer, musik och pdf:er fast för pdf så får du ta ner ett skrivbordsprogram själv. Sen, i 8.1 kan man ju ställa in så att man hamnar direkt på skrivbordet efter start. Det är inget som jag tycker gör någon större skillnad, men det kan ju underlätta för en del. Likaså bör man lära sig vissa genvägar till viss funktionalitet som högerklick i starthörnet/på startknappen för att få fram en mycket smidig meny, Win+D för desktop, ta tag högst upp i en app och dra den till nederkanten för att stänga av den osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av snajk:

Tja, Windows 8 har diskuterats en hel del här och det verkar finnas två läger. De som tycker att åttan är en förfining av sjuan med en appmiljö som man helt kan ignorera om man vill och de som tycker att åttan är katastrof och inte klarar av ändringarna. Jag faller inom den första gruppen så ta det i beaktande.

Det finns ingen Ultimate för W8 så du tappar ingen funktionalitet genom att "gå ner" i version.

Jag tycker åttan fungerar hur bra som helst. Startmenyn är i helskärm och det är tydligen extremt kontroversiellt men för min del är det ingen som helst skillnad. Jag använder start sällan och när jag gör det så är det mestadels med sökfunktionen som ju finns kvar (om än mer omfattande), men även om jag använt menyn mer så har jag svårt att se att det är ett så stort problem. När man är i start så behöver man inte se skrivbordet liksom.

Sen finns det förstås en massa småförbättringar som filkopieringsdialogen, aktivitetshanteraren, uppstartstiden osv. osv.

Men det krävs förstås viss konfiguration för att minimera frustrationen efter installation av åttan. Till exempel bör man ta bort alla appar som defaultöppnare för olika filtyper för de är inte bra på det. Vill man använda exempelvis Foto-appen till att titta på foton så fungerar det ändå inte bra om man öppnar den genom ett foto utan främst om du öppnar appen och därifrån letar upp dina foton, så det finns ingen anledning att ha kvar den som öppnare för foton, speciellt inte när Windows Fotovisare finns kvar precis som den såg ut i sjuan. Samma gäller filmer, musik och pdf:er fast för pdf så får du ta ner ett skrivbordsprogram själv. Sen, i 8.1 kan man ju ställa in så att man hamnar direkt på skrivbordet efter start. Det är inget som jag tycker gör någon större skillnad, men det kan ju underlätta för en del. Likaså bör man lära sig vissa genvägar till viss funktionalitet som högerklick i starthörnet/på startknappen för att få fram en mycket smidig meny, Win+D för desktop, ta tag högst upp i en app och dra den till nederkanten för att stänga av den osv.

Du borde bli en återförsäljare av Windows 8 Blir ännu mer sugen på att installera 8:an

Men hur mycket FPS vinner jag på att skaffa den ungefär? 1? Eller snackar vi om runt 10-20?

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jan 2012

Bf4 ska iaf prestera bättre i 8an

Skickades från m.sweclockers.com

Aerocool DS Cube|AMD Fx-8120|Hd 7950|Asus M5A78L-M/USB3|8 GB RAM|ADATA Premier Pro SP900 64GB|2,25 TB Lagring|Alpenföhn Brocken|Plexgear 600W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Känner du att du kan leva med Metro så finns det ju ingen direkt nackdel att uppgradera till 8.1. Det finns vissa små prestandaskillnader i spel men det är inte mycket.

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002

Undvik 8an så länge du kan! Ren skit som ger frustration!!

Windows håller på att bli ett "Store-orienterat"-OS ala IOS och lämna det öppna desktop-OS det en gång var.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Goldfinger:

Windows håller på att bli ett "Store-orienterat"-OS ala IOS och lämna det öppna desktop-OS det en gång var.

Öhmn, men sedan NÄR var Windows ett öppet OS ? Mer nerstängt än Windows blir det nog inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Goldfinger:

TS, observera att detta är denne persons starka, egna, åsikt. Windows 8 är inte skit som ger frustration, kanske för den enskilda individen men absolut inte för alla.

Metro... ja du.. en screen man lätt kan undvika genom att använda sig av snabbknappar för att komma till t.ex. utforskaren om man nu vill in i mappar och leta runt. Metro-screenen kan du lätt välja att ej visa, då man har val att hamna direkt på skrivbordet vid uppstart. Om du då undviker att pressa på 'windowsknappen' så allt precis som förut egentligen.

Du har precis samma funktioner som Windows 7, det är desktop-view som alltid förut. Sen är det ju alltid kul med något nytt, och dessutom får du det gratis(!) Skulle det mot all förmodan inte falla dig i smaken, ja men byt tillbaka då. Men kom ihåg att du inte kommer vänja dig första dagen, så få inte panik att du inte känner igen dig. Jag är glad att jag valde W8! Hade inga problem med att byta heller, jag blev van ganska på direkten.

GL HF.

i7-3770K - 4.7Ghz | 32GB X.M.P. | ROG GTX 1080 | ROG SWiFT PG278Q
Black Box / Setup | 3DMark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Mar 2011

Skaffa 8.1, jag gick från Windows 7 ultimate till Windows 8.1 pro..
Visst temat är fruktansvärt vidrigt, Men det går att fixa hur enkelt som helst. Jag ladda ner ett Windows 7 tema till 8.1 och vipps så är datorn som Windows 7 igen. Du får även en fps ökning på ca 5-8fps i BF4. Jag fick detta och MÅNGA andra också.

Jag var lika skeptisk som du är när jag satt i din situation.. Men nu efteråt så var det helt klart värt det. Du har ett MYCKET snabbare OS. Det arbetar snabbare vid filöveröringar, Uppstartning samt avstängning av datorn är snabbre.

Jag ELSKAR stora gose björnar<3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockhlom
Registrerad
Nov 2010

Win 8.1 all the way (gammal win 7 ultimatare) tycker 8.1 är snabbare i det mesta!win 8.1 känns som nyinstallerat jämt om du förstår vad jag menar!

Intel core l7 4790k | asus rog Maximus Hero | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

Tredje alternativet istället för 7 eller 8, håll ut till April då Microsoft presenterar Threshold/Windows 9 och vad det kommer innebära. Att Microsoft med denna version lyckats med att dela sin kundgrupp i två så tydliga läger (få för, mest emot baserat på marknadsandelar) är ett tydligt tecken på att det inte blev något vidare denna gång. Microsoft tycker själva att det gick åt pipan med 8:an uppenbarligen.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Icte:

Du borde bli en återförsäljare av Windows 8 Blir ännu mer sugen på att installera 8:an

Men hur mycket FPS vinner jag på att skaffa den ungefär? 1? Eller snackar vi om runt 10-20?

-5 till 12, dvs det beror på

|FD Define R5|P35-DQ6|Q6600|Ultra-120eXt|Noctua NF-S12-1200|OCZ ZX 1000W|4x2GB Corsair667MHz |HD 4870|Samsung TA24-550|Win 10/Debian Sid KDE 5|¤|Gigabyte GZ-XX1CA-SNS|Asus P8P67-B3|2500K|OCZ GXS 850W|2x4GB Corsair Vengeance|GeForce GTX670|Philips 27"|Debian Sid KDE 5|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Icte:

Hej!

Har för tillfället Windows 7 Ultimate på min stationära (gaming) dator och började fundera kring att uppgradera mitt OS till Windows 8.1 Pro som jag kan få gratis.

Vinner jag något på att uppgradera, förutom en liten FPS boost i spel? Förlorar jag något? Är inte så förtjust i Windows 8 egentligen men FPS boosten lockar lite (+ att det är gratis!)

Jag uppgraderade nyss från W7 till W8.1 och tycker att det är snabbare på flera sätt. Dessutom har jag fått en liten FPS-boost i BF4 (inte stor men iaf något!). Att köra W8 utan 8.1 tycker jag dock är katastrofalt, men 8.1 gör allt så mycket bättre. Behöver aldrig använda Modern UI om jag inte vill, vilket är ett stort plus. Tror inte du blir besviken när du väl har alla uppdateringar på plats

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2012

Uppgradera till 8.1 ifrån windows 7 för ett tag sedan och datorn är allmänt mer snabbare bland annat så startar den mycket snabbare. Fick även några extra fps i bf4.

- ASUS Z170-A - Intel Core i7-6700K 4,6GHz - Noctua NH-D15 - ASUS STRIX 980 TI - Corsair DDR4 3000MHz 2x8 GB - M.2 Intel 600p 512Gb - SSD Kingston SV300 120GB - CM HAF 912 - Antec 650w - ASUS PG278Q 1440p 144Hz -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Mar 2008

8/8.1 alla dar i veckan. byt standardprogram till de du normalt har som redan nämnts. för mig var det aldrig svårt att anpassa mig, bara ovant att inte se skrivbordet när jag sökte, gick över första timmen av användande. Gick också från 7ult till 8pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

You've convinced me - Windows 8.1 it is! Alltid kul o pröva något nytt

Och ang. Windows 9, vi får se hur det blir med den! Blir att vänja sig till 8:an först lite, utifall att Tack allihop!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003

Jag skulle inte uppgradera idag om jag redan hade en bra installation av Windows 7. Helt enkelt av den anledningen att Windows 7 redan fungerar så bra som det gör. Däremot skulle jag köpa nytt idag så är Windows 8.1 givet och har det på två datorer. Windows 8 fungerar väldigt bra, det som strular är inte riktigt Microsofts fel utan det är snarare att en dator utan touch inte riktigt drar nytta av det nya interfacet (vilket jag anser är huvudnumret för Windows 8) samt att de appar som finns ofta är sämre än de som finns till Android eller IOS. Å andra sidan, vem behöver en Facebook app när webläsaren redan är där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Icte:

Alltid kul o pröva något nytt

Kom in för att säga detta. I princip enda anledningen till att jag uppgraderade (gratis), har inte ångrat mig

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av linde:

Win 8.1 all the way (gammal win 7 ultimatare) tycker 8.1 är snabbare i det mesta!win 8.1 känns som nyinstallerat jämt om du förstår vad jag menar!

Håller helt och hållet med.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland / Skaraborg
Registrerad
Jul 2001

Windows 8.1 helt klart om du är smart

| Intel i7 4790K @4,7Ghz | Noctua NH-U14S | ASUS Z97-PRO GAMER |
| EVGA NEX750B 750W | G.Skill Ripjaws X 16GB @1600Mhz |
| Fractal Design R4 | EVGA GeForce GTX 980 Ti GAMING ACX 2.0+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007

Jag skulle nog skaffa Windows 8.1 enbart för Xbox Smartglass för min One

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2009

Jag var själv tveksam när jag nyligen bytte. Dock måste jag säga att det inte var så illa som jag tidigare trodde.

Både startmeny och fönsterhanterare a la Windows 7 finns gratis med Classic Shell. Förutom att Windows för varje nytt filformat vill öppna det i en app(innan man ändrar), samt att ett fåtal inställningar måste ställas in via Modern UI så är jag uteslutande nöjd. Historien hade dock varit en annan utan Classic Shell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

De flesta av mina vänner som fastnat med Windows 8 har till slut gått tillbaka till Windows 7 av frustration att vissa program helt enkelt inte fungerar som det ska.

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3050MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|